Hur tidigt sätta ihop bokstäver till ord?

Sar

Trådstartare
Jag höll på att få en chock idag då min ena 3-åriga dotter bokstaverade (stående på fel sida mattan så bokstäverna var upp och ner) på välkomstmattan i mina föräldrars stuga V Ä L K O M M E N och säger "-Välkommen"!:eek::banana:

Mig veterligt har ingen sagt åt henne vad som står där tidigare. Hur tidigt är det vanligt att barn brukar koppla bokstäver till ett ord?
 
Sv: Hur tidigt sätta ihop bokstäver till ord?

Jag skrev meningar och läste enkla böcker när jag var 3,5. Det är ju otroligt olika hur lätt barn har för det där. Men jag tror att det ofta kan gå rätt fort mellan att man fattar grejen med bokstäver och ljud och att man får till det med hela ord. Lite som att cykla, plötsligt går det bara.
 
Sv: Hur tidigt sätta ihop bokstäver till ord?

Jag har ingen aning om hur vanligt eller tidigt det är. Men det är ju bara att uppmuntra och utveckla! Man får ju ta det i deras takt, oavsett hur snabba eller långsamma de är.

Sonen är knappt 2,5 och har en längre tid kunnat känna igen vissa ord, tex IKEA och BAUHAUS och MAXI och tydligen nu även BOLIBOMPA. Han kan ju inte läsa i den meningen, men jag har förstått att första steget är att känna igen ord. Det började han med för nästan ett år sedan. :)
 
Sv: Hur tidigt sätta ihop bokstäver till ord?

Är det orden eller symbolerna han känner igen? Dvs. om du skriver IKEA, känner han igen det också?
 
Sv: Hur tidigt sätta ihop bokstäver till ord?

Vet faktiskt inte, men jag ska kolla! Han verkar i alla fall känna igen sitt namn, både med nallebokstäverna på dörren och på den präglade barnvagnsskylten eller om jag skriver det med stora bokstäver. Men det var en kul idé att testa att skriva IKEA etc på ett block. :laugh:
 
Sv: Hur tidigt sätta ihop bokstäver till ord?

Grattis till en intelligent och vaken unge! Jag tror inte det är vanligt, var glad och stolt över ditt barn som e ovanligt duktig och smart!
 
Sv: Hur tidigt sätta ihop bokstäver till ord?

Jag antar att det skulle vara mig du svarade (även fast jag är säker på att även Brandgul har ett vaket barn!)

Vi blev helt tagna på sängen men båda våra tjejer (tvillingar) har varit intresserade av bokstäver så vi fortsätter väl i samma anda som tidigare och ser om det var en engångsföreteelse eller om hon faktiskt har börjat koppla ihop bokstäver till ord.

Jag var själv helt ointresserad av bokstäver och alfabet och kunde inte läsa innan första klass men lärde mig väldigt snabbt i skolan så jag tror inte att själva tidigheten i läsandet spelar så stor roll för framtiden.

Jag är självklart glad och stolt över båda mina barn, tack för dina snälla ord!
 
Sv: Hur tidigt sätta ihop bokstäver till ord?

Vad roligt, man har mycket igen om man intresserar sig för bokstäver tidigt! Jag har skrivböcker som jag skrev 'sagor' i när jag var 3-4 år, och skolan för mig var lätt och rolig för att jag redan kunde lite när jag började. Längtar redan tills jag får lära Elina bokstäverna!!

Det enda mina brorsbarn kände igen innan de började skolan var M som i McDonalds :angel:
 
Sv: Hur tidigt sätta ihop bokstäver till ord?

Jag tror det är olika, beroende på läggning och intresse bl.a.

Min äldsta fick tillbringa mornarna framför "Fem myror är fler än fyra elefanter" när den yngre föddes och ammades lång stund den tiden. Det var alltså före 2 års ålder. Bokstäver sögs upp hur snabbt som helst i den åldern och det tog inte lång tid innan alfabetet funkade och började sättas ihop till ord. Idag på 6 års är det kapitelböcker som gäller, egen läsning.

Den yngre har inte sett så mycket "Fem myror" och heller inte visat intresse förrän nu vid drygt 4 års ålder. Skriver sitt namn och vill veta mer, övar gärna och ofta, men kan inte alfabetet än.
 
Sv: Hur tidigt sätta ihop bokstäver till ord?

Vi har också kollat en del på "5 myror", fanatstiskt pedagogiskt program!:bow:

Vad roligt att din äldsta läser egna kapitelböcker vid den åldern!
 
Sv: Hur tidigt sätta ihop bokstäver till ord?

*kl*

Jag kom hem till mamma som 4-åring och berättade att nu sålde dom minsann svenska jordgubbar i kiosken i vårt stugområde. När mamma frågade hur jag kunde veta det sa jag att jag sett en skylt där jag bokstaverat mig till det:D. Det ska tilläggas att jag tidigare tjatat om att köpa jordgubbar men att mamma tyckte vi skulle vänta tills de började sälja svenska jordgubbar.

För övrigt tittade jag på nästintill ohälsosamma mängder Fem myror... som barn.
 
Sv: Hur tidigt sätta ihop bokstäver till ord?

Åh Fem myror var verkligen mitt favvoprogram :love: Älskade det!
 
Sv: Hur tidigt sätta ihop bokstäver till ord?

Min 2,5åring läser bokstäver och siffror för brinnande livet. Det är inte nåt vi tvingat på honom, utan han började med att fråga om bokstäver och siffror på regskyltar på bilar. 1-10 i siffror och i stort sett alla bokstäver kan han. Visst blir det fel, men herregud, han är ju inte så gammal.. Vi pressar inte honom, utan oftast så pekar han på en bokstav och säger vad det är. Frågar han så svarar vi, eller om det blir fel så rättar vi.

Om han håller på i denna takt så kan han snart ta enkla ord.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp