Hur vet man att man är distansryttare?

Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Stopek skrev:
Shit...jag kuggade på fråga 7, 16 och 19. IT är fortfarande datorer för mig, måste erkänna min okunnighet om sambandet. :o Lär mig!

Men Maja! Intervall Träning :rofl:
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Hm, måste nog besvara dem själv också...

1. Din häst är någon av följande raser:
a) arab
b) varmblodstravare
c) angloarab
d) annan ras med tunna, slanka muskler och ytliga blodkärl
a) arab

2. Du har en mycket ovanlig sadel som troligen saknar bom eller iaf måste importeras från annat land och heter något i stil med Trekker eller Endurance som modell.
Star Trekk Comfort

3. Du färgmatchar dina ridkläder inte bara med hästens benlindor - du har även färgmatchat träns och kanske till och med sadel.
Nja, men nosluddet på sidepullen...

4. Alla dina gamla schabrak och vojlockar har ersatts av långa håriga renskinn.
Jupp!

5. Du rider helst utan bett men iaf med träns där bettet går att plocka av.
Sidepull

6. Du vet exakt vilopuls på din häst men har inte en aning om vilken normaltemp du själv har.
Faktiskt vet jag båda - 28 resp. 36,5

7. När du ser förkortningen IT tänker du inte på datorn utan på maxpuls, mjölksyra och återhämtning.
Både och. Var ju IT-företagare tidigare så...:angel:

8. När någon frågar om du gått en distansutbildning någon gång så säger du ja och berättar om senaste träningshelgen för distriktets c-tränare i distansritt.
Det händer, dock har jag faktiskt gått en distansutbildning i ordets "rätta" bemärkelse

9. Du ser fullständigt oförstående ut när stallkompisarna berättar om deras långtur med fikapaus - fikapaus?? Efter bara 45 minuters ridning??
Ja, verkligen :smirk: Två hopptjejer från ridskolan berättade förra vintern att de varit på en jättehärlig årlig långtur med fika och allt och det visade sig att de ridit min normala träningsrunda...:D

10. Du är helt fascinerad av kartor och blir frustrerad över vägar som bara slutar mitt i ingenstans, men blir superlycklig när du hittat en slinga som kommer tillbaka där du började.
Usch, ja. Hade ett tag ena väggen på kontoret klätt i gröna kartan...

11. Åker du bil så letar du ridvägar på sidan om vägen.
Alltid!

12. Ingen rider ut med dig längre, varken hästar eller ryttare kan hålla ditt tempo.
Ingen, förutom en tjej i stallet som börjat med distans.

13. Du diskuterar träningstips med lokala löparklubben istället för med stallkompisarna.
Ja, och med travtränarna.

14. Du har alltid två klockor på dig när du rider - en för puls och en för tiden.
Jajemen!

15. Man kan ofta se speciallösningar på din utrustning - antingen helt hemmagjorda sadlar och träns eller detaljer såsom extra vaddering eller remmar...
Igår fick mina fendrar teddyomslag då jag får skavsår på knäna annars...

16. Rider du någon annan disciplin så är det western eller barockridning.
Tävlar i western.

17. Du kan tala om vilket tempo förbipasserande cyklister har.
Ja, och jag räknar ut vilket tempo jag hållit när jag joggar själv.

18. Du skrattar så du gråter när lokala dressyrässet klagar över avståndet till regionala tävlingar.
Jag gråtskrattar hysteriskt. Speciellt när de säger att de inte kan åka på vintern eftersom man inte ska vara ute med hästtransporten då...:smirk:

19. Alla dina tävlingsfoton skiljer sig markant från dressyrkompisens - på dina är du svettig, tårna pekar neråt, hästen har nosen i vädret och man kan ana käppar med gula markeringar på.
Ja, fast eftersom det blir jag som tar kort för det mesta så är de från grindarna när sambon håller i hästen...:crazy:

20. Du har ett helt lager av Comfort skölj-flaskor trots att du inte tvättar för ett helt kompani.
Ja, numera - tack Boije!

Maja - med tanke på att jag började bra med min häst men sen haft ett skadeår så kan jag nästan svara jag på 21:an också!!!

/Camilla
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Blev fel.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Aaaaaaah, jag dööör av skratt!! :rofl: :rofl: :rofl:

Såå himla träffande på oss distansnördar! Apropå lagom ridrundor hemmavid så tog jag med mig lag-SM kartan med fina utmärkta slingor med bra vägar att rida eftersom stallet "bara" ligger 5 km ifrån närmsta slingan. Skitbra tyckte jag! De andra i stallet (som för övrigt består enbart av hoppryttare) undrar nog varför den kartan hänger där... Vad ska man ha DEN till liksom? :confused:
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

1. Din häst är någon av följande raser:
a) arab
b) varmblodstravare
c) angloarab
d) annan ras med tunna, slanka muskler och ytliga blodkärl

a) arab

2. Du har en mycket ovanlig sadel som troligen saknar bom eller iaf måste importeras från annat land och heter något i stil med Trekker eller Endurance som modell.

ovanlig och ovanlig, har big horn sadeln som många andra..

3. Du färgmatchar dina ridkläder inte bara med hästens benlindor - du har även färgmatchat träns och kanske till och med sadel.

blått, rött och svart :D nått annat funkar inte;)

4. Alla dina gamla schabrak och vojlockar har ersatts av långa håriga renskinn.

har både och! bra kombination..

5. Du rider helst utan bett men iaf med träns där bettet går att plocka av.

har iaf planer på att lyckas rida Kristall utan bett hemma iaf, men bettet kan alltid tas av ;)

6. Du vet exakt vilopuls på din häst men har inte en aning om vilken normaltemp du själv har.

haha! klockrent!

7. När du ser förkortningen IT tänker du inte på datorn utan på maxpuls, mjölksyra och återhämtning.

faktiskt inte förrens camilla nyss nämde det:o

8. När någon frågar om du gått en distansutbildning någon gång så säger du ja och berättar om senaste träningshelgen för distriktets c-tränare i distansritt.

9. Du ser fullständigt oförstående ut när stallkompisarna berättar om deras långtur med fikapaus - fikapaus?? Efter bara 45 minuters ridning??

verkligen!

10. Du är helt fascinerad av kartor och blir frustrerad över vägar som bara slutar mitt i ingenstans, men blir superlycklig när du hittat en slinga som kommer tillbaka där du började.

japp, men har en pappa som kan de flesta vägarna så behöver oftast inte kartor.

11. Åker du bil så letar du ridvägar på sidan om vägen.

hur skulle man annars stå ut att åka bil?

12. Ingen rider ut med dig längre, varken hästar eller ryttare kan hålla ditt tempo.

står ensam i mitt stall, men har oftast ungefär en mil till andra och det är antingen distansryttare eller sådana som vill bli:D

13. Du diskuterar träningstips med lokala löparklubben istället för med stallkompisarna.


hmm.. här får jag ett fel, det gör jag inte.

14. Du har alltid två klockor på dig när du rider - en för puls och en för tiden.


äger tyvär ingen ridpulsare, men hade jag en så såklart!

15. Man kan ofta se speciallösningar på din utrustning - antingen helt hemmagjorda sadlar och träns eller detaljer såsom extra vaddering eller remmar...

haha japp! men mest detaljer

16. Rider du någon annan disciplin så är det western eller barockridning.


western såklart

17. Du kan tala om vilket tempo förbipasserande cyklister har.


ibland:P

18. Du skrattar så du gråter när lokala dressyrässet klagar över avståndet till regionala tävlingar.

VERKLIGEN! åka till skövde för en 5 mil, inga problem (ca 40mil)

19. Alla dina tävlingsfoton skiljer sig markant från dressyrkompisens - på dina är du svettig, tårna pekar neråt, hästen har nosen i vädret och man kan ana käppar med gula markeringar på.


japp!

20. Du har ett helt lager av Comfort skölj-flaskor trots att du inte tvättar för ett helt kompani.

japp, alltid tjat på mamma och bekanta om dessa flaskor;)
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

....skulle väl vara en punkt som fattas om ordergivningen (!) i grind......
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

till Groom-Pelle!

Fick häromdagen höra ett HELT nytt namn för GROOM.

BOB heter han.... Bära Och Betala.

Någon fler som har en Bob???
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Nr 22: Du är i vanliga fall ganska timid och lugn men förvandlas till en järnhård furie i vetgrindarna och dina medhjälpare ser alldeles förvirrade ut men vågar inte annat än lyda. I bilen hem när du sover som ett sött barn så tittar de på varandra och gör en minnesanteckning om besök för undersökning...
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Desert_Wind skrev:
till Groom-Pelle!

Fick häromdagen höra ett HELT nytt namn för GROOM.

BOB heter han.... Bära Och Betala.

Någon fler som har en Bob???

Jag döör. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Vad skulle livet vara utan BoB!
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Japp alla rätt!

Min svärmor fyller 60 år och hela släkten skall fira detta i Paris, låter mysigt va? Nu är det bara det att firandet är samma helg som SM. Som tur är känner släktingarna mig så en fråga likt "Tror ni att jag helst åker till Paris och upplever våren eller åker och tävlar SM och dessutom riskerar att spendera massa pengar på att åka ut i någon grind" kan de besvara lätt. Jag väljer SM / Karin GJ
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

:rofl: :rofl: :rofl:
:bow: :bow: :bow:

Jättekul! Nu längtar jag tillbaks ännu mer!
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

1. Din häst är någon av följande raser:
a) arab
b) varmblodstravare
c) angloarab
d) annan ras med tunna, slanka muskler och ytliga blodkärl.


Nja, kallblodstravare...

2. Du har en mycket ovanlig sadel som troligen saknar bom eller iaf måste importeras från annat land och heter något i stil med Trekker eller Endurance som modell.

Japp, Torsion nånting...

3. Du färgmatchar dina ridkläder inte bara med hästens benlindor - du har även färgmatchat träns och kanske till och med sadel.

Alltid, beige/brunt eller mörk grönt...

4. Alla dina gamla schabrak och vojlockar har ersatts av långa håriga renskinn.

Nä, inte än iallafall...

5. Du rider helst utan bett men iaf med träns där bettet går att plocka av.

Rider gärna med gröna reptränset hemma, utan problem. :D Vet ej hur det kommer att funka när vi börjar tävla.

6. Du vet exakt vilopuls på din häst men har inte en aning om vilken normaltemp du själv har.


Om jag ska vara ärlig så inte exakt... ännu.

7. När du ser förkortningen IT tänker du inte på datorn utan på maxpuls, mjölksyra och återhämtning.

...se föregående svar....

8. När någon frågar om du gått en distansutbildning någon gång så säger du ja och berättar om senaste träningshelgen för distriktets c-tränare i distansritt.

Nästan så, brukar svara att jag skulle viljat gå kursen på Täby...

9. Du ser fullständigt oförstående ut när stallkompisarna berättar om deras långtur med fikapaus - fikapaus?? Efter bara 45 minuters ridning??

Fika? Paus? Det gör man ju efter 3 timmar, när man kommer tebax till stallet..:smirk:

10. Du är helt fascinerad av kartor och blir frustrerad över vägar som bara slutar mitt i ingenstans, men blir superlycklig när du hittat en slinga som kommer tillbaka där du började.

Anmäler mig alltid frivillig som kartläsare på alla utflykter oavsett färdsätt. Lurar alltid ut familj och vänner på diverse "genvägar" och
kostigar...

11. Åker du bil så letar du ridvägar på sidan om vägen.

Självklart...

12. Ingen rider ut med dig längre, varken hästar eller ryttare kan hålla ditt tempo.

Brukar rida med en arab som också ska pröva på distans, men han är nog ganska långsam, för vi får ändå vänta...

13. Du diskuterar träningstips med lokala löparklubben istället för med stallkompisarna.

Lokala orienteringsklubben... :smirk:

14. Du har alltid två klockor på dig när du rider - en för puls och en för tiden.

Snart så...

15. Man kan ofta se speciallösningar på din utrustning - antingen helt hemmagjorda sadlar och träns eller detaljer såsom extra vaddering eller remmar...

Ser ut som en julgran ibland...

16. Rider du någon annan disciplin så är det western eller barockridning.

Prövat på lite barock, men vi é allätare...

17. Du kan tala om vilket tempo förbipasserande cyklister har.

Nja, men tycker alltid det ser ut som om dom cyklar sakta...

18. Du skrattar så du gråter när lokala dressyrässet klagar över avståndet till regionala tävlingar.

Klockrent!!! Särskillt som man é rockie på detta område, man vänjer sig väll... hoppas jag...

19. Alla dina tävlingsfoton skiljer sig markant från dressyrkompisens - på dina är du svettig, tårna pekar neråt, hästen har nosen i vädret och man kan ana käppar med gula markeringar på.

Har ju tyvärr inga tävlings foton ännu, men det kommer. (att se ut så)


20. Du har ett helt lager av Comfort skölj-flaskor trots att du inte tvättar för ett helt kompani.

Nä. Varför har man det då? Ska man börja spara?

Nr 22: Du är i vanliga fall ganska timid och lugn men förvandlas till en järnhård furie i vetgrindarna och dina medhjälpare ser alldeles förvirrade ut men vågar inte annat än lyda. I bilen hem när du sover som ett sött barn så tittar de på varandra och gör en minnesanteckning om besök för undersökning...

Så är det ju redan nu... hur ska det då bli på tävling? :confused: :crazy:


Har en BoB!!! Vad skulle man göra annars? Fast min är ju förstås alltid en BoB...:o
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

movgli skrev:
20. Du har ett helt lager av Comfort skölj-flaskor trots att du inte tvättar för ett helt kompani.

Nä. Varför har man det då? Ska man börja spara?

Man har ett lager av flaskor antingen dessa eller vanliga PET som man fyller med vatten innan tävling. Förvaras lämpligen i backar i bilen. ;)

Sen under rittens gång när man träffar på sin groom så under tiden hästen dricker så kyler du av den genom att hälla vatten över halsen. Det går även bra att ta emot en flaska i farten och dränka hästen med. Bara att slänga den på marken och så får groomen springa och hämta :D

Allt för att för att kyla och få ner pulsen under ritten. :)

Ps tänk bara på att flaskorna ska vara greppvänliga alltå inga 2l PET flaska som inte går att hantera med en hand. Själv brukade jag hinna med att dränka hästen med ca 3 l vatten vid varje tillfälle (2 st 1,5 l)
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Desert_Wind skrev:
till Groom-Pelle!

Fick häromdagen höra ett HELT nytt namn för GROOM.

BOB heter han.... Bära Och Betala.

Någon fler som har en Bob???

Fast idag på konditionstestet så fick jag veta att min BOB är en VOF!
(=Väntar o Fryser...)
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

hahah! min är både en VOF och en BOB :P
stackrarna vad vi lurar ut dem på ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp