L

liljekonvall

Har ju innan vart inne på ämnet om att kanske köpa min gamla mormors hus nu när hon har tankar om att hon inte orkar med en vinter till med snöskottning,vedeldning mm.

Tänkte höra mig för lite om ni kloka bukefalister har lite råd o tips på vad man ska titta på iett gammalt hus på landet.Ingen värdering är gjord på huset ,och då mormor gärna vill att jag o min sambo köper huset så kommer det antagligen säljas billigt till mig utan mäklare.


Jag vet att det är mycket att göra med huset men vet inte vad jag ska tänka på att titta efter.Vad jag vet idag så är det torpargrund.Har hört att det är sämre pga fukt men då mormor bott i huset sen 50-talet och aldrig haft problem borde den ju vara helt ok eller?
Taket ska tydligen vara ok men då hela taket är fullt av mossa så är det i hög grad att göra något åt det snart.Vad är det som behöver göras exakt?vad kostar det?
Avloppet är den största biten efter vad jag förstår.Ungefär vart tredje år har mormor behövt ta dit någon som rensar rötter och så.Tror det är cementrör efter vad jag hört.Om man skulle vilja ha andra rör som är bättre,vad kostar det att lägga nya ungefär?Det finns egen brunn,men är osäker på om denna delas med grannen kanske.Har svaga minnen på att mormors vatten kan ta slut om det vart torka länge.Är det något som går att göra något åt och vad kostar det i sådana fall?
Huset eldas med ved men har också direktel.Vad skulle det kosta att sätta in en pelletsbrännare och hur ekonomiskt är det?
Som ni förstår är jag inte så insatt och har självklart tänkt ta med mig någon att titta på allt.Min tanke med tråden är att få lite kött på benen och att inte vara helt korkad o bli lurad ekonomiskt i slutändan.
Ni som orkat läsa hit,har ni några råd till mig?Tack på förhand:laugh:
 
Sv: Hustankar

Ingen som har hus och lite tankar om det jag skrivit?
Puttar lite;)
 
Sv: Hustankar

Ja, det låter som du kommer att få mycket jobb framför dig.

Jag och min sambo har gjort just samma sak. Vi fick köpa en släktings hus för mycket lite pengar (250 000) MEN vi har fått gjort om nästan allt.
Bytt samtliga fönster, då det var gammla kopplade fönster som det blåste rätt igenom innan.
Dränerat om runt husgrunden då det var fukt i källaren.
Putsat om fasaden som var halvt nedrasad.
Lagt om taket då dom flesta takpannor var spruckna och fulla med mossa.
Eftersom oljepannan sjöng på sista versen och vi har vattenburen värme valde vi att borra och använda oss av bergvärme.
Helt enkelt gjort om hela köket och 2 badrum eftersom samtliga varifrån 50-talet...
Samt naturligtvis lagt nya golv och tapetserat om hela huset...
+ Ett stort garage som krävt samma renovering...

Tack vare mycket hantverkare i släkten så har vi klarat detta med en kostnad av 550 000 kr
Men jag skulle aldrig göra om det, har bott på en byggarbetsplats i 7 år och det fattas forfarande tapeter och lister m.m. lite överallt.

Så tänk inte bara på det ekonomiska utan vill du leva flera år med att bara renovera hus hela tiden? Kan det bli ditt drömboende när det är "klart"?
I mitt fall så vill jag egentligen inte ens bo i vårat hus utan vi köpte det för att det var billigt och med tanken att det är ju bara att sälja och flytta om man vantrivs, men så lätt är det ju inte i verkligheten...
 
Sv: Hustankar

Tack så jättemycket för ditt svar:bow:(även om du får mig att tänka efter lite;))
Det lilla vi har pratat pengar i detta hus så har vi kanske pratat runt 300 000.Min tanke var att kanske låna upp till en miljon för att få huset ok som jag vill ha det.Precis som du skrev om ditt hus så är det ju både tapeter o golv som behöver bytas också,men det tar jag som en av de billigare kostnaderna.
Huset ligger helt perfekt för mig.Det ligger på landet med endast en granne,närma till stan där både sambon o jag jobbar,nära till en sjö samt en underbar trädgård.Huset är kanske inte det mest praktiska(med konstiga vinklar o vrår) men dock väldigt mysigt.
Har ni sparat till era renoveringar eller lånade ni extra när ni köpte huset?
 
Sv: Hustankar

Vi lånade 300 extra när vi köpte huset sedan ytterligare 250 efter några år. Dessa pengar har gått till alla stora renoveringar. Tapeter, golv och färg m.m. är sådant man vi har köpt när man haft råd...

Låter ju som ett fint ställe att bo på!

Tänk på framtiden också, ska ni ha barn:angel:
Då är det smart att planera ev ombyggnad för extra sovrum innan man lägger om alla golv och tapetserar. Vi har fått göra om en del då det kom ett barn "för mycket" till familjen. Inte så kul att göra om en massa som man redan har rustat en gång för att man satte upp en ny vägg.

Kom på en sak, vi var även tvugna att byta ut alla ellledningar i huset pga av gamla kuloledningar, DYRT!

Som sagt mycket att tänka på men vill du bo där så tycker jag att det är värt, mycket billigare i slutändan än att köpa ett "färdigt" hus. Värdet på hustet höjs ju efter renoveringen och då kan man lägga om alla lån så det brukar bli bra i plånboken.

Vi betalar ca 3500kr i mån på vårat huslån.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 353
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 390
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 296
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp