Hur stor är eg chansen att han blir bra?

Apollo 13

Trådstartare
Min kille har åkt på hovledsinflammation i båda fram och en kotledsinflammation i höger fram......

En stilla undran..... hur stor är eg chansen att han blir bra? :cry:

Sv: Hur stor är eg chansen att han blir bra?

Det beror alldeles på vart problemet kommit ifrån.

Dock anser jag att din häst har stora möjligheter att bli bra :) .

vet trodde att det kom från skoningen då han flutit ut mycket och var lång i tårna. däremot så tror jag att det är något annat också med tanke på :
när jag köpte honom markerade han på båda höger (tror ja de va) 0,5 graders hälta efter böjprov, vet sa då att hon inte tyckte jag behövde oroa mig och att hästar ofta visar efter böjprov utan att det eg är något direkt fel på dem. min kompis som är "halv smart när det gäller hästar" är helt övertygad om att det är något som suttit där ett tag..
hittade nämligen en faktura från ett företag som håller på med värmekameror o grejs. hittade en bild på honom från dess o den visar värme i båda kronränderna fram.... på fakturan stod det att han behandlats men när jag ringde dem kunde de inte säga för vad då det var två år sedan....

men säg nu OM han blir bra... hur stor e chansen att man kan använda honom till ordentlig ridning och inte lite lull bara?

är absolut ingen expert på detta, men jag red en häst för några år sedan som fick kotledsinflammation i båda frambenen, detta upptäcktes i ett tidigt stadium så med bra rehabilitering (stavning?) blev hon helt bra, jag vet även hästar som inte riktigt har kunnat komma tillbaka efter liknande.

Så jag tror att det helt och hållet beror på hur skadan har uppkommit, när man märker den och hur man rehabiliterar hästen. Sen är ju vissa hästar känsligare än andra, men om du bara går långsamt fram och låter det ta den tid det tar så tror jag att du kommer att ha en stor chans att få hästen fullt frisk

Angående din osäkerhet hur skadan har uppkommit skulle jag i alla fall gå till botten med de hela, det är bättre att du tar ut vetrinären igen för att verkligen fastställa orsaken en gång för alla än att gå ovis och kanske utan vetskap rida eller hantera din häst på ett felaktigt sätt.

Lycka till, och jag tror att det kommer att ordna sig fint;)

vet trodde ju att det var skoningen eftersom han såg så illa ut i hovarna när vi var där. men jag får väll ta med lite papper o grejer som jag hittade i en gamal pärm som jag fick av den tidigare ägaren o se om hon kan tycka något om det. men annars är det ju jätte svårt att säga varför det har uppkommit? ridningen har det inte med o göra eftesom han stått av olika anlednignar i ca 4 månader... en riiiktig olycksfågel minst sagt.

mitt hjärta är verkligen brustet.. snacka om att va puckad och måla fan på väggen.

vill inte vara pessimist, men har tyvärr varit med om detta förr. det är bara att hoppas på att veterinären har rätt och se till att h*n skos rätt snarast. Om hästen utan den anledningen har hovledsinflammation skulle jag i alla fall bli riktigt bekymrad. Det kommer annars mest av överansträningningar i träning, alt vrickning, men nu talar vi om båda fram varmed vrickning kanske inte låter troligt. har haft en häst som haft hovledsinflammationer fram - och som inte var igång, vad det berodde på kom vi aldrig fram till tyvärr trots otaliga resor till veterinärer, massörer, hovslagare och allt annat som kunde hjälpa oss.... men jag önskar dig ett stort lycka till och som sagt, se till att få en riktigt riktigt bra hovslagare!

om jag ska vara ärlig så är det inte allt så omöjligt när det jäller min häst.. han är minst sagt ett KLANTARSEL med en hel skopa otur också.
men du har nog ändå rätt, vi får hoppas att det var pga skoningen..

Har haft en häst på foder i 3½ år, varit i "mitt stall" 4 år (sålde henne får ett år sen nu). Hon kom för att sättas igång efter just kot- och hovledsinflammation. Hon var så pass dålig att veterinären skulle dömma ut henne om hon inte svarade på sista behandlingen. Men det gjorde hon och hon vilade väl några månader, vet inte riktigt hur många.

Men hon har varit fullt frisk efter det, i 5 år nu! Och nu tränas och tävlars hon hårt och mår fortfarande bra!

Vet inte vad det berodde på, men hon är överbyggd så hon har kanske överbelastat frambenen, som dessutom är något skeva.

Jag håller tummaran för att din häst ska bli frisk!

Har ni fått göra någon röntgen?

En stor faktor kan vara att hovslagen verkat och skott fel, be klinikhovisen kolla på hästen, om det finns någon sas?

Såg att du bor i Sthlm, vilken klinik åker du till?

,ja han är röntgad, vet tyckte det såg fint ut, han var endast toppig på ett ställe men hon tyckte att det inte var något man borde oroa sig så mycket för.
klinikens hovis kollade på honom och talade om hur han borde skos och det talade jag om för hovslagen som skodde honom nu förra veckan.
Vi har vart på stavkliniken eftersom killen står i haninge och är svårlastad och tycker det är en pina att åka. Men nästa gång så åker jag någon annan stans (vid nästa skada, vill tillbaka till samma vet för samma skada)

mm jag hoppas så himla mycket att han blir bra.
jag var ute och red på en av stalltjejernas hästar idag, hon är bortrest och tyckte att jag kunde få rida lite.... det fick mig verkligen att uppskatta min egen kille. han är verkligen helt underbar att rida på!! i lööööv him! :love:

hehe, det är så man ska göra för att uppskatta sin egna häst :love:. Min har varit fruktansvärd att rida, men får kämpa för minsta lilla. Men man längtar ändå tillbaka till det när man sätter sig på en annan häst, även om den är tusen gånger lättare att rida.

Lycka till i alla fall med förfriskningen!

tack, lyckoönskningarna är väl behövda.

min häst kan vara riktigt kockobäng ibland pga "en dålig uppväxt" som det så fint heter på människospråk. men ptja nu är jag ju helt medveten om iaf att han lätt är den bästa hästen för mig. Det känne ju ioaf lite halvruttet att inse det när jag är såpass orolig för honom men ptja vi får väll helt enkelt se till att han blir frisk. Eller nått. Det går säääkert bra *försöer intala mig själv*

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 372
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
934
Senast: Lucifer
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla... 2
Svar
24
· Visningar
2 116
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna