Bukefalos 28 år!

Hur snabbt övergå till hösilage?

charmant

Trådstartare
Vi fick hem vårt hösilage förra helgen.Nu undrar jag hur fort man kan börja ge dom hösilage i stället för hö?Nu har jag sen 3 dagar tillbaka gett mindre hö och mer hösilage i hans "påsar"men märker på honom att han petar ur det mumsiga hösilaget och lämnar höet.Alltså så får han inte i sig den mängden han ska ha i strå foder.Han är bra i magen osv.När kan jag gå över på hösilage helt?Tacksam för svar. :banana:
 
Vill han inte ha höet så är det ju bättre att öka på hösilaget direkt än att han ska gå och vara hungrig.

IDEALET är naturligtvis att man gör en successiv övergång, helst under ca 3 veckors tid. Men det är inte alltid man har möjlighet att göra detta och i de flesta fall brukar det kunna gå bra ändå.
Håll bara lite extra koll på honom ifall han verkar få ont i magen. Lite kaos i tarmfloran blir det förmodligen och kanske blir han lite lös i magen, men då vet du ju varför i så fall.
 
Oki,låter bra.Vill ju inte att han ska vara hungrig :)Får kolla hur han är i magen i morgon med när jag mockar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 774
Senast: Rie
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 236
Senast: Lyxzen
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 708
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 446
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp