HUR visr ni att det är ni som bestämmer?

F

FTW

I en massa trådar får ju folk svaret att "du måste visa att det är du som bestämmer". Jag har nog själv skrivit sådana svar :o , men sedan började jag fundera och kom fram till att det är rätt luddigt. Intressant är ju HUR man visar att man bestämmer.
Exempel: om hästen går på mig så har den ju liksom redan visat att det är den som bestämmer. På så sätt ligger man ju alltid ett steg efter. :crazy:

Jag vet ju hur jag själv gör, men hur gör NI när hästen går på er, när den släpper uppmärksamheten ifrån er, när den står och kickar vid hovkratsning, när den "hotar" er som en ranglägre och allt vad nu en häst kan hitta på för att visa sig hägre i rang än människan.

Tycker bara att det skulle vara intressant om det kommer fram lite mer konkreta lösningar.
 
Man vissar vem som bestämmer genom att vara konsekvens, tex om hästen går på en så backar man den, flyttar den i en cirkel runt en och låter den inte på några vilkor gå på en.

Man flyttar inte på sina fötter för hästen utan ser till att hästen flyttar sina fötter för en själv,

Man ser till att inte ge sig, utan få sin vilja egenom, men på ett trevligt sätt, inte slå skrika el vara arg.
 
Jo, fast det är egentligen just tips som "man flyttar inte på sina fötter" som jag menar kan vara lite otydliga för en som är ny på NH. Hur ska man kunna stå kvar med fötterna om hästen t ex svänger ut rumpan och helt sonika knockar bort en? I det läget KAN man ju inte vara konsekvent och stå kvar.
 
Hur ska man kunna stå kvar med fötterna om hästen t ex svänger ut rumpan och helt sonika knockar bort en? I det läget KAN man ju inte vara konsekvent och stå kvar.

I det läget skulle jag nog råda att flytta fötterna - FORT ;).

Men det där med att inte flytta sig för hästen gäller ju inte i det läget rumpan kommer farande. Det handlar ju om en pondus och konsekvens i allt umgänge med hästen - med målet att rumpan, i en annan situation, inte ska komma på tanken att komma farande.

Det är också därför det inte går att ge NH-råd till folk som inte känner till NH. Det hjälper inte att förklara en förfinad metod att lära hästen stå still utan att vara bunden, om samma häst samtidigt springer över sin människa när den ska ut i hagen.

NH måste man ha med sig hela tiden, inte låna metoder från i en träningssituation. Med en NH-filosofi på plats i skallen går det däremot att "träna" enskilda moment.

mandalaki
 
Jag visar det med "så lite som möjligt
men med så mycket som behövs"

Frid KOkopelli Mana

"As little as possible as much as it takes" Pat Parelli
 
Fast hur många har hästar som försöker kikka bort dom, om man har det och känner att man inte vet vad man ska göra får man ju lov att ta hjälp av en tränare om man inte känner för att riskera livet för en hästs skull..

om jag hade en häst som värkligen var ute efter att kikka mig, hade jag inte gått i närheten utan, hockeymondering å en chokpistol,, typ ;)

Fast tipps som att man inte flyttar på sina fötter är ju dom som är guld värda, men man kanske måste ge en lång och stor förklaring till varför..

och sen så finns det ju många sätt att få en häst att inte nocka en med sin stora röv, och det borde en icke nh hästmänniska oxå räkna ut, bara den förståt när man ska ge eftergift och inte, och att ´man ska vara så bestämd som det behövs och så mjuk som man kan..

Fast nu vart det ju lite flyttande och inte så lätt att ta på som man önskar,, men så är det ju med allt som har med hästar att göra,, det är ju svårt att beskriva vad ett lätt tygeltag är, vad som är lätt för dig kan ju vara hårt för mig, el tvärrt om :D
 
Visa att du bestämmer genom att inte låta hästen få en sån situation att den hinner förekomma dig. Om man lär sig/kan läsa av sin häst, kan man många gånger föruse ungefär vad som komma skall. Då kan man ha ledarskapet över sin häst utan att ta till "våld". Oftast hinner man då korrigera problemet, innan det har blivit stort och man bygger ett förtroende för hästen, genom att förekomma istället för konflikt.
Detta har då fungerat på min häst då jag fullt medveten har köpt en "problemhäst" och den har bara blivit bättre och bättre....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
440
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 648
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
873
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 272
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp