Sv: Hyra ut hästtransport?
Jag brukar hyra ut min för 100kr/gång om det ej är långa körsträckor då brukar jag ta 200 istället.
Jag har en gammal trane enaxlad visserligen nyrenoverad med den är inte värd så mycket och lätt reparera ifall skador uppstår.
Jag har bara en liten lapp som hyraren får skriva på, det står bara att transporten ska återlämnas i samma skick som den lånas i (dvs urstädad/ev spolad) annars tar jag ut en städavgift på 100kr) och att hyraren får reparera efter mina instruktioner eller betala för skadorna om jag fixar dom. Det är ett "löpande" kontrakt som gäller tillsvidare så man inte behöver skriva nåt varje gång.
När jag köper min nya transport (nästa år

) kommer jag inte hyra ut den men istället kan jag tänka mig att köra åt personen mot bensin pengar och nån hundring för däckslitaget på transporten.
Funderar nästan på att behålla den gamla kära tranen för att hyra ut :P
Men iom att din transport står sån lång period utan att du behöver den så är det nog inget problem att hyra ut den men skriv ett kontrakt där det klart och tydligt står att hyraren ska betala för skador invändigt som utvändigt och ej normal slitage på vagnen samt att den skall vårdas på lämpligt sätt.
Tänk även på att skriva in ev uppsägningstid, vem som betalar ev böter på den (parkeringböter etc) att hyraren skall bestiktiga om det infaller under hyr-perioden, hatt hyraren skall hålla transporten låst eller inlåst etc
Bästa vore ju om du tecknade en försäkring på den helst en som täcker både yttre (stöld, brand, påbackning etc) samt inre (sprakskador) och att hyraren ska isf stå för självrisken.
Ta ut en hyra som täcker dina utgifter, skatt, besiktning försäkring ev lån du har på den. Nåt ska du ju "tjäna" på det.
Tror att det kostar från runt 800/mån och uppåt att hyra en vagn av de som hyr ut (tex VV)