Hur spara pengar

Barbabelle

Trådstartare
Jag skulle behöva spara lite pengar och vara lite snål ett tag. Hur gör ni när ni behöver spara pengar/snåla en tid?
 
Då hade jsg gjort en budget. Kan låta tråkigt men funkar.
Kolla hur mkt pengar du har samt vilka utgifter du har. Börja med "måste-uppgifter "
Räkna ihop det och se hur mkt du har kvar efter. Sen efter det får du prioritera.
Dvs börja med det viktigaste och gå ned i listan.
När det gäller mat är det också bra med planering. Räkna ut hur mkt pengar du har kvar till mat. Gör veckomatsedel och handla bara det du behöver till det.
 
Gå igenom utgifter, avsluta streamingabonnemang, telefonabonnemang, kolla runt efter billigare försäkringar. Nu är inte elen så dyr, men börja släcka ner alla lampor, se till att inget står på standby. Slopa allting förutom mat, hyra/avgift, el, har du bil så se över om det är billigare att köra bil eller köpa ett månadskort. Om det är billigare att åka kommunalt gör det även om det betyder längre pendlingstider. Var stenhård mot dig själv, inga extran, Kolla extrapriser i olika affärer. Det kan löna sig att åka till olika affärer för olika matvaror.

För över vad du ska spara varje månad till ett sparkonto, det ger några extra kronor. De pengarna finns inte. Varje månad för du över vad du eventuellt kunnat spara den månaden. Det är en klyscha men sant att många bäckar små. Det gäller både sparande och utgifter.
 
Är det av en eller annan anledning ekonomisk kris hjälper inget annat än att:
1. Göra en budget: vilka pengar finns, och hur länge ska dessa räcka
2. Räkna ut hur mycket pengar som får användas per dag/vecka
3. Stenhård koll på budget!! Handla två ggr i veckan och enbart köpa sånt som är nödvändigt. Inga cafébesök, bio och sånt. Enbart gratisnöjen.

Och givetvis alltid spara direkt när lönen kommer, inte i slutet av månaden.
 
Man kan få ihop mer pengar än man tror om man rensar och säljer saker som inte kommer till användning. Många bäckar små sas. Jag tycker oftast att det är ganska besvärligt att sälja grejer, men det kan ändå landa i ganska bra pengar så om jag har bestämt mig för att spara extra brukar jag försöka ändå😊
 
Beror ju på vad som går att spara in på.
För mig är en utgift jag kan spara mycket på är mat och godis kontot. Sedan kolla över abonnemang.

För mig är det en stor hjälp att ta ut pengar som jag får använda till tillexempel mat och bensin och sedan lämna kortet hemma.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Om jag har semester sparad kan företaget dra dagarna för de är för gamla utan att man får ut det i pengar?
2 3
Svar
58
· Visningar
3 307
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 773
Juridik & Ekonomi Om någon här sparar i stabila utdelningsaktier vilka sparar ni i ? Jag vill öka mitt innehav i detta och är därför lite nyfiken på vad...
Svar
10
· Visningar
722
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp