Hyra häst?

fridiz

Trådstartare
Hej! :D
Funderar på att skaffa en foderhäst, men jag undrar vad det är för skillnad på att ha en häst på foder eller hyra den? Är det samma sak bara att om man hyr den betalar man också en fast kostnad ex varje månad?

Tacksam för svar / Frida :)

Sv: Hyra häst?

Tar du en häst på foder så innebär det vanligtvis att du inte betalar ngt till ägaren utan bara står för kostnaderna för att hålla hästen (dvs stallplats osv).

Hyr du häst så innebär det vanligtvis att du betalar en summa till hästägaren. Om du sedan även måste stå för kostnaderna för hästen (genom att flytta den till eget stall) eller att den står kvar hos ägaren som därmed står för kostnaderna, varierar.

Det förekommer således variationer i båda varianterna men generellt sätt innebär oftast fodervarianten att du har hästen som "din egen" fast att ngn annan äger den. Hyrvarianten är inte lika vanlig.

Sv: Hyra häst?

Hyrvarianten är det väl ffa verksamheter som har. Många turridnings/läger-företag hyr t.ex. ut sina hästar när det inte är säsong.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 331
Senast: Nota
·
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Hej! Jag funderar på skaffa kreditkort där man får bonus. Vill helst kunna resa så jag funderar på något från SAS. Någon som har något...
Svar
0
· Visningar
233
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 502
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka