Hur ta hand om grönsaksöverskott?

Migo

Trådstartare
Av ett och annat skäl får jag plötsligt hem en jäääkla massa grönsaker varje vecka. Lite olika sorter men oftast paprika, aubergine, blomkål, broccoli, färsk spenat och ruccola, tomater, selleri, fänkål, rotfrukter mm.

Har precis testat att frysa in tärnad paprika och blomkål. Tomater går ju att göra kross av för att konservera men hur sjutton ska jag kunna ta vara på resten? Vad gör ni för egna konserver?
 
Av ett och annat skäl får jag plötsligt hem en jäääkla massa grönsaker varje vecka. Lite olika sorter men oftast paprika, aubergine, blomkål, broccoli, färsk spenat och ruccola, tomater, selleri, fänkål, rotfrukter mm.

Har precis testat att frysa in tärnad paprika och blomkål. Tomater går ju att göra kross av för att konservera men hur sjutton ska jag kunna ta vara på resten? Vad gör ni för egna konserver?
Både blomkål och broccoli fungerar båda att frysa, spenat tror jag behöver förvällas innan den fryses in. Grönsaksguiden :)
 
Förutom nedfrysning o torkning (svamp t ex) så kan man mjölksyra grönsaker, t ex olika sorters kål o morötter, tänk sauerkraut.
Aubergine o courgetter/zucchini kan man med fördel göra salsa av chutney av, i med russin o kanel, smarrigt värre.
Rödbetor kan man göra väldigt god sherry av.
Alla rovor o potatis kan man tärna o frysa in, när man tar fram dem kan de gå i grytan eller så gör man mos, tänk rotmos. Morotsmos kan man ha i morotskaka, tänk som sockerkaka men med morot i.
 
De flesta, om inte alla, frysta grönsaker som säljs är förvällda. ;)
Är du helt hundra på det? Jag tycker att jag har försökt knapra på dem i tron att de har varit förvällda men insett att de inte var det. Just broccoli behöver ju så otroligt kort koktid/sjudning. Men jag ska kolla mer noggrant nästa gång. :D
 
Av ett och annat skäl får jag plötsligt hem en jäääkla massa grönsaker varje vecka. Lite olika sorter men oftast paprika, aubergine, blomkål, broccoli, färsk spenat och ruccola, tomater, selleri, fänkål, rotfrukter mm.

Har precis testat att frysa in tärnad paprika och blomkål. Tomater går ju att göra kross av för att konservera men hur sjutton ska jag kunna ta vara på resten? Vad gör ni för egna konserver?
Har du inte möjlighet att förvara rotfrukterna i en jordkällare eller matkällare? Gärna i sand :up:
Frysta rotsaker tycker jag smakar :yuck: och går inte att göra god mat av...
 
Är du helt hundra på det? Jag tycker att jag har försökt knapra på dem i tron att de har varit förvällda men insett att de inte var det. Just broccoli behöver ju så otroligt kort koktid/sjudning. Men jag ska kolla mer noggrant nästa gång. :D
Mmmm man kan tro det ;) men jämför koktiden på en nyskördad broccoli och en ur fryspåse så märker du att det tar betydligt längre tid för en nyskördad att bli al dente... :p
 
Gör smoothies på dom grönsakerna du inte fryser in eller gör mat av! Suveränt gott att ha spenat, ruccola, tomater, morötter mm i :love:
 
Ruccolasmoothie? Det vore nått! Kan man göra smoothies och frysa för senare konsumtion eller måste jag dricka 4 liter imorgon? :D

Det kan du frysa in och låta det tina i kylen sedan. Ananrs håller det i 3-4 dgr i kylskåp. Ett väldigt enkelt sätt att få i sig så mycket grönsaker som möjligt per dag.

Bara ruccola vettefasen hur det smakar men testa! Jag brukar blanda i färska dadlar och någon frukt när jag gör sånt med grönt i för att få lite sötma i dom och en skvätt havremjölk.
 
Ruccolasmoothie? Det vore nått! Kan man göra smoothies och frysa för senare konsumtion eller måste jag dricka 4 liter imorgon? :D

Och, efter att ha surfat runt i sökandet efter recept. Vad ska man ha för vätskebas om man inte vill köpa iste, proviva och annat sött? Vatten? Yoghurt?
 
Och, efter att ha surfat runt i sökandet efter recept. Vad ska man ha för vätskebas om man inte vill köpa iste, proviva och annat sött? Vatten? Yoghurt?

Vatten, youghurt, juice, saft, fil vad sjutton som helst som du har hemma.

Jag använde mig av antingen havremjölk eller vatten själv. Just för att jag inte ville ha socker i dom.
 
Vatten, youghurt, juice, saft, fil vad sjutton som helst som du har hemma.

Jag använde mig av antingen havremjölk eller vatten själv. Just för att jag inte ville ha socker i dom.

Havremjölk har jag precis börjat försöka göra själv, det är ju helt beroendeframkallande!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp