Hur tjockt stalltäcke?

Nomina

Trådstartare
Jag har nu för första gången i mitt liv fått tag på en frusen pålle som behöver täcke på nätterna (inne) vintertid. Nu funderar jag dock på hur tjockt man ska köpa egentligen?

Han går med 280g täcke utomhus dagtid vilket har fungerat bra, han håller sig varm. Men hur varmt ska man ha inomhus då? :confused:

Vi har en värmefläkt igång i stallet på vintrarna, den är dock liten och gör ingen större skillnad, det blir inte som ett ordentligt varmstall även om den gör några graders skillnad. Det blåser ju inte inne och han äter en stor del av tiden han står inne, så han får ju lite värme därifrån, men samtidigt rör han ju inte på sig.

Tunnare/lika tjockt/tjockare? Hur tjockt hade ni satsat på?
Fick honom i övergångsperioden (i början av året) och då fick han ha ett fleecetäcke på sig nattetid bara, så det får han ha när det börjar kyla på nu också, men mitt i kallaste vintern liksom? :confused:

Sv: Hur tjockt stalltäcke?

Jag gillar Amigo Insulator Medium de är 150g så det är ju mittemellan naken och det du har ute.

Har du ca 5 graders skillnad (mellan 0-10 grader) mellan stallet och ute är det inget problem att ha samma inne som ute. Men om du inte vill ha samma (vilket inte jag heller brukar ha) så ha ett tunnare inne och 280g ute. Tror då 100-150g passar bäst.

Tror Shires har något som är 100g foder i. Hööks har även ett täcke med Bomullsutsida och fleece foder om man gillar sådana.:)

Tack för ditt svar!

Det finns ett täcke som jag gillar skarpt som har 200g fodring, men jag var så osäker på om det skulle bli för varmt/kallt. Har ingen som helst erfarenhet om huruvida de fryser mer ute eller inne :p

Det skiljer nog inte mer än 10 grader i alla fall, med tanke på att det är kallare på natten också. Vill dock inte ha samma täcke inne som ute :p

Man får prova sig fram lite men tjockare än 200 gram behöver du säkert inte. Jag har gjort så att när det varit extremt kallt så har de haft 300 grams utetäcke inne, man kan ju byta innan de går ut iallafall om man inte vill ha samma. Sådana vintrar som det har varit det senaste med nedåt 20 minusgrader brukar inte vi ha här så jag har inte tyckt att det har varit någon ide att investera i tjockare innetäcke än 150 grams.
Om erat stall är isolerat så blir det ju sällan riktigt så kallt ute som inne heller även om det inte är uppvärmt mekaniskt så värmer ju hästarna upp lite.

Jo precis, där är 8 hästar så de värmer en hel del.

Tänkte mer att om man jämför utomhustemperaturen dagtid och nattetid så är det ju kallare på natten, så jämfört med dagtid (när han har 280g täcke) så bör inte temperaturskillnaden bli speciellt stor.

Men du säger inte mer än 150g? Eller tolkar jag dig fel? :p

Tänk på att hästen är helt stillastående på natten och därför kan frysa mer. Man får väga det mot varandra:

Ute:
Kalla temperaturer
Ev. blåsigt väder
Ev. blött väder
Hästen kan röra sig och därmed reglera sin kroppsvärme lite

Inne:
Ev. något varmare temperaturer
Blåser inte
Torrt
Totalt stillastående

Min frusna häst frös massor när han stod på box och behövde lika varmt täcke inne som ute.

Jo precis, det har jag ju skrivit i mitt ursprungsinlägg också.
Exakt 280g känns för petigt att leta efter eftersom det inte är så vanligt, men 200 eller 300? Kom igen nu bukare och hjälp mig! :D :rofl:

Min häst är väldigt frussen av sig (fullblod) han har ett 250 grams täcke på sig under vintertid + fri tillgång till hö. Att dem har något att äta på hela natten gör att dem håller kroppsvärmen bättre :)

Min är också en fullblodsherre :)

Han har fri tillgång på hö, så den biten är redan "färdig" ;) Skulle höet mot all förmodan ta slut (vi lägger in såpass mycket att det i regel ligger lite kvar på morgonen när de ska ut) så äter han gärna halm också, han har en jäkla apptit min pålle :D

Men blir det för kallt med 200g tror du?
Känns som att alla säger olika :rofl: Kan inte alla tycka lika? :angel:

Jag tror ett 200 räcker bra, det skilljer ju inte så mycket mellan 200-250 ;)

Det är sant, då kör jag på det :D

Jag kommer troligen springa fram och tillbaka varje timme i början för att kolla så att han inte fryser, har blivit en av de paranoida hästägarna som jag tycker är jobbiga i vanliga fall :rofl:

Blir väl så när man köpt på sig prinsessan på ärten ;) :grin:

Jo precis, där är 8 hästar så de värmer en hel del.

Tänkte mer att om man jämför utomhustemperaturen dagtid och nattetid så är det ju kallare på natten, så jämfört med dagtid (när han har 280g täcke) så bör inte temperaturskillnaden bli speciellt stor.

Men du säger inte mer än 150g? Eller tolkar jag dig fel? :p

Nej jag menar att eftersom jag redan har 150 grams täcke till våra hästar och det brukar räcka normala vintrar när det inte är mer än max 10 minusgrader några gånger varje vinter så har jag inte investerat i några nya tjockare täcken. Skulle jag köpa idag för de vintrar vi har haft här det senaste så hade jag nog satsat på 200 gram till den ene och 300 gram till den andre eftersom vi har haft så mycket kallare än vanligt. Istället så har jag gjort så att när det har varit mer än 10-15 minus så har de fått ha 300 grams utetäcke på sig inne med eftersom jag inte har så tjocka innetäcken.

Jag tror att ett 200 grams täcke blir lagom för din häst om ni inte brukar ha så jättekalla vintrar. Skulle ni ha kallare än 10 minusgrader inne i stallet i normal temperatur på vintrarna så hade jag nog köpt ett 300 grams till en frusen häst.

Har din häst fri tillgång så värmer ju tuggandet och att det är vindstilla gör såpass mycket så även om de står still så är det ändå varmare att ha lä än att kunna röra sig normalt lunkande i hagen.

Om 280 gram räcker ute så räcker säkert 200 gram inne.

Förutom fri tillgång på hö nattetid, vad får han mer? Kanske lite svårt att veta mitt i sommaren, men han kanske behöver mer energi/protein...?

Han får müsli och gräspellets (typ lusern fast högre kvot) också, ca 1kg müsli och 0,5kg gräspellets. :) Har koll på vad han får i sig så det är inga problem, skulle det behövas mer så märker jag det och tillsätter. ;) Upptill det äter han mellan 12 och 15kg hö/dygn. Sammantaget blir det drygt 100MJ med vårat hö och en kvot på drygt 6. :)

Jag brukar ha vanliga duntäcken till mina på vintern. Duntäcke, ylletäcke eller 200g täcken över så det hålls på plats och det funkar jätte bra. Ingen av hästarna fryser. På hösten använder jag yllefiltar ist för duntäcken. Funkar perfekt!

Hmm...Jag har själv en frusen madame(varmblod) i vintras klarade hon sig inte med ett 300 g täcke utan hals, jag fick köpa ett 400 g med hals. Det höll henne varm.
Jag vet inte om det var halstäcket som hjälpte eller de extra 100 grammen.

Dock har jag inte märkt att hon verkar frusa inne, men då hon har lätt för att bli stel och spänd har jag börjat fundera på ett innertäcke..men då ett som ligger kring 100-200 g.
Då har jag ändå kring 5-10 grader varmt i stallet.

Hej!

Jag har ju fått en sån där liten prinsessa på halsen jag också ("täckestaliban" som man är).

När det regnar och blåser fryser hon så hon skakar och har täcke, men jag har aldrig sett henne frysa inne- där har hon hittills fått stå naken. Nu går stackaren på lösdrift och klarar det super, med rätt täcke på.

Om pålle har massor med mat och det inte drar i stallet borde inte temperaturen vara något problem, men såklart, vissa hästar är ju bevisligen töntigare än andra.

Inne brukar ju hästarna värma upp rätt bra och för mycket täckande är ju inte heller nyttigt för våra fyrbeningar (de värsta exemplen är oklippta hästar i bra kondition som fått stå med riktigt tjocka vintertäcken i stall som på morgnarna är ca 20 grader varma- huvva!).

/Lavinia, som hade testat utan täcke och sen kollat noga huruvida hästen frös och sen utgått från det. Min fryslort klarar alla väder och all kyla i ett vettigt 100-gramstäcke (fast sen tycker jag synd om henne när det är 25 minus dagtid och slänger på 400-gramstäcket till natten ändå- hon bor ju ändå på lösdrift).

Hur kallt är det inne på natten? Blir det under nollan?

Tiger är naken som spårklippt mitt i smällkalla vintern, har då 100 g ute.

Som helklippt (never more vintertid...) hade han 200 g med halvhals ute, 150 g vanlig skärning inne. Vi har precis plus när det är som kallast, lite extra hö/halm men absolut inte fri tillgång till den där ponnyn :angel:

Ute ingen mat alls, vind och regnskydd samt skog. Matas inne i boxen 4 ggr/dag var 4-5 h så går ju inte hungriga ute direkt.

Han är extremt ofrusen dock, men sådana skillnader funkar hos oss :laugh: Jag tror på 150-200, har du hittat ett 200 som verkar bra så funkar nog det!

Jag minns faktiskt inte riktigt hur kallt det blir, är det 20 minus ute tror jag det är minusgrader inne också, så stor skillnad borde det inte bli. Annars gissar jag att det ligger runt 0an för det mesta :)

Passi har fri tillgång både inne och ute, så egentligen är väl kanske maten inget man kan räkna in i skillnaden :p

Han klipps inte, men vinterpälsen är knappt mer än sommarpälsen (enda skillnaden är typ att sommarpälsen är glansigare :rofl:) så därifrån får han inte heller speciellt mycket värme.

Men jag börjar med 200g då, märker jag att det blir för mycket/för lite så får jag väl ändra därefter. Jag är inte hundra på att 280g utomhus kommer räcka hela vintern heller, beror lite på hur kallt (och vilken typ av väder) det blir, men jag hoppas på det.

Ulltäcke (minns inte hur tjocka de var riktigt) hade jag på honom inne de kallaste nätterna när han kom, och det blev ganska lagom då, men det var ju heller inte mitt i vintern utan när det började gå mot vår och var varmare. Dock slaktade han ett täcke/natt så det blev dyrt :p

Lavinia: Vi har en haflinger i vårat stall som står med täcke på nätterna NU, mitt i sommaren. Är visserligen inte speciellt tjockt, är nog att jämföra med ett fleecetäcke ungefär, men fortfarande :crazy:. Jag har fattat det som att det är för att hon inte ska bli smutsig :grin:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hur tunna stalltäcken har ni innan hästen sover naken? Självklart bara en fråga till er som använder stalltäcken, sover er häst alltid...
Svar
14
· Visningar
1 303
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 512
Senast: Speedway
·
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 565
Senast: Gimlan
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 810
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka