Hur stora var russ tidigare?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ursäkta om tråden ligger fel - visste inte riktigt var jag skulle lägga den.

Bara lite nyfiken efter att ha lekt med pappas dia-bildsscanner, och hjälpt honom att scanna in gamla diabilder tidigare ikväll.

Iaf de russ jag känner, som är födda på 80-10-talet, är/har varit runt 125-130 cm. Detta uppfattar jag också vara en rätt vanlig storlek på russ idag.

Men så hjälpte jag pappa och scanna bilder, bl.a. en där han rider på ett russ på Kolmården 1965. Pappa var då 7 år gammal, och enligt egen utsago ca. 135 cm lång då. Men, han ser enormt stor ut på den där lilla ponnyn. Tänkte först om jag såg fel, och det inte var ett russ, men jo det var det klockrent. Utefter bilden kan man anta att russet var kring 100-110 cm i mkh.

Och då undrar jag, har man "avlat upp" russ till att bli större på senare år? Eller var bara just det exemplaret väldigt litet? Vad säger ni "russ-kännare?" :)
 
Ursäkta om tråden ligger fel - visste inte riktigt var jag skulle lägga den.

Bara lite nyfiken efter att ha lekt med pappas dia-bildsscanner, och hjälpt honom att scanna in gamla diabilder tidigare ikväll.

Iaf de russ jag känner, som är födda på 80-10-talet, är/har varit runt 125-130 cm. Detta uppfattar jag också vara en rätt vanlig storlek på russ idag.

Men så hjälpte jag pappa och scanna bilder, bl.a. en där han rider på ett russ på Kolmården 1965. Pappa var då 7 år gammal, och enligt egen utsago ca. 135 cm lång då. Men, han ser enormt stor ut på den där lilla ponnyn. Tänkte först om jag såg fel, och det inte var ett russ, men jo det var det klockrent. Utefter bilden kan man anta att russet var kring 100-110 cm i mkh.

Och då undrar jag, har man "avlat upp" russ till att bli större på senare år? Eller var bara just det exemplaret väldigt litet? Vad säger ni "russ-kännare?" :)
Jag vet inte hur det ligger till om russ blivit större, men inte har russen blivit 20 -30 cm större sedan 1965.

Antingen var det ett ovanligt litet russ, inget russ eller så är du inte så bra på att bedöma storlekar.
 
Jag vet inte hur det ligger till om russ blivit större, men inte har russen blivit 20 -30 cm större sedan 1965.

Antingen var det ett ovanligt litet russ, inget ressällskap eller så är du inte så bra på att bedöma storlekar.

Nej, det var det jag också reagerade på! Himla konstigt...:confused:

Nja, storleken är ju lite svår att bedöma sådär på ett kort. Men min pappa var ungefär 135 cm sommaren som 7 åring (sa han), och om han är jättelång, med fötterna hängande långt under magen på russet, lär det ju knappast ha varit 125 cm liksom....
 
Ursäkta om tråden ligger fel - visste inte riktigt var jag skulle lägga den.

Bara lite nyfiken efter att ha lekt med pappas dia-bildsscanner, och hjälpt honom att scanna in gamla diabilder tidigare ikväll.

Iaf de russ jag känner, som är födda på 80-10-talet, är/har varit runt 125-130 cm. Detta uppfattar jag också vara en rätt vanlig storlek på russ idag.

Men så hjälpte jag pappa och scanna bilder, bl.a. en där han rider på ett russ på Kolmården 1965. Pappa var då 7 år gammal, och enligt egen utsago ca. 135 cm lång då. Men, han ser enormt stor ut på den där lilla ponnyn. Tänkte först om jag såg fel, och det inte var ett russ, men jo det var det klockrent. Utefter bilden kan man anta att russet var kring 100-110 cm i mkh.

Och då undrar jag, har man "avlat upp" russ till att bli större på senare år? Eller var bara just det exemplaret väldigt litet? Vad säger ni "russ-kännare?" :)


Jag kan inte svara på huruvida de växt med åren, men gör man en enkel googling finner man på wikipedia att de kan vara från 115 till 130. Sedan kan du kanske inte göra en rättvis bedömning baserad på en bild.
 
Jag kan inte svara på huruvida de växt med åren, men gör man en enkel googling finner man på wikipedia att de kan vara från 115 till 130. Sedan kan du kanske inte göra en rättvis bedömning baserad på en bild.

Hur vore det om du för engångsskull lärde dig att använda google, Dressyrtjejen?! :banghead:
Det förklarar ju det lite bättre! 115 cm är inte helt orimligt att den kan ha varit. Hade fått för mig att russ ofta var typ 125-135 cm nämligen...
 
Hur vore det om du för engångsskull lärde dig att använda google, Dressyrtjejen?! :banghead:
Det förklarar ju det lite bättre! 115 cm är inte helt orimligt att den kan ha varit. Hade fått för mig att russ ofta var typ 125-135 cm nämligen...
Du om en hästraser vanligen är 125-130 så kan man räkna med att visa individer är mindre och andra större därav mitt svar att det kunde vara ett ovanligt litet russ, om det nu var ett russ. Det kan vara en annan ras eller en korsning också.
 
Bara en tanke, jag skulle inte bli förvånad om russ till ridning faktiskt har blivit större i snitt. En maxad B-ponny kan ju bära mer, och vi människor har ju blivit större/tyngre.
Till körning/trav är det ju inte lika känsligt med vikt, så där kanske man inte prioriterar just storleken lika mycket.
 
Bara en tanke, jag skulle inte bli förvånad om russ till ridning faktiskt har blivit större i snitt. En maxad B-ponny kan ju bära mer, och vi människor har ju blivit större/tyngre.
Till körning/trav är det ju inte lika känsligt med vikt, så där kanske man inte prioriterar just storleken lika mycket.

Jo, börjar nästan tro det också! Inte kanske 20 cm som i detta fall (den pappa red var nog ganska liten även då). Men kom idag plötsligt att tänka på några russ som fanns på min mammas barndoms ridskola (vilket förövrigt också är min dito, men det hör väl inte till saken...). Detta också i mitten av 60-talet. Dessa var 119 resp. 122 cm, och ansågs då vara helt normalstora. 122 cm kanske är rätt normalt idag också, men åtminstone 119 cm är väl mindre idag....
 
Jag tycker snarare att russen är mer enhetliga i storleken idag och inte like spretiga i mankhöjden som på 50 och 60 talen kunde variera mellan minsta höjd runt 110 till högsta som var runt 150 cm, född på Skansen......

På den ridskolan jag red på söder om Stockholm och våran "värsta " konkurrent tävlingsmässigt var i princip alla russen under 130.

Då delades ponnyerna in i 2 kategorier, under eller över 130 cm.

Plus att vi som inte hade egna hästar eller rika föräldrar, vackert fick rida barbacka. ...
 
Jag tycker snarare att russen är mer enhetliga i storleken idag och inte like spretiga i mankhöjden som på 50 och 60 talen kunde variera mellan minsta höjd runt 110 till högsta som var runt 150 cm, född på Skansen......

På den ridskolan jag red på söder om Stockholm och våran "värsta " konkurrent tävlingsmässigt var i princip alla russen under 130.

Då delades ponnyerna in i 2 kategorier, under eller över 130 cm.

Plus att vi som inte hade egna hästar eller rika föräldrar, vackert fick rida barbacka. ...

Himlars, vad spretigt! :eek:
Det största russet jag hört talas om i modern tid var 138 cm typ....
 
Man ska komma ihåg att avelsmål för russ inte enbart tävlingsponnyer kategori B.
Russen har funnits i sin vilda form i runt 1000 år och nuvarande avel bör möjliggöra att de finns i lika många år till. Därför är jag ganska säker på att storlek inte nödvändigtvis är ett avelsmål.
(jag har varit på möte med russentusiaster på Gotland...)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 056
Senast: iNHALE
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 238
Senast: neferra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp