Bukefalos 28 år!

Hur vet man att man är distansryttare?

Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Jag har delat upp det. Så jag har en B hemma och sedan finns det en som BOVOF som tycker det är skitkul att vara med. :D Det blir lugnast så. Har någon gång "tvingat" med B där hemma, men det har inte varit snällt.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Aha, jätte smart!!!


Det går även bra att ta emot en flaska i farten och dränka hästen med. Bara att slänga den på marken och så får groomen springa och hämta :D

...Ett bra sätt att få sin BOBVOF att bli varm och känna sig ännu mera delaktig alltså... :angel:
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Varför just Comfort-flaskor är att öppningen är stor och att det finns handtag på dem.
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Fördelen med Comfortflaskor är för oss groomar som ständigt ska fylla på dessa tomma flaskor är att hålet är väsentligt större än på en pet-flaska....:smirk:
(också bättre att hälla med, men det är ju ryttarens grej.....)
Groom-Pelle (som alltså också är en fyll-gubbe!!!!!!)
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Ah! Men vi har tappat nr 21 som borde handla om våra stackars pojkvänner/flickvänner som alltid får ställa upp.

21. När du träffade din nuvarande sambo så var första frågorna du ställde, "har du körkort?", "kan du läsa en karta?", "är du allergisk mot hästar?", "har du enormt med tålamod?", "kan du roa dig själv långa stunder då du måste vänta på något?" och den viktigaste "har du något emot att stiga upp mitt i natten, jobba under oregelbunden stress hela dagen, köra hela vägen hem och mocka en box innan du får laga din egen middag?". Svarar de inte ja på alla dessa är det ingen större mening att gå vidare i relationen, anser du.
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

1. Din häst är någon av följande raser:
a) arab
b) varmblodstravare
c) angloarab
d) annan ras med tunna, slanka muskler och ytliga blodkärl

Varmblod

2. Du har en mycket ovanlig sadel som troligen saknar bom eller iaf måste importeras från annat land och heter något i stil med Trekker eller Endurance som modell.

Australiensisk manskapssadel

3. Du färgmatchar dina ridkläder inte bara med hästens benlindor - du har även färgmatchat träns och kanske till och med sadel.

Gillar blått då... så mycket blått blir det. Gärna med lite röda detaljer

4. Alla dina gamla schabrak och vojlockar har ersatts av långa håriga renskinn.

Inte ännu

5. Du rider helst utan bett men iaf med träns där bettet går att plocka av.
Avplockbart. Har försökt rida bettlöst, min häst säger ha ha åt det...

6. Du vet exakt vilopuls på din häst men har inte en aning om vilken normaltemp du själv har.
Jupp!

7. När du ser förkortningen IT tänker du inte på datorn utan på maxpuls, mjölksyra och återhämtning.
Både och. Blir mer irriterad på datorn...

8. När någon frågar om du gått en distansutbildning någon gång så säger du ja och berättar om senaste träningshelgen för distriktets c-tränare i distansritt.
Tja...

9. Du ser fullständigt oförstående ut när stallkompisarna berättar om deras långtur med fikapaus - fikapaus?? Efter bara 45 minuters ridning??
Förstår inte hur snabbt deras hästar blir trötta (för det är dem det skylls på...)

10. Du är helt fascinerad av kartor och blir frustrerad över vägar som bara slutar mitt i ingenstans, men blir superlycklig när du hittat en slinga som kommer tillbaka där du började.
Finns det något värre? Dessutom när stigen slutar i ett stenröse och hästen är tvungen att göra en hoppvändning i värsta "branta korridorer-skidåkningsstil"

11. Åker du bil så letar du ridvägar på sidan om vägen.
Alltid. nästan. Utom de gånger jag blir åksjuk.

12. Ingen rider ut med dig längre, varken hästar eller ryttare kan hålla ditt tempo.
Lite trist att vara själv, men 11 km på 2 h fick mig att välja att rida själv.

13. Du diskuterar träningstips med lokala löparklubben istället för med stallkompisarna.
Inte riktigt, men tränar ju en hel del själv.

14. Du har alltid två klockor på dig när du rider - en för puls och en för tiden.
En klocka och gps (har ju också klocka)

15. Man kan ofta se speciallösningar på din utrustning - antingen helt hemmagjorda sadlar och träns eller detaljer såsom extra vaddering eller remmar...
Håller på att bygga om sadeln nu, blir trött utsida av vaderna/smalbenen? Någon som har något tips?

16. Rider du någon annan disciplin så är det western eller barockridning.
Ingen. Tar lektioner i centrerad ridning däremot

17. Du kan tala om vilket tempo förbipasserande cyklister har.
Yes. Men cyklar en hel del själv också.

18. Du skrattar så du gråter när lokala dressyrässet klagar över avståndet till regionala tävlingar.
Skulle nog...

19. Alla dina tävlingsfoton skiljer sig markant från dressyrkompisens - på dina är du svettig, tårna pekar neråt, hästen har nosen i vädret och man kan ana käppar med gula markeringar på.

20. Du har ett helt lager av Comfort skölj-flaskor trots att du inte tvättar för ett helt kompani.
Samlar
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Har ett par till:
22. Du känner till varenda kinakrog, gatukök, bensinmack och pizzeria på den svenska landsbygden och blir jätteglad för erbjudande om att sova på höloft, sadelkammargolv eller i barnens gamla lekstuga på de gårdar där du stallar in din häst innan tävling. Du har dessutom ätet frukost fler gånger i okända människors kök klockan 5 på morgonen än du avnjutit hotellfrukostar under semestrar genom åren.


23. I bilen på väg hem hade det varit en befrielse om det ”bara” luktat blöta hästprylar. Istället är det du själv som är den största stinkbomben och du ska sitta i bilen i åtta timmar…

24. Väl hemma igen tömmer du noga bil och släp, sköter om hästen minutiöst och gör i ordning all utrustning + slänger paddar mm i tvättmaskinen. Själv orkar du knappt duscha när du kommer in och dina sura kläder hamnar i en äcklig hög på badrumsgolvet innan du somnar i soffan med en sportdrycksflaska i famnen.
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

25 När du inte har hästsläpet med dig beter sig bilen mycket underligt och att backa och svänga åt rätt håll är helt omöjligt...

:angel:
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Desert_Wind skrev:
25 När du inte har hästsläpet med dig beter sig bilen mycket underligt och att backa och svänga åt rätt håll är helt omöjligt...

:angel:


Jo då har det gått rätt långt!!!:rofl: :rofl: :rofl: *känner igen mig*:D
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

En till: Vi behöver inte låsa när vi åker på tävling, vi har allt vi äger med oss!
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

nu lägger sig maken i också: varför tycker folk att vi distansryttare är konstiga? Är inte alla så här?
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Camilla_H skrev:
Ah! Men vi har tappat nr 21 som borde handla om våra stackars pojkvänner/flickvänner som alltid får ställa upp.

21. När du träffade din nuvarande sambo så var första frågorna du ställde, "har du körkort?", "kan du läsa en karta?", "är du allergisk mot hästar?", "har du enormt med tålamod?", "kan du roa dig själv långa stunder då du måste vänta på något?" och den viktigaste "har du något emot att stiga upp mitt i natten, jobba under oregelbunden stress hela dagen, köra hela vägen hem och mocka en box innan du får laga din egen middag?". Svarar de inte ja på alla dessa är det ingen större mening att gå vidare i relationen, anser du.

Nejdå, jag skrev nr 21. Vet att vi är några som suckar om påläggskalvar.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

:rofl:
harmoniskridning skrev:
En till: Vi behöver inte låsa när vi åker på tävling, vi har allt vi äger med oss!
:rofl: :rofl: :rofl: Bäst hittills!!!!!!
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Jo eller när man börjar få en olustig känsla i maggropen när man kommer upp i 85-90km/h även när släpet inte hänger på. :rofl: :rofl:
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Har ett par till:
22. Du känner till varenda kinakrog, gatukök, bensinmack och pizzeria på den svenska landsbygden....

:rofl: :rofl:
Mamma jobbar som geolog, så sen jag var 2 år så har vi rest land och rike runt, mestadels på sommaren. Så koll på matställen och wc i hela sverige det hade jag innan jag satt upp på en häst för första gången... Läsa kartor gjorde man ju klockrent redan som 5-åring pga mammas jobb...

24. Väl hemma igen tömmer du noga bil och släp, sköter om hästen minutiöst och gör i ordning all utrustning + slänger paddar mm i tvättmaskinen. Själv orkar du knappt duscha när du kommer in och dina sura kläder hamnar i en äcklig hög på badrumsgolvet innan du somnar i soffan med en sportdrycksflaska i famnen.

Skäms nästan för att säga det, men totalt klockrent redan nu när vi har varit ute på längre träningspass... :angel: :o :crazy: :rofl:
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Surfade in i detta forum för första gången och upptäcker att jag svarade ja på 12 på 20 frågor ;) är jag en wannabe-distansryttare månne?

Inte för att jag varken har en häst eller utrustning för att rida över huvud taget just nu, men funderar som bäst på vilken inriktning som vore kul att börja med efter några års hästuppehåll...

Var finns mer information om distansridning? Länkar mottages tacksamt!
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

cafu skrev:
Surfade in i detta forum för första gången och upptäcker att jag svarade ja på 12 på 20 frågor ;) är jag en wannabe-distansryttare månne?

Inte för att jag varken har en häst eller utrustning för att rida över huvud taget just nu, men funderar som bäst på vilken inriktning som vore kul att börja med efter några års hästuppehåll...

Var finns mer information om distansridning? Länkar mottages tacksamt!

Då gör jag givetvis reklam för vår klubbs hemsida. www.nerikesdistansryttare.org

Hälsning Maja
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Vad roligt! Kanske alla forum ska ha ett standardtest för de som är veliga kring inriktning på sitt ridande och sen får de se var de passar in bäst! :D

Välkommen! Finns mycket skrivet om distansritt på nätet. Kolla också www.ridsport.se och distansritt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp