Hur veta om katt har ägare?

RubinNovak

Trådstartare
För flera år sedan (ca 3 år) började en katt hålla till runt svärmors hus. Svärmor började tillslut mata katten då den länge verkat hungrig. Hon satte upp lappar i affärer m.m och frågade runt hos grannar om dom kände till den. Inget svar på lapparna och inga grannar kände igen katten. Svärmor fortsatte mata men vill ej ha in katten i huset. Den har dock flera byggnader som väderskydd. Detta har fortsatt under dessa år och senast idag satt jag ute med katten och funderade på om den kan ha något hem.

Bra info:

* Katten äter ganska så mycket mat från oss, minst sagt så mycket som en vuxen utekatt bör äta.
*Den är här synligt 5-6 dagar i veckan och äter. Försvinner ibland i någon vecka eller två men kommer alltid tillbaka.
*Extremt kelig
*Verkar vara hundvan, defenitivt inte rädd.
*Är ibland väldigt tovig men kan komma 2 dagar senare och vara helt tovfri(!!!!)
*Aldrig haft halsband, ej öronmärkt.

Anledningen till att jag börjat fundera på detta nu är för att vi bygger hus nära svärmor och jag skulle vilja låta denna katten komma in i huset om den vill. Men samtidigt skulle jag då också vilja ta den till vet för hälsoundersökning, ev kastrering, vaccinering och öronmärkning. (Hade ju såklart letat efter chip innan) Men OM den har ägare vill jag ju såklart inte göra så med någon annans katt.. Hur hade ni resonerat, både ur min synvinkel och ur en potentiell ägares synvinkel?
 
Sv: Hur veta om katt har ägare?

Om ni redan satt upp lappar utan att få svar hade jag nog sett katten som min egen.

Mammas katt äter flera måltider om dagen hos olika folk i byn. Så att en katt äter och "verkar hungrig" hade jag aldrig gått på. Jag fick nyss höra att en granne håller öppet till pannrummet för att "den såg ut att frysa". De hade också plockat 50 fästingar i sommar, matat och klappat.
:banghead::banghead:

Då blev man lite sur, för vi valde att inte förnya fästingmedlet eftersom han i princip inte hade fästingar. :banghead:
 
Sv: Hur veta om katt har ägare?

Jo vi ser väl katten som vår egentligen, men bara till den grad att vi matar den och ser efter den.. Svärmor förstår idag att det var dumt att börja mata, men kan ju inte sluta nu :/ Denna kissen äter utan problem 2 överfulla skålar på en dag här.Grannens skatt är förbi och smakar ibland med men den ratar vissa torrbitar och är bara här nattetid så det är lätt att märka skillnad :D
 
Sv: Hur veta om katt har ägare?

Jag läste något råd innan, sätt ett halsband med en lapp på katten. Min katt springer oxå bort och är borta några dagar, hon ser aldrig mager ut eller är speciellt hungrig när hon kommer tillbaka så jag skulle inte bli förvånad om hon har ett hem till. hon är öronmärkt men har även ett halsband med min adress och telnr. Det är alltid ovissheten som är det värsta när ens katt inte kommer tillbaka.

Är den inte mager och är så social som du besrkiver det så skulle jag absolut tro att den har ett annat hem någonstans i närheten.
 
Sv: Hur veta om katt har ägare?

Har tänkt på det men iom att katten aldrig haft halsband de senaste åren eller kanske tillochmed aldrig haft så känns det lite dumt med tanke på riskerna. En av mina gamla katter fastnade ju med halsbandet uppe i ett träd..

Den är jättesocial och absolut inte mager då den äter 4 ggr så mkt som den ska här vissa dagar ;)
 
Sv: Hur veta om katt har ägare?

Ett enkelt gummiband kan vara bättre för det här syftet.
 
Sv: Hur veta om katt har ägare?

KL

Det finns en oherrans massa chipmärkare för häst. Kolla på svehast.se.

Har du en i närheten kan hen kvista förbi och läsa av chipet. Borde knappt kosta något. Jag skulle gjort det gratis och är säkert inte ensam om det.
 
Sv: Hur veta om katt har ägare?

Hej, håller med en tidigare skrivare, kolla om hen har tatuering i örat, eller chip märkning och att hen är kastrerad. Om inte gör det (både märkning,kastrering och vaccinering).

Kolla med polisen om någon anmält katten saknad. Katter kan ju hamna långt hemifrån och inte hitta hem.
Köp ett halsband, finns med gummiband, häng på en adresshylsa, där skriver du att du vill ta hand om katten och ber eventuell ägare att höra av sig till dig

Ta in katten så länge, verkar den inte haft ägare på så länge är nog chansen liten att det finns en ägare som bryr sig.
Lycka till med pälsklingen :) Kazam
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: Sassy
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 332
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 574
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp