Hur stark effekt kan Butta ha egentligen??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare veronican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 4 818
V

veronican

Hur mycket ont/stelhet kan butta ta bort tro? Nog svårt för någon här (om man inte är veterinär) att VETA, men vill gärna höra andras erfarenheter och tankar.

Såhär är det.
Min häst fick en rejäl spark för 2 månader sedan i hagen. Den tog högt upp, på stora rumpmusklerna liksom baktill på rumpan. Hon var duktigt halt på båda bak, kunde knappt gå, och fick en stor hård svullnad stor som en fotboll. Veterinären ordinerade fenylbutazon, "butta" i 2 månader, en påse om dagen. Både emot skadan och emot en stelhet som fanns kvar efter en muskelskada. Lite hjälp på traven för en 18-åring att komma igång och känna sig skön i kroppen igen.

2 månader gick. Efter en månads igångsättning gick hon ganska ordentliga pass andra månaden, löshoppade en gång i veckan lägre höjder och gick bättre i dressyren än hon gjort Någonsin :love:
1 vecka efter vi slutat med buttan är hon tvärhalt! :eek:

Det jag funderar febrilt över är kan buttan döljt en skada så väl? Hon har svullnat upp igen där hon fick "lårkakan" och är halt på samma sätt som vid sparkskadan. Det känns långsökt att hon ska ha fått en till spark på exakt samma ställe, just som buttan slutade verka, hennes hagkompis är normalt mkt lugn av sig.

Hur starkt är fenylbutazon egentligen??
Kan verkligen EN PÅSE om dagen ha döljt att hon kanske inte blev bra efter sparken såpass att hon jobbade bättre i dressyren än hon gjort de närmaste 10 åren?! Hon har varit fantastisk.
Kan en lårkaka verkligen ta mer än 2 månader på sig att läka?
Varför svullnat upp igen?

Jag blir så villrådig :(
Hon ska till veterinären igen på måndag.
På tfn tyckte han att hon kanske bara behöver en omgång butta till, men jag vågar inte ge massa smärtstillande igen, innan jag VET vad felet verkligen är?!

Hur stark effekt har ni märkt av butta?

Sv: Hur stark effekt kan Butta ha egentligen??

Buttan kan ha så stark effekt. Det jag funderar är varför hästen reds när den gick på butta? DET kan ju ha gjort att skadan förvärrats.

Tack för ditt svar.
Givetvis sattes hon inte igång direkt, hon vilade en vecka drygt efter medicinen sattes igång, sedan skritt en vecka, sedan början med lätta joggpass. Enligt veterinären skulle svullnaden av sparkskadan gå ner redan på några dagar och det gjorde den, likaså gick hältan bort. Hon har fått en lårkaka av spark en gång tidigare för flera år sedan, men då blev hon visserligen inte såhär öm och halt. Men jag gjorde helt enkelt som veterinären sa, och det är ju ganska vettigt att röra på sig om det är en rumpmuskel som fått en smäll, för å få igång blodcirkulation och läkning.
Sedan har hon varit så jäkla pigg, full med liv och arbetsglädje!

Jag har aldrig tänkt tanken att hon skulle gå så jäkla bra om hon hade ont, trots att hon åt smärtstillande, och tanken känns ännu lite främmande, att hon skulle överträffa sig själv såpass, jag menar jag har själv ätit smärtstillande och nog mår man bättre, men det tar då inte bort ALLT ont, om nåt fortfarande är skadat.
Är det verkligen möjligt med butta??

PS: vet många som sätter igång äldre hästar på butta, för å hjälpa dem på traven emot stelhet som kan hämma...
Men i detta fall gjorde jag ju bara som veterinären sagt. Han tyckte det vore bra om jag red för tränare i slutet på buttaperioden också. Frågan är ju om hon HAFT skada hela tiden, eller är det nåt som hänt, tex sista gången jag löshoppade några dagar innan hältan kom? Men, hon är ju svullen där sparken var...... ja usch svårt :(

Senast ändrad av en moderator:

En "lårkaka" borde ju ha gått bort vid det här laget, men en muskelbristning kan ta lååång tid på sig att bli bra.
Jag tycker definitivt du ska ge mer butta så hästen slipper ha ont.. Ev röntga för att utesluta fraktur, men om sparken bara träffade på rumpnusklerna känns det väldigt långsökt.
Låter konstigt att svullnaden ska komma tillbaka för att du slutar med buttan, visserligen är butta anti-inflammatoriskt, men SÅ mkt?
Det går naturligtvis inte att utesluta en ny skada. Om du ska till vet kan du ju ta blodprov för att se om hon fått en muskelskada mer nyligen.

Butta är som Voltaren ungefär, en stark värktablett..

Butta verkar ha väldigt stark effekt.

Mitt sto har haft problem med ländryggen, speciellt på vänstra sidan, varit öm och stel, och tagit aningen kortare steg med v bak.

Igår var vi in till klinik och röntgade hela ryggen, hon hade små små förändringar på tornutskotten, men inget allvarligt, den största förändringen var på en kota, den vid ländryggen.
Hon ska äta butta i 3 veckor nu, först 1,5 påse morgon och kväll i 1 vecka, sen 1 påse morgon och kväll i 2 veckor.

Idag fick hon första 1,5 påsen på morgonen vid 7.30. Vid 12-tiden när jag var ute och körde henne, höll jag nästan på att trilla ur vagnen för vad hon gick med v bak! Tog i lika mkt som med h bak nu.

Bara av 1,5 påse butta och problemet som jag haft lääänge var borta. Sen kan man ju fråga sig hur hon kommer använda benet efter 3 veckor när hon inte äter butta?

Kan man se på blodprov om det är en ny skada eller om svullnaden är pga den gamla?? Det vore ju bra...

Jag vill givetvis inte att hon ska ha ont, det är en sorglig syn när hon går just nu, men jag vill inte ge henne butta igen innan hon är nogrannt kollad, hur ska veterinären då kunna avgöra om det blivit en rejäl muskelskada eller något? (han föreslog nämnligen att jag skulle börja igen med butta innan måndag så hon slipper ha ont)

Jag förbryllas också över att svullnaden på rumpan ökat... Nog har hon varit lite svullen hela tiden sedan det värsta la sig, men inte såhär. Hon är väldigt varm och stenhård och svullnaden är stor som... en halv fotboll? svårt å säga. Jag hade reagerat om hon sett ut sånhär förut när hon gick så bra i ridningen... Känns konstigt att en inflammation eller vad det nu är, kan lugna sig så mkt av Butta, men komma igång igen sen? Men jag är ju inte veterinär...

Jag tycker att den här veterinären är jättebra, men just nu går min magkänsla emot vad han sa på tfn häromdagen, det är därför jag vill lufta tankarna lite här :bow: Ska se efter måndag om man behöver åka in till klinik och ultraljuda muskeln eller vad de gör, inte så kunnig på detta.

Kanske en dum fråga men.....

Fenylbuttazon och Butta, de är samma sak va?! :confused: :smirk:
Vi har haft olika diskutioner om de i stallet, så jag måste få veta nu!! :rofl:

ja det är samma sak
butta är en förkortning bara

fenylbutazon - butta

Kan man se på blodprov om det är en ny skada eller om svullnaden är pga den gamla?? Det vore ju bra...

Jag vill givetvis inte att hon ska ha ont, det är en sorglig syn när hon går just nu, men jag vill inte ge henne butta igen innan hon är nogrannt kollad, hur ska veterinären då kunna avgöra om det blivit en rejäl muskelskada eller något? (han föreslog nämnligen att jag skulle börja igen med butta innan måndag så hon slipper ha ont)

Jag förbryllas också över att svullnaden på rumpan ökat... Nog har hon varit lite svullen hela tiden sedan det värsta la sig, men inte såhär. Hon är väldigt varm och stenhård och svullnaden är stor som... en halv fotboll? svårt å säga. Jag hade reagerat om hon sett ut sånhär förut när hon gick så bra i ridningen... Känns konstigt att en inflammation eller vad det nu är, kan lugna sig så mkt av Butta, men komma igång igen sen? Men jag är ju inte veterinär...

Jag tycker att den här veterinären är jättebra, men just nu går min magkänsla emot vad han sa på tfn häromdagen, det är därför jag vill lufta tankarna lite här :bow: Ska se efter måndag om man behöver åka in till klinik och ultraljuda muskeln eller vad de gör, inte så kunnig på detta.

Det de kommer att göra på kliniken är nog att röntgen eller ultraljud. Ultraljud käns ju mest relevant då det som sagt ska mycket till att få en skelettskada under alla rumpmuskler.. Jag skulle helt klart ha gett henne butta tills du ska till kliniken, visst kan det vara farligt att maskera smärta men det har du ju gjort länge i så fall så ett par dar spelar knappast ngn roll.
Ja, man kan se på ett ungefär på blodprovet hur gammal en muskelskada är. Det finns två analyser man kan göra, ASAT och CK som båda är enzymer som utsöndras av de skadade cellerna.
CK höjs snabbt (på några timmar) och går relativt (på ett par-tre dygn) ner i normala nivåer. ASAT höjs lite långsammare och har sin topp efter några dygn, det planar ut långsamt.

Fenylbutazon kallas lite slarvigt "butta" av hästfolk, det är alltså samma sak. ANdra läkemedel som har samma verkan är Finadyne och Metacam.

Tack för länken! Jag förstod inte riktigt allt, men jag förstod att det är rejält antiinflammatoriskt iaf :bow:

Min pålle fick butta mot fång. men jag märkte ingen särskild stor effekt.

Det är väldigt individuelt hur dom reagerar. Så ja, din häst kan vara såpass känslig att hon svarar så mkt på butta.

Jag vet att många veterinärer tycker det är okej att rida en häst på smärtställande. Själv tycker jag det är åt skogen, och efter det du upplevt nu så förstår du säkert varför jag tycker så... :crazy:

Öht ska man INTE ge djur smärtlindrande medicin så sant dom inte har allvarliga smärtor, och då måste man som förståndig ägare se till att djuret håller sig lugnt.. För ett djur förstår inte att det bara är medicinen som gör att det ej är smärtsamt längre, djuret tror att det är friskt!! Och uppför sig därefter...

Smärta är kroppens sätt att skydda en skada. Lite smärta kan vara bra, då förstår hästen att den måste ta det lugnt..

Min fångis har fått flera olika preparat när hon var dålig, men Butta har haft bäst effekt.

Vet borde veta bäst. Min Ponny släckte det då ut den halvagraden hälta(vid böjprov) som han hade båda fram( strålbenshälta). När kuren var slut visade han hältan igen vid böjprov :/ trotts vila.

Det är väldigt individuelt hur dom reagerar. Så ja, din häst kan vara såpass känslig att hon svarar så mkt på butta.

Jag vet att många veterinärer tycker det är okej att rida en häst på smärtställande. Själv tycker jag det är åt skogen, och efter det du upplevt nu så förstår du säkert varför jag tycker så... :crazy:

Öht ska man INTE ge djur smärtlindrande medicin så sant dom inte har allvarliga smärtor, och då måste man som förståndig ägare se till att djuret håller sig lugnt.. För ett djur förstår inte att det bara är medicinen som gör att det ej är smärtsamt längre, djuret tror att det är friskt!! Och uppför sig därefter...

Smärta är kroppens sätt att skydda en skada. Lite smärta kan vara bra, då förstår hästen att den måste ta det lugnt..

Ja usch det här har gett mig en ordentlig tankeställare. Å lite avundsjuka ;) Varför finns inte smärtstillande för människor som ger lika bra effekt? ;) :D Min nacke hade behövt lite butta ibland....

Nu har jag iaf avbokat veterinärtiden idag och bokat tid till kliniken istället. Veterinären är bra och vettig, men en privatpraktiserande vet som åker ut har ju bara inte samma möjligheter som en klinik att verkligen kolla upp det med ultraljud osv. Så nu blir damen tyvärr tvungen att åka drygt 30 mil enkel tur ner till kliniken.... :crazy: Inte roligt, men vad gör man? Jag vill göra allt jag kan för henne.

oj?! vad konstigt att det kan ha så olika effekt....
det här förbryllar mig.

Min förra häst blev utdömd pga en försliten led. Två dagar innan avlivningen blev han akut skadad och fick jätteont i ett ben. Fick butta och blev helt smärtfri, fick en sista dag i hagen med polarna där han kunde leka med dom och vara glad. Säkert inte alls bra för den akuta skadan men för hans del spelade det ju ingen större roll, slutet var nära ändå. Så min erfarenhet är att Butta är verkligt effektivt mot smärta och kan tyvärr dölja skador/få hästen och överbelasta sig eftersom den inte käner smärtan så man bör vara mycket restriktiv med motion under behandlingen.

Lycka till med din Pålle!

Varför fortsätta att ge smärtstillande om ni trodde att hästen var frisk??? :confused:

malu

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 213
Senast: MayGrace
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 069
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 508
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 077
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka