Acses

Trådstartare
Hur uppmuntrar och motiverar man en väldigt osjälvständig hund?

Pappa har ju fått en 10 månaders Grandis, världens raraste "lilla" tjej :love: . Då pappa jobbar om dagarna och jag är hemma och ruttnar så har lotten som dagmatte fallit på mig. Tanken är att hon skall följa med på jobb framöver men just nu jobbar han för långt bort och det skulle bli för långa dagar för henne till att börja med. Hon är en gudagåva, världens snällaste, socialaste och mysigaste vovvsing! Hon tror hon är stor som en Tax och försöker gärna ligga i knät och mysa. Lugn, foglig och förvånadsvärt lätt att ha att göra med. Jag har bara träffat en handfull Grandisar och har fått för mig att det är mycket livliga hundar - den här damen påminner dock mer om en lat gammal gubbe som inte vill röra sig mer än nödvändigt.

Hur som helst, vi är lite förbryllade över hur undergiven och osjälvständig hon är. Hon följer en vart man än går... och inte som en svans, mer som ett par skor eller strumpor. Hon vill gärna vara precis under fötterna hela tiden (ganska jobbigt på promenaderna), fick hon välja så skulle hon hellst bli buren. Hon verkar vara jätteobekväm med att vistas utomhus. Hemma hos pappa har hon möjlighet att gå in och ut precis som hon vill, men väljer att stanna inne så länge ingen följer med henne ut. När hon är hos oss finns inte den möjligheten tyvärr då vi bor i lägenhet. När det är dags för promenad så jamsar hon väldigt och vill inte följa med ut. Väl ute är det mest en "kamp" om vem som ska gå på vems fötter, möter vi andra hundar blir hon osäker och undergiven och lägger sig ned redan när de är 30 meter ifrån henne, där ligger hon och blottar halsen tills hunden passerat.

Råkar man höjja rösten i hennes närvaro så blir hon också osäker, samma sak då, hon kryper ihop och blir stor som en tennisboll, svansen mellan benen och blottad strupe. Det känns lite jobbigt att hon tar så illa vid sig, då hon till och med reagerar på rösterna från radio och tv. :crazy:

Vi jamsar inte med henne, utan försöker istället uppmuntra henne, t.ex genom lek (boll och pinnkastning går dock bort, hon viker inte från vår sida ens för att hämta ett saftigt tuggben).


När vi är innomhus är hon hur lugn och ball som hellst. Då kan hon gå och lägga sig medans vi donar med annat, gärna ligger hon i samma rum som vi vistas men har inga problem med att ligga ensam om vi lämnar rummet - är vi ute så blir hon panikslagen om vi går åt ett annat håll än hon. Hon verkar även väldigt bekväm med människor, och har stor tillit för alla hon träffar innomhus.

Vi skulle behöva lite tips och råd, personligen är jag van vid hundar som har ett temperament som är helt tvärt om mot hennes. Pappa har bokat upp sig på kurser tillsammans med Solis i höst och det kommer ju inte funka om hon är så rädd för andra hundar och utomhusmiljöer som hon är.


Alla tips på motivering är varmt välkommna. :bow:
 
Sv: Hur...?

Hur länge har ni haft henne? En unghund på 10 månader är i en ibland jobbig period, "spökålder" + kanske första löpet på gång inom kort etc plus flyttat till nytt hem. Hon känner sig säkert osäker på var hon hör hemma, ifall hon haft tidigare hem. Det kan ta lite tid för en (ung)hund att landa i nytt hem och känna sig trygg.

Vilken var anledningen till att hon omplacerades egentligen?
 
Sv: Hur...?

Just detta beteende var anledningen till omplaceringen. Tidigare ägare ville inte ha henne kvar pga detta och skulle avliva henne, så pappa ansåg att det var bättre att hon fick en chans att växa till sig. Hon är fullt frisk i övrigt och en mycket trevlig hund.

Vi har så klart överseende med att hon kan vara mer mesig nu iom flytten, åldern osv.

Det är som att ha två olika hundar, just nu ligger hon i soffan och snarkar (rätt högt) men på morgonpromenaden var hon näst intill hysterisk och ville bara in och hem igen.
 
Sv: Hur...?

Det låter skumt tycker jag. Hon måste ha upplevt något i möte med andra hundar eller blivit misshandlad på nåt sätt, det är inte normalt att hunder ska vara så rädda... :crazy:

Tänk på att ni måste bygga up hennes självförtroende steg för steg. Dvs begär ni för mkt (vilket ni gör om hon hamnar i situationer där hon blir väldigt rädd flera ggr varje dag) så kommer hon aldrig få nåt självförtroende, det lilla som byggs upp rivs ned igen....

Det kommer ta tid! Men fortsätt med att uppmuntra henne, det är bra. Gå bara en liten liten bit i början och så vänder ni. Så kan du öka lite eftersom hon börjar bli trygg.
 
Sv: Hur...?

Ja, mycket anpassning blir det med henne! Promenaderna har vi lagt så hon får långisen på morgonen och kvällen när hon är hos oss, då är trafiken mindre och inte lika mycket folk ute, på eftermiddagen nöjer vi oss med att strosa runt i parken här utanför, försöker leka lite och mysa! Då är vi inte ute länge alls, bara så hon får rastas och få positiv erfarenhet av att utomhus är kul!

Inne är det ju inte några problem med henne, så länge inget smäller till helt oförutsett eller att tv'n/radion börjar skråla. Det är som sagt två helt olika hundar om man tittar på beteendet innomhus och utomhus. Inne är hon trygg och ganska självsäker medans hon utomhus som sagt blir rent hysterisk.


En sak vi lagt märke till är att hon inte vill kissa eller bajsa utomhus. :crazy: Vilket jag misstänker kan vara relaterat till att hon är så osäker utomhus. Det får dock ta sin tid, hon får ingen som hellst bannor om det sker en olycka innomhus vi försöker istället ge extra mycket beröm när hon kissar ute.


Det får ju ta den tid det tar, hon är värd "besväret" för hon är en helt fantasisk hund i övrigt. :love:
 
Sv: Hur...?

Grand danois skall till sin karaktär vara vänlig, kärleksfull och trogen sin ägare, och särskilt barn. Mot främlingar är den tillbakadragen och reserverad.

Allt är nytt, spökålder som någon skrev, snart första löpet mm. I mina ögon är det enda som verkar lite ovanligt att hon inte kissar mm ute. Dessutom verkar hon inte van vid andra hundar alternativt har dålig erfarenhet av dem.

Att hon sedan följer er ute - ja, ni verkar vara accpeterade som ledare och hon vill inte förlora ledaren. Det här är ju något man brukar träna med valpar - att stanna hos flocken. Leklusten är inte heller alltid så stor hos en Gran Danois, den kan verka rent ut sagt lat men kan också "ladda ur" ordentligt. En Grand Danois är inte färdig för kraftigare motion före ettårsåldern.

Grand Danois har överhuvudtaget inte ett så stort motionsbehov som en del brukshundsraser, men det är viktigt att den kan springa lös dagligen då den ofta själv reglerar sitt motionsbehov.

Grand Danois har ett stort behov av kroppskontakt med sin ägare och kan sitta i timtal i med huvudet i knät för att bli klappad.
 
Sv: Hur...?

Just detta beteende var anledningen till omplaceringen. Tidigare ägare ville inte ha henne kvar pga detta och skulle avliva henne, så pappa ansåg att det var bättre att hon fick en chans att växa till sig. Hon är fullt frisk i övrigt och en mycket trevlig hund.

Hur bodde hon då? Som vanlig familjehund från det att hon var 8v eller har hon bott i kennel? Hur har man socialtränat henne? Det låter knepigt tycker jag men inte omöjligt.

Man får bygga upp ett förtroende genom att vara tydlig så hunden vet vad som alltid förväntas av den. I början räcker det med att gå fot, ingen press att hälsa på folk eller undersöka saker. Så hon kan lära sig att slappna och känna sig trygg bredvid er. Vill man fortsätta efter det så får man ta det därifrån.
Inget daltande, alltid lite roat överseende och mycket uppmuntran så blir det nog bättre! *peppar*

Har ni några foton på henne? Man blir ju nyfiken...
 
Sv: Hur...?

Hon har levt som en vanlig familjehund, i en småbarnsfamilj om jag förstått det rätt. Tidigare ägare har inte gjort mycket alls med henne, t.ex så kan hon inte "vardagskommandon", sitt, ligg och komma på inkallning, sådant har vi börjat med lite smått nu. De tidigare ägarna har inte heller lämnat speciellt mycket information om vad de gjort och inte gjort med hunden, de var dessutom inte villiga att delta i en veterinärbesikning utan det har pappa gjort själv efter att han fått hem henne.

Bilder ska jag försöka lägga upp några under kvällen, så det kommer :)
 
Sv: Hur...?

Jag vill bara passa på att uppmuntra med en liten solskenshistoria. Inte sagt att allting löser sig utan att man gör något för det, utan som en uppmuntran att fortsätta, för det kan bli bra!

Min nuvarande hund omplacerades knappt två år gammal. Han hade mängder med "olater" och övriga problem, men bland annat var han jättefeg och hade stort behov av närhet och kunde komma och "tanka upp" närhet under längre stunder. Vid försök att göra något roligt, i detta fall agility, vågade han inte gå genom tunlar, inte upp på saker, han var rädd, för allt... (det enda han gjorde var att hoppa hinder...) Enstaka händelser satte även stora spår, ex en stöt av staketet i hagen fick honom att tvärstanna en kilometer från stallet och vägra gå...

Han förändrades till det bättre förhållandevis snabbt, andra problem gick dock betydligt snababre än just feghet, men helt plötsligt efter några månader så bara satt alla agilityhinder där, fullt ös... Han "tankande" mindre och mindre närhet, men han var fortfarande en mes... som 2,5 åring köpte jag honom och han hamnade i spökåldern och hoppade en period av 1-2 månader för varenda löv och grässtrå han hittade och en hel del annat också... och i den vevan var han såklart anmäld till Mentalbeskrivning... Suck... tänkte jag, men vilka resultat, vilken stabil hund det var! Bara veckan innan mentaltestet vände han och bättre hund får du leta efter.

Nu, 3,5 år gammal, är han ur spökåldern och är en sån himla bra hund att jag inte vet vart jag ska börja. Han älskar att gå på stan, glor på folk och hundar, han ligger fint i stallet medan jag rider och charmar alla, hittils har han kunnat följa med överallt jag har provat, han har sovit i hästlastbil på Flyinge, åkt bilfärja och stått upe på "andra våningen" och sett vattnet spruta, han tittar förundrat på tåget som åker förbi och det sprakar i ledningen... Ser han något läskigt så hukar han lite och är direkt på fram och ska undersöka, han hoppar aldrig undan och går omvägar längre och jag behöver aldrig gå fram först, han ska alltid se vad det är!

Ge hunden tid, det kan bli jättebra!
 
Sv: Hur...?

Man skulle ju tro att bara för att hunden är stor så ska den även vara tuff och orädd men så är i regel inte grandisar. De är rätt larviga hundar faktiskt. Dessutom så är de vääääääldigt bekväma av sig så var inte förvånad över att hon inte vill gå ut alla gånger. Min hund kan ibland ligga och låtsas-sova om morgonen bara för att hon inte vill gå ur sängen när det är gå-ut-dags. Däremot vill de väldigt gärna alltid vara med sin husse eller matte.
Min grandis är som tur är en trygg och säker hund, veterinären brukar alltid berömma henne för att hon är så lugn, snäll och lätthanterlig. Däremot är hon väldigt mattig.
Det enda hon inte är speciellt förtjust i är skrikiga och stojiga barn. Då piper hon snabbt iväg för att få vara ifred.
Var bara en lugn och stabil ledare så brukar sånt smitta av sig på hunden.
 
Sv: Hur...?

Det enda tips jag har sådär lite snabbt är att låt många andra gå ut med henne. Går ni på en promenad med någon annan- låt denna person hålla i kopplet. Då kan ni förhoppningsvis få bort lite av det här "klänga på matte/husse" :).

Tillägg; Såklart får det inte vara någon som mjäkar med henne utan är glad och positiv men lugn och trygg.
 
Sv: Hur...?

Det enda tips jag har sådär lite snabbt är att låt många andra gå ut med henne. Går ni på en promenad med någon annan- låt denna person hålla i kopplet. Då kan ni förhoppningsvis få bort lite av det här "klänga på matte/husse" :).

Tillägg; Såklart får det inte vara någon som mjäkar med henne utan är glad och positiv men lugn och trygg.


Det var ett bra tips! Något vi ska prova med! :)

Nu har hon inte vart här på några dagar, utan jag har åkt hem till pappa när han behövt hundvakt, pga att hon faktiskt lyckades välta omkull mig när vi var ute på promenad, hon blev hastigt väldigt mammig och skulle upp i mitt knä. Eftersom jag är gravid i 7:e månaden tar jag inga risker att hon lyckas putta omkull mig igen.
 
Sv: Hur...?

Fast för mig är det skillnad på en larvig och en hysterisk hund. En larvig hund kan jag hantera, en hund som blir hysteriskt rädd när man flyttar sig några decimeter ifrån den har jag däremot aldrig stött på.
 
Sv: Hur...?

Ja, den måste ju ha väldigt dåligt självförtroende i så fall! Det kanske har hänt något som gör att den är så himla osäker? Tyvärr har jag aldrig råkat ut för en så osäker hund men hör er för på någon brukshunds- eller kennelklubb om det finns några bra instruktörer som kanske kan hjälpa hunden att få ökat självförtroende. Eller uppfödaren kanske har några tips och idéer?
En tanke bara... det kanske är så att hunden blir mer osäker eftersom hon pendlar mellan dig och din pappa? En del hundar klarar ju inte av sånt utan behöver en fast punkt, speciellt när ni inte haft henne så länge....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 520
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 010
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 489
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Ja, som sagt vad gör man då? Har känt under en längre tid att det här går inte med att vara ensamstående hundägare till två hundar. Vad...
2
Svar
36
· Visningar
8 524
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp