Vaktar maten i boxen, ändrat beteende

Trixi

Trådstartare
Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker!
Jag har en 4årig häst som går med en hagkompis. Min häst är ganska skygg mot andra hästar och går inte in i konflikter. Hon har varit både lite rang hög och låg beroende på vilka andra hästar som går i flocken men har alltid fungerat bra ihop även om hon oftast väljer att stå en bit ifrån de andra hästarna. (Gillar inte att klia på andra hästar och vill inte ha de för nära då går hon undan)

Hagkompisen hon har nu vaktar maten lite (är absolut inte elak men är ändå den som bestämmer i hagen genom att lägga öronen bakåt vid mat) min häst kastar sig då bakåt för att snabbt komma undan. (Överreaktion tycker jag) Hon får äta i hagen även om hon blir flyttad på för att byta hö hög. Men när hon får mat i boxen har hon nu börjat visa sura beteenden. Hon lägger öronen bakåt och försöker mota bort människor som står utanför boxen. Går man in till henne så är hon fortfarande sur men backar då hon är lärd att hon inte får ta mat som människor håller eller står vid. Jag försöker att inte störa henne när hon äter så är aldrig inne i boxen då men hon känns ändå stressad med tanke på att hon försöker mota bort människor som är utanför boxen. Detta har hon aldrig gjort tidigare utan är vanligt vis en väldigt social häst som helst velat ha en människa hos sig jämt även vid mat. Jag funderar på om hon är stressad över att inte få äta i fred i hagen och därför blir det samma sak inne? Är det någon som har någon idé både vad det kan vara (tänker jag rätt?) och vad man kan göra åt det?

Jag tänker att jag gärna vill ha henne med hagkompis och speciellt när hon är så ung men jag börjar fundera på om jag ska ställa henne själv för att se om hon blir mindre stressad runt maten. Det finns tyvärr ingen annan häst på gården som kan fungera som hagkompis så kan inte byta. Hagkompisen är dessutom väldigt fäst vid henne och blir förtvivlad och skriker när hon lämnar stallet och jag kan inte ta ut min häst från hagen då det är stor risk att kompisen går genom tråden även fast det är andra hästar på båda sidor av hagen. min häst bryr sig inte även om hon blir själv ute och inte kan se någon annan häst eller om hon blir själv inne, så hon verkar inte bry sig om andra hästar så.
Vad tror ni? Ställa henne själv eller fortsätta stå med Hagkompisen?
 
Stå med kompisen, men fodra mer, oftare, och i många små högar.

Man kan vakta 1 hög men inte 10 som ligger långt isär.

Resursvaktande över foder uppstår när hästens kropp säger åt den att det finns för lite mat. Se till att dom får sitt energi- och proteinbehov täckt (proteinet är jätteviktigt för hästars mättnadskänsla, dom saknar sträckreceptorer, måste få nog med protein till nog med mättnadshormon), och öka grovfodret så mycket som går.
 
Håller med @skiesabove inlägg att det kan hjälpa att göra fler stationer med mat. :up: När hästar upplever att tillgången till föda är begränsad uppvisar de också mer vaktande beteende - de måste konkurrera om maten. Med fler foderstationer blir det möjligt för henne att gå undan och bara "byta foderstation", mindre stress.
 
Instämmer med de föregående - se till att det finns tillräckligt med mat i hagen så att ingen "behöver" vakta den, och dela upp så att det alltid finns en hög "ledig" för din häst så att hon upplever att hon får äta när det finns mat. Inte flytta isär hästarna, utan som sagt omorganisera fodersituationen istället!

I övrigt så tror jag att din analys är rätt - att hon vaktar maten inne beror på stressig matsituation eller vad hon upplever som för lite mat ute.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 019
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp