Bukefalos 28 år!

Hyalyronsyra

cikoria

Trådstartare
Har börjat ge min gamla häst hyalyronsyra i flytande form i munnen, undrar om det finns samma preparat eller liknande till oss menniskor som inte ska injeseras i lederna, Pratade med min kompis om detta igår och vi undrar för våra mammor 80+, hittade att de injeseras i leder eller för kosmetiska ingrepp
 
Har inget svar på din fråga, men undrar varför du ger det i munnen på hästen? Är det ett receptbelagt preparat?
Anledningen till min fråga är att jag undrar hur h-syran skall passera genom matspjälkningen oskadat och hamna på något ställe där den gör nytta.
 
Har börjat ge min gamla häst hyalyronsyra i flytande form i munnen, undrar om det finns samma preparat eller liknande till oss menniskor som inte ska injeseras i lederna, Pratade med min kompis om detta igår och vi undrar för våra mammor 80+, hittade att de injeseras i leder eller för kosmetiska ingrepp

Ja, det finns både som tabletter och i flytande form. Googla så hittar du flera preparat och återförsäljare. Men du får stava rätt för att hitta rätt (hyaluronsyra).
 
Har inget svar på din fråga, men undrar varför du ger det i munnen på hästen? Är det ett receptbelagt preparat?
Anledningen till min fråga är att jag undrar hur h-syran skall passera genom matspjälkningen oskadat och hamna på något ställe där den gör nytta.

Det har jag också funderat på.
 
Tyckte nog det ser trevligt ut med tre Y (skämt) Conquer 200 har jag gett en av mina hästar i två veckor och vilken skillnad, blev rekomenderad att prova det av vet på ATG klinik inte receptbelagt ,
 
Står att man blandar det i foder men jag har gett det i spruta i munnen som vet skickad med
 
Generellt bör man vara skeptisk till alla läkemedel som ej är receptbelagda. So fort det finns vetenskapligt bevisad effekt brukar det bli receptbelagt. Inte vitaminpreparat nu alltså.
Stora molekyler spjälkas ofta sönder i matsmältningen, därför känner jag mig skeptisk till att detta fungerar om det ej är receptbelagt, dvs bevisat funktionellt.
 
Generellt bör man vara skeptisk till alla läkemedel som ej är receptbelagda. So fort det finns vetenskapligt bevisad effekt brukar det bli receptbelagt. Inte vitaminpreparat nu alltså.
Stora molekyler spjälkas ofta sönder i matsmältningen, därför känner jag mig skeptisk till att detta fungerar om det ej är receptbelagt, dvs bevisat funktionellt.

Fast hyaluronsyra är väl mer eller mindre vetenskapligt bevisat att det funkar? Däremot har jag hört att det inte ska funka att ge oralt.
 
därför känner jag mig skeptisk till att detta fungerar om det ej är receptbelagt, dvs bevisat funktionellt.

Fast det finns ju rätt mycket i medicinväg som bevisligen fungerar fastän det inte är receptbelagt, så det där är en konstig generalisering kan jag tycka.
 
För min häst har det fungerat i alla fall, hon har ätit det sen hon var 22, och är mindre stel nu än hon var som 20-åring (25 nu). Fast det är klart, det kan ju vara nån slags ägare-inbillning från min sida.
 
Fast hyaluronsyra är väl mer eller mindre vetenskapligt bevisat att det funkar? Däremot har jag hört att det inte ska funka att ge oralt.
Ja, funkar gör det, men om det funkar oralt är frågan. Som injektion funkar det, men varför skulle man injicera om man bara kan svälja det?
 
Tack, spännande! Ja, i den studien fanns det ju signifikans även om studien var liten. Men jag fick svar på min fråga iaf, att det verkar vara idé med oralt intag.

@Gnist nej, det är ingen konstig generalisering, det är ett faktum att det mesta i medicinväg som fungerar är receptbelagt. Det är också ett faktum att det finns en uppsjö preparat som säljs till djur och människor som har ingen eller endast liten effekt. Så många lägger så mycket pengar, helt i onödan..
 
Undrar om det är någon som själv provat preparatet oralt? Hästen har i varje fall börjat röra sig mycket smidigare, snabbare och hovslagaren konstaterade att hon utan motvilja stod och lyfte frambenen, hon brukar hugga i luften annars
 
Jag och min man tar båda Hyaluronsyra (oralt) sedan snart ett år. Min man blev av med värken i axlarna, och min morgonstelhet försvann. Seniorhästarna får också, i fodret, och de har blivit rörligare och piggare. Slutligen, även vår nu 9-åriga hund (fyrvägskorsning) blev flera år yngre när vi började ge henne Hyaluronsyra i fodret :)
Hästvarianten heter Hyaluron 100, hundvarianten heter Hyaluron 365 och den som är för människor heter Hyaluron Human. Tillverkas av Trikem.
 

Liknande trådar

Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 317
Senast: Badger
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 065
Senast: lingonben
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 186
Senast: mars
·
Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp