Hur tänker?

Golden_Heart

Trådstartare
Hur tänker personalen när de planerar tid på dagis med mat osv? Tänker de inte alls på barnens tänder? Enligt tandhygienister och tandläkare bör man ha 2½-4 timmar mellan måltiderna minst.
På Dagis har de mindre, speciellt om man tänker på hur lång tid småttingarna tar på sig att äta också.
Exempel på rutin.
7:30 frukost
10:00 mellis
11:15 Lunch
13.30/14:00 mellis
efter det inget alls
:confused:
En annan tanke är hur ska tex de hinna med ordentligt om de är 3-4 fröknar på ca 16 barn och alla behöver ordentlig uppmärksamhet. Jag vet att när de börjar skolan så blir det annat. Men på dagis lägger man grunden ju för att de ska känna lust att lära osv.

Hur är det för er? Vilka tankar har ni?
Välkommen in i tråden!:bow:

Sv: Hur tänker?

På dotterns förskola har de följande tider;

8:00 Frukost
9:45 Frukt
11:30 Lunch
14:30 Mellanmål

Om de har något senare mål för barn som stannar längre vet jag inte då vi hämtar dottern senast 16.

Det handlar ju även om att barnen ska få i sig energi då det är full rulle på dem. De ska ju orka med en hel dag och då behöver de påfyllning med jämna mellanrum.

Tänderna ska väl ändå ramla ut. Skämt åsido. Jag tycker det verkar normalt liknane rutiber var det på den förskola jag jobbat på och det även haft liknande rutiner när jag jobbat som barnflicka för småbarn. Det gäller ju även att hålla blodsockret och energin uppe. Personligen äter jag också lite och ofta , aldrig att det går fyra timmar mellan måltiderna, men mina tänder är kalasbra ändå. Som sagt handlar det ju inte heller bara om att tänderna ska funka bra. Kan ju i och för sig tycka att det är ett långt hopp mellan sista mellis och hämtning, om barnet hämtas sent, men ja det är väl det jag reagerar mest på.

Givetvis är det ju inte optimalt med 3-4 lärare på 16 ungar, men vad ska man göra. Det finns ju tyvärr inte obegränsade resuser. Sverige har ju väldigt förmånlig barnomsorg, men det har ju ändå sina nackdelar.

Senast ändrad:

En annan tanke är hur ska tex de hinna med ordentligt om de är 3-4 fröknar på ca 16 barn och alla behöver ordentlig uppmärksamhet. Jag vet att när de börjar skolan så blir det annat. Men på dagis lägger man grunden ju för att de ska känna lust att lära osv.

På min dotters dagis är det tre personal på 22 barn. Det är bedrövligt, men de gör ett fantastiskt jobb. Det är dock ekonomin som styr, och Maxtaxan har ju dränerat ordentligt i kassan. Jag skulle gladeligen betala dubbel så mycket för att få bättre dagis, men så tyckte tydligen inte de som röstade på maxtaxeförslaget...

Jag förstår att barnen måste få ordentligt med energi, lite längre mellan och de kan servera bättre o större mål åt dem. Om de äter sista målet vid halv två till halv tre beroende på var de befinner sig, hur går det då med energin för de barn som har föräldrar som kanske inte hämtar dem förrän fem eller halv sex och sedan kanske inte är hemma direkt, utan det ska fixas och fifflas och sedan lagas mat? Då blir det oerhört långt till sista målet och om de kanske även ska ha lite välling inför natten innan de lägger sig?

Hur tänker personalen när de planerar tid på dagis med mat osv? Tänker de inte alls på barnens tänder? Enligt tandhygienister och tandläkare bör man ha 2½-4 timmar mellan måltiderna minst.
På Dagis har de mindre, speciellt om man tänker på hur lång tid småttingarna tar på sig att äta också.
Exempel på rutin.
10:00 mellis
11:15 Lunch
13.30/14:00 mellis
efter det inget alls
:confused:

Där jag jobbar så äts det
frukost 7,30
mellis 10
lunch 11,30
mellis 14,30
för de sista barnen äter vi frukt vid 17,30

Hur skulle man annars lägga upp det för att få ihop dagen?

Och jag kan bara hålla med om antal personal per barn, tyvärr har ju inte personalen med den frågan att göra, då hade det med all säkerhet inte sett ut så. Det är en ekonomisk fråga, tyvärr.

Jag förstår att barnen måste få ordentligt med energi, lite längre mellan och de kan servera bättre o större mål åt dem. Om de äter sista målet vid halv två till halv tre beroende på var de befinner sig, hur går det då med energin för de barn som har föräldrar som kanske inte hämtar dem förrän fem eller halv sex och sedan kanske inte är hemma direkt, utan det ska fixas och fifflas och sedan lagas mat? Då blir det oerhört långt till sista målet och om de kanske även ska ha lite välling inför natten innan de lägger sig?

Men vad är det som säger att det blir bättre mål för att det är längre mellan målen? Och vad är det som säger att det blir bättre med större mål? Att äta mellanmål ser jag inget problem med alls så länge det är vettiga mellanmål, som t.ex. frukt.

Och visst att det blir en lång tid mellan sista mellanmålet och hämtning för de sent hämtade barnen håller jag med om, det skrev jag ju tidigare. Antar dock att det är planerat så för att ha stöket med mellanmål över när barn börjar bli hämtade. Om man tillhör de föräldrar med barn som stannar länge kan man ju dock höra om de inte skulle vara möjligt att servera t.ex. frukt senare på eftermiddagen?

*kl*

Så här står det i infon vi har fått från bvc ang barn mellan 1 och 5 år:

"Barn under två år behöver äta med cirka 2 ½ timmars mellanrum och de äldre barnen behöver äta med cirka 3 ½ timmars mellanrum. Går det för lång tid mellan måltiderna kan barnet bli gnälligt och då kan det bli extra kräset när det väl ska äta. Så småningom kommer barnets frukost, lunch och middag att stämma in på de vuxnas måltider och däremellan får det något eller några mellanmål. Att äta regelbundet och undvika småätande mellan måltiderna minskar risken för karies. Tänderna får då en möjlighet att återhämta sig mellan måltiderna. "

Här gäller:

6.30-8.30 - Frukostbuffé (sonen börjar dock kl 9, så han äter aldrig frukost på förskolan)
10.00 Frukt
11.20 Lunch
14.30 Mellanmål

Hade sonen varit hemma om dagarna hade vi skippat fruktstunden innan lunch, den känns överflödig med tanke på att jag har ett barn som äter rejält, men fördelen är förstås att man får i ungarna lite extra vitaminer.

Här är det 2,75 tjänster på 15 barn på småbarn och 3 tjänster på 23 barn på storbarn.

Hos oss kör de frukost jsut efter 8, lunch 11, mellis14 + ytterligare en frukt om barn blir kvar länge och känner sig hungriga.
Så de får in 3 h mellan målen!

Vi har blandade grupper och det är klart att de små kräver med personaltid då de behöver hjälp med mkt praktiskt. Jag tycker dock att de är duktiga på att dela upp gruppen och gå ihop med äldre barn på de andra två avdelningarna för att göra lite andra grejer (sitta i stjärnrummet, åka skridsko, gympa, utflykter etc.).

Inget konstigt där, tycker jag. Hos oss kör vi ungefär samma som på alla andra ställen jag jobbat på. Det vill säga frukost kl 8.00, frukt någonstans mellan kl 9.30-10.00, lunch kl 11.20, mellanmål kl 14.15.

Tre-fyra personal på 16 barn är heller inget jag reagerar på. Vad är det för åldrar på barnen?

Tre-fyra personal på 16 barn är heller inget jag reagerar på. Vad är det för åldrar på barnen?

Håller helt med dig att 3 personal på 16 barn låter bra, faktiskt.
Här har vi det betydligt värre.. Bland 1-2 åringarna är de två personal på 13 barn (tack och lov har de fått en praktikant på heltid från arbetsförmedlingen nu, men de har gått såhär hela hösten, då alla barnen skolades in..)

Bland 4-5 åringarna är det också två personal, fast på snart 14 barn.
Tycker inte det är riktigt ok. Tre personal vore minst rimliga egentligen, på två personal är man relativt utlämnad om något oförutsett skulle hända eller om en är sjuk. Nog för att man självklart sätter in vikarie, men om det är en ny vikarie så drar man ett tungt lass som den ende som känner barnen.

Jag tycker tiderna är bra, de avviker inte så mycket från ditt exempel på vårt dagis.

7.30 Frukost (men hon äter aldrig frukost där, börjar 8 eller 9 och äter hemma)
9.30 Frukt
11.15 Lunch
14.00 Mellis

Osäker på om de har något mer mellanmål eller frukt sen eftermiddag för de barn som går länge, min unge går som max till 16, och då brukar vi stoppa i henne ett litet mellanmål innan middag som blir vid ca 18. = Mätt och nöjd unge.

Personaltätheten däremot, där finns det ju en del att önska. Vi har 2.75 personal på 15 barn i småbarnsgruppen och det är 2.5-3 vuxna på ~20 barn bland de äldre, och det tycker jag är rent vansinne. Men det är ju en budgetfråga - tyvärr.

En frukt 16.30 också. Visst kan vi hoppa över frukten på eftermiddagen för tändernas skull. Men föräldrarna och barnen då? Kul att släpa hem de barnen med blodsockerfall klockan 17...

4 personal på 16 barn????? Idag var det 2 personal på 20 småbarn efter mellis. Vi var 3 personal på hela storbarnsidan hela eftermiddagen, kring 35 barn. Är vi full grupp (dubbelgrupp - två avdelningar) är vi 50 barn och 6 heltidstjänster (fördelat på 7 personal) Wow! Detta i en moderat kommun! Men jag antar att dess kommuninvånare är nöjda som röstat så. Detta är en politisk fråga och har inget med hur många barn vi anser att vi hinner med. Money talks.

10:00 frukt
12:00 lunch
14:30 mellis

Går Rasmus till 17 som vart längst för honom har han fått frukt/smörgås om han velat senare på em.

Rasmus går hos dagmamma, de är 5 stycken, 3 stycken 07or och 2 stycken 05or.

Idag var de nere på lokalen, 2 dagmammor på 4 barn.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 957
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 827
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 931
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka