Det bara råkade bli saluki för mig.
När jag var liten så umgicks jag mycket med min bästa vän som ofta var hos sin farmor, därför var även jag där ofta. Denna farmor hade en väninna som hade ett knippe salukis och jag fick då borsta deras öron, hålla i kopplet lite ute på promenader osv
När jag blev lite äldre så fick jag och vännen följa med till kenneln som dessa salukis kom från. Vi var där i en vecka eller två och under den tiden blev jag verkligen kär i rasen. Där fick jag hjälpa till med all möjlig skötsel, umgås med hundar i alla möjliga åldrar, dela säng med dem på nätterna osv. De hade väl ca 20 hundar på kenneln då. Jag blev fast på kenneln, åkte dit så fort jag var ledig från skolan och eftersom kennelägarna är extremt erfarna, kunniga och vänliga så fick jag lära mig massor! Jag var med på tävlingar, träningar, hjälpte till med valpkullar...
Senare fick jag möjlighet att ha en egen hund och då fick jag ta hem min favorit från kenneln, en underbar tik som inte trivdes hos dem. Hos mig trivdes hon utmärkt och hon var helt otroligt fantastisk. Hon fick sedan en kull till på kenneln, parades med en av mina favorithanar och en av valparna blev min.
För att göra en lång story kort så dök det upp en ung tik som behövde nytt hem kort efter att min första tik lämnat oss. Det var en liten guldfärgad tik som fick flytta till mig. Min Aysu. Jäklar vad mycket vi gjort tillsammans.
Förra sommaren fick jag hem min lilla Ebrah, ett barnbarn till min älskade första tik och trots att alla mina hundar fått mig att tänka "Åh, jag vet inte om jag vågar ta hem en till, hur ska någon kunna vara lika underbar som den jag har nu?" så alltså.. hon är underbar hon med. Jag hade skyhöga förväntningar på henne pga hennes stamtavla, jag känner så otroligt många i nära släkten och vet hur otroligt bra de är. Trots det lyckas hon vara bättre än väntat på alla sätt och vis.
Så ja.. Vad gäller rasvalet.. inte en chans i världen att jag hade gjort något annorlunda! Jag älskar salukin. Det är nu ganska exakt 16 år sedan jag var på kenneln första gången (nu känner jag mig gammal

) och jag älskar varje minut som jag spenderar tillsammans med salukis.
Visst önskar jag att jag hade gjort vissa saker annorlunda, med träningsmetoder och hundhållningen i stort, men jag har alltid gjort mitt bästa utifrån den kunskap jag haft och herrejösses vad mycket jag lärt mig genom åren! Jag känner mig så otroligt bortskämd som får ha så fantastiska hundar som jag har nu. De passar mig helt utmärkt och inga ord räcker till för att beskriva hur mycket jag älskar mina dårar. Jag hoppas verkligen att alla andra hundägare får möjlighet att känna sig lika lyckligt lottade med sina hundar som jag känner mig med mina.