Bukefalos 28 år!

Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Ja folk gör ju som de vill med sina hundar, tyvärr i vissa fall, men vad kan syftet vara om inte ta fram aggressivitet när man ska ha hunden till att morra åt okända i parken, på gatan etc, som ev går emot husse??
Vad jag har förstått vill inte TS att hunden i fråga ska gå emot folk på stan och morra åt dem? Uatn simpelt kunna säga ett kommando precis som jag säger "spela död" till mina.

Jag har inte skrivit något personligt alls utan beskrivit vilka problem jag ser med att lära in ett sådant sk trick och vilka mina erfarenheter är av inlärning av moment, hur det kan se ut om du använder dig av hund i mötet med en aggressiv person etc etc. Tar du detta personligt på något sätt så är det ju enbart för att du går in i diskussionen, då får man räkna med att få svar och kanske från någon med mer kunskap och erfarenhet än vad du har själv just i detta ämne.
Ja, jag tar det personligt när jag frågar en person som påstår sig ha jobbat som väktare, varför man inte belastar hunden mer i träning när möjligheten är stor att den angrips på allvar utanför plan.
Jag förväntar mig då att få ett sakligt svar på min fråga, eftersom att jag inte är intresserad av tjänst utan tävling och får min valp inom ett halvår som blir en IPO hund.Jag var därför nyfiken på skillnaden då jag erfarat att träningen inte verkar skilja sig så mycket åt utöver miljöer etc. Jag får alltså ett svar där du utgått från att jag tycker att hundarna ska misshandlas?! Nog för att man kan missuppfatta varandra ibland, men det där var att ta i lite väl.



Dagisnivån den står du nog själv för i dina reaktioner och svar på inlägg i diskussionen...Du är i samma ålder som min dotter ungefär så jag tar det inte så allvarligt från din sida, jag är lite för gammal för det.
Det var inte jag som förlöjligade den andre, och där spelar ålder ingen roll. Det förvånar mig faktiskt att en vuxen inte kan ta saker på en saklig nivå. Och att man inte kan diskutera utan att behöva påpeka ålderskillnader istället för att faktiskt bara skriva fakta.
Det här är ett forum och du får tas med att ålderskillnaden ibland är stor.


Min slutkommentar till dig, för att inte tjafsa sönder tråden för den stackars TS, det är att jag delar inte dina åsikter och om jag läser dina inlägg så är det ömsesidigt skulle jag tro. Inte så konstruktivt att fortsätta diskussionen här då men är du väldigt upprörd över mina svar så PM:a gärna

Jag ha ringet att dölja och tar det gärna här om inte TS kommer och protesterar högljutt. Jag vill gärna veta vad du utgår ifrån när du sticker in "retningar" i dina inlägg som inte stämmer.Sen vill jag fortfarande ha ett svar på varför tj hundar inte belastas mer.
Du behöver inte skriva en bok om hur man bygger upp hunden först, bara dela med dig av dina erfarenheter utan att gnabbas.
Jag är personligen helt övertygad om att diskussionen hade sett helt annorlunda ut om den togs i verkligheten.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Nej, jag PÅSTÅR inte att jag arbetat som hundförare jag utan jag har arbetat som sådan i sex år, på ett av Sveriges största säkerhetsföretag så dina insinuationer att detta skulle vara påhittat de kan du kanske hålla inne med.

Vidare låter det ju mycket seriöst att du får hem en valp som är IPO hund om sex månader - levereras den som IPO hund färdigförpackad eller? Har du NÅGON som helst erfarenhet av skyddsträning för tjänstehundar? Tänker på ditt påstående att de inte belastas, belastningen sker bl a med softstock, som du själv nämnde och resterande belastningar handlar mycket om miljöer, ljud men även klappar och strykningar längs både sidor och på huvudet. Man lägger stor vikt vid miljöträning eftersom det är där hunden ska arbeta och fungera - i mörker, på hala golv, i trappor, på galler m m.
Man lägger vikt vid mycket grundträning på fasta bett, kontrollbiten, start och stopp.

Du ställer frågor men vill inte ha någon "bok" till svar - tror du att det är fixat på en eftermiddag så säger jag bara lycka till med ditt framtida tävlande med din IPO-valp.

Här sätter jag punkt återigen eftersom du mer och mer framstår som både okunnig, otrevlig och omogen i ditt sätt att argumentera. Du har ingenting att dölja, nej det har inte jag heller men jag vill visa lite hänsyn till TS och andra här så vill du ha någon fortsatt diskussion så ta den via PM. Personliga diskussioner i ämnet tar jag mer än gärna men då med folk som är torra bakom öronen eller väldigt mogna för sin ålder - du är ingetdera har det visat sig så det är knappast värt att ödsla tid på.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Nej, jag PÅSTÅR inte att jag arbetat som hundförare jag utan jag har arbetat som sådan i sex år, på ett av Sveriges största säkerhetsföretag så dina insinuationer att detta skulle vara påhittat de kan du kanske hålla inne med.
Jaghar inte skrivit att du hittat på någonting, Men eftersom att jag inte har träffat dig och bara kan utgå från text skrev jag "påstår". Det finns väldigt många sk troll här på forumet som kommer hit bara för att gnabbas. Därför kan man inte alltid utgå från att alla talar sanning. Det är alltså inget personligt. Mitt syfte med "påståendet" var att man aldrig vet. Och du är ny här, därför vet man ännu mindre.

Vidare låter det ju mycket seriöst att du får hem en valp som är IPO hund om sex månader -
Nej, jag skrev att den blir det. Den blir givetvis det därför att jag med hjälp av andra kommer att träna och tävla den.

levereras den som IPO hund färdigförpackad eller?
samma svar som ovan.

Har du NÅGON som helst erfarenhet av skyddsträning för

tjänstehundar?
Min morfar var väktare och hade tjänstehundar, men jag ha ringen egen erfarenhet av dem. Jag räknar iaf inte polis och militärens uppvisningar som en erfarenhet, men visst lär man sig en del ändå.
Jag svarar nej, men det är u också därför jag frågar dig. Jag förstår inte alls denna upprördhet över en fråga.


Tänker på ditt påstående att de inte belastas
,
Har jag aldrig påstått. Jag frågade dig varför inte tjänstehundar inte belastas mycket mer än vad generellt tävlingshundar gör utöver miljön. Tävlingshundar håller man ju för det mesta på planen.


belastningen sker bl a med softstock, som du själv nämnde och resterande belastningar handlar mycket om miljöer, ljud men även klappar och strykningar längs både sidor och på huvudet. Man lägger stor vikt vid miljöträning eftersom det är där hunden ska arbeta och fungera - i mörker, på hala golv, i trappor, på galler m m.
Man lägger vikt vid mycket grundträning på fasta bett, kontrollbiten, start och stopp.
Så kort och gott så skiljer det sig alltså bara i miljöer om jag inte missförstått?

Du ställer frågor men vill inte ha någon "bok" till svar - tror du att det är fixat på en eftermiddag så säger jag bara lycka till med ditt framtida tävlande med din IPO-valp.
Tack! Jag har gott om hjälp och föredrar att samla på mig den här formen av kunskap genom att praktisera den och inte läsa den! Jag var ute efter ett enda svar men fick vad jag ansåg hårda ord tillbaka. Det är tråkigt att det ska spåra ur.För så känns det.

Här sätter jag punkt återigen eftersom du mer och mer framstår som både okunnig, otrevlig och omogen i ditt sätt att argumentera. Du har ingenting att dölja, nej det har inte jag heller men jag vill visa lite hänsyn till TS och andra här så vill du ha någon fortsatt diskussion så ta den via PM. Personliga diskussioner i ämnet tar jag mer än gärna men då med folk som är torra bakom öronen eller väldigt mogna för sin ålder - du är ingetdera har det visat sig så det är knappast värt att ödsla tid på.

Jag frågade dig vad det var du tyckte var så otrevligt i ett tidigare inlägg men det vill du inte svara på. Varför? Om jag framstått som otrevlig eller om du missuppfattat mig måste jag ju få förklara vad jag menade eller i värsta fall be om ursäkt om du tagit något väldigt hårt. Men jag kan tyvärr inte gissa mig till vad det kan vara som är så otrevligt. Jag uppfattar ju dig likadan då du påstått att jag är för hundmisshandel. Där skrev jag klart och tydligt att jag tog det som ett förlöjligande, men då kunde du inte förklara att så inte var fallet. Om det nu än var så att du inte menade det du skrev.

Jag har suttit på forumet i ex antal år och åldrarna är väldigt blandade. Hittils har ingen "vuxen "hakat upp sig på detta utan jag tycker de flesta håller sig till en nivå där det går utmärkt att diskutera med varandra. Missuppfattar man varandra får man försöka lösa det iom att det kan bli svårt att ta varandra på allvar i framtida diskussioner annars. Så det föreslår jag, jag tänke rinte vara den som vänder ryggen åt och surar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Jag har varit med och tjänstehundstränat en hel del hundar bland annat min egen som är körd i alla möjliga miljöer och situationer o kan ju säga direkt att vi kört mycket belastning inte alla gånger med rent fysiskt våld utan psykist våld att man trots hunden visar aggression att figuranten ändå inte visar nån rädsla för hunden utan kliver på mer o mer ända tills hunden går regelrätta aggressions attacker mot figuranten o då skrämt undan figgen. Att man ska belsta en TJH i alla tänkbara situationer både fysisk o psykist trodde iaf jag var en självklarhet men tydligen inte. Hur ska man då lära hunden o stå upp för sig själv när man aldrig lärt dom det i träning i kontrollerad form.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Jag har varit med och tjänstehundstränat en hel del hundar bland annat min egen som är körd i alla möjliga miljöer och situationer o kan ju säga direkt att vi kört mycket belastning inte alla gånger med rent fysiskt våld utan psykist våld att man trots hunden visar aggression att figuranten ändå inte visar nån rädsla för hunden utan kliver på mer o mer ända tills hunden går regelrätta aggressions attacker mot figuranten o då skrämt undan figgen. Att man ska belsta en TJH i alla tänkbara situationer både fysisk o psykist trodde iaf jag var en självklarhet men tydligen inte. Hur ska man då lära hunden o stå upp för sig själv när man aldrig lärt dom det i träning i kontrollerad form.

Tack! Precis det jag undrat över.
 
Sv: Hur träna in "aggresivt beteende" vid kommande? tex skall, morra etc?

Börjar förstå lite grann varför du sluta som väktare med den där attityden du har mot folk så lär du knappast skrammlat ihop några plus poäng mot stadens drägg heller.:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp