Rosenblad

Trådstartare
Jag har börjat utöva NH-övningar med min medryttarhäst och idag gick jag igenom de enklaste i paddocken; känna igenom hela kroppen med hand och långrep, backa, göra halt, vända huvudet mm. Mestadels under passet hade jag hans uppmärksamhet men ibland gick han iväg utan lov och började gå mot gräset. Hur ska jag bestraffa detta? Jag gjorde som reflex att dra åt mig grimskaftet och ryta till lätt. Jag vill helst inte behöva dra och slita i onödan, nu när jag försöker bygga upp ett förtroende mellan oss?

Stå bara emot, parkera dina fötter i marken och stå där. Det är en viljornas kamp, helt enkelt. Ryck inte och framförallt - ryt INTE. Hästar avskyr höjda röster och skrik, det finns ingen anledning att ryta åt hästen - det skapar bara spänningar hos er båda.

Och en sak till. Om du märker att han har en "gräns", att han t.ex. efter 4-5 minuter börjar dra mot gräset - försök hinna avsluta "träningen" redan efter tre, så att han helt enkelt inte hinner börja dra åt andra håll.

När han börjar dra sig mot gräset låt honom sätta ner huvudet och ta en tugga men va där och PETA honom LÄTT med foten på mulen. Detta är obehagligt för honom och gör att han hellre koncentrerar sig på dig än att försöka smita iväg att äta. Jag har testat detta på min häst och det fungerade men det gäller att ha tålamod hästen kommer inte föstå vad du vill första gången du gör det utan han kommer tillslut förknippa ätandet i träningen som obhagligt och då låta bli. :D Lycka Till!

Bestraffa aldrig hästen för en sån handling. han gjorde inget fel, han åt ju bara? Vem har sagt att det är förbjudet, och vem har då rätt att fälla den domen? I en relation ska bådas villkor vara tillfredsställda. Det handlar om respekt och ömsesidighet. Ni är två lika mycket värda individer - ni har samma rätt till fri vilja. Dessutom - hur ska du kunna veta vad din häst har för önskan om den bara står och glor?

En häst lyder sin ledare, och lyder den dig inte så finns två alternativ;
# Hästen missförstod - du gjorde fel eller var otydlig.
# Hästen accepterar dig inte som sin fullständiga ledare.

Här ska man veta en sak - Du kan aldrig straffa fram vänskap, tillgivenhet och respekt. Det måste du förtjäna.

Om du vill vara din hästs ledare måste du övertyga din häst om att du är där för hästens skull. Och hästen är alltid fri att lämna dig. Ingen häst är fången i sin egen flock. Nu är det ju så att vi ändå håller våra hästar fångna i vår "flock". Människan(ägaren) och hästen. Därför är det ju ännu viktigare att vi ger dem en anledning att vilja stanna. Jag vet inte hur det är med andra men jag skulle aldrig vilja tvinga min häst att umgås med mig.

I den situationen, när hästen lämnar dig för att äta, ska man kanske fråga sig varför. Trodde den att du bad den att gå? Tog du din uppmärksamhet från hästen? Eller såg den helt enkelt inte att det fanns någon anledning att stanna? Ingen av dessa anledningar är fel, och vad bestraffar du då?

Jag hade nog genast återtagit hästens uppmärksamhet genom att placera mig framför den eller liknande. Aldrig skulle jag använda grimskaftet som ett vapen eller ett redskap att hålla fast hästen.

När man leker med sin häst och vill ha hans uppmärksamhet har den ofta en massa saker den hellre vill göra, än det man ber honom om. Korrigera hästen ska man göra när den TÄNKER göra något annat - sen är det för sent. Dit nosen är på väg är resten av hästen på väg!

Jag brukar be hästen att stå "neutral", alltså avslappnat stå och titta framåt. Sen korrigerar man hästen i ögonvrån och gör inte så stor affär av det. Ju tidigare man korrigerar desto lättare är det.

Hästen ska inte känna sig uppbunden och fast(för att senare kunna arbeta i full frihet - frihet ges successivt). Därför brukar jag alltid se till att jag inte med repet lägger på något tryck eller drag. NH-rep brukar ha en tjockare del under haken där repet är splitsat, den delen ska hänga rakt ner. Håll alltid repet på ett sådant sätt att det blir en liten/stor mage av repet (beroende på hur mycket frihet du kan ge din häst) som inte drar hästen åt något håll. (Svårt att förklara - lätt att visa... :crazy:)

- Tittar den neråt och du står bredvid: lyft det knä som är närmast hästens huvud upp och ner tills den har upp huvudet. Ibland bumpar hästen in i knäet om den är extra envis. Men man slutar rörelsen så snart hästen har upp huvudet. Se inte hästen i ögonen när du korrigerar den, utan tänk att hästen får upptäcka hur han sätter igång och stänger av vissa "knappar" hos dig.

- Tittar hästen nedåt kan du också korrigera med repet. När hästen kör ner huvudet lyfter du bara upp repet något och så kommer hästen själv att ådraga sig "stoppet" som blir. Ibland försöker hästen flera gånger - då är det bara att vara "persistant in the proper position".

- Om hästen tittar åt ett håll ger man bara några lätta bumps i repet åt motsatt håll. Kan utföras både framifrån och från sidan. OBS! Man måste alltid sluta så snart hästen gör rätt - ge full slack i linan med att släppa handen du korrigerar med. Ett bra rep ger snabb eftergift, och snabb eftergift är det som lär!

Korriera alltid hästen i ögonvrån och utan känsloutbrott. Se inte hästen in i ögonen när du korrigerar heller, så är risken mindre att hästen tar det som att du utmanar den. Gör du på detta sätt ser hästen det som att den ådrog sig obehaget själv.

Attityden man han kring hästen är jätteviktig och på inga villkor hör vredesutbrott eller sura miner hemma bland hästar. Känner man att man blir arg ska man ställa in hästen och inte röra den förrän man blir snäll :D - likaså ska man inte träna sin häst. När leken blir träning ställer man också in hästen. När hästen greppat ett nytt moment - nöt det inte igen! Ge hästen en paus, ställ in den eller gör något annat - det är den bästa inlärningsmetoden!

Lycka till!
Camilla

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 656
Senast: tara
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 132
Senast: Janni
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare... 2
Svar
25
· Visningar
7 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka