hur veta storlek åt kallblodsd-poony?

Tinuri

Trådstartare
okej lite invecklad rubrik.. men alltså jag vill veta vad ni med kallblod under 148 cm har för storlekar på tex träns, benskydd osv..

:bump:

Sv: hur veta storlek åt kallblodsd-poony?

Jag har aldrig haft en kallblodsponny, men jag har en smäcker icke-färdigvuxen D-ponny som drar Cob i träns och grimmor, Stor ponny/Cob i schabrak och Cob / S i benskydd.

Så jag antar att många kallblodsponnyer behöver Full / Stor Cob-storlek.

Till min fjording hade jag full på vissa träns och cob på andra, däremot fick jag alltid byta pannband till full på cob tränsen;)
På benskydd hade jag full men på täcken 135.

om det går så kan du ju mäta ponnyns ben och sedan åka till affären o mäta där, innan du köper :)

enklast är nog att fråga förra ägaren.
Min fjording som var 142cm hade cob i grimmor o träns men kompisens fjording som var lika hög hade full i allt. Min maxade c ponny hade oxå full i grimmor o träns,korsning med tinker, min welsh cob som är 154cm har mest cob, alla har/haft 135cm i täcken, som du ser skiljer det en hel del.

Det enklaste är att antingen fråga gamla ägaren eller att helt enkelt mäta sig fram till vad man ska ta hem å prova på hästen.

Fjording 138 cm

Täcke: 135
Grimma: cob, men full funkar nog lika bra
Träns: cob
Schabrak: full

:)

tack för allas svar!

alltså han stod förr vid en ridskola,där de lixom har plockat ihop en massa olika delar som legat o skräpat där så de vet nog inte vad han har,

alltså jag tänkte bara just medträns, om cob blir för litet..

men alla full benskydd som jag har sett ser ju enorma ut!!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
604
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
R
Hundträning Jag har insett att jag behöver skaffa mig något mer ordentligt till hundpromenader och -träning. Jag har i nuläget någon relativt billig...
Svar
10
· Visningar
584
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka