Hyra ut hästtransport?

r_freddy

Trådstartare
Jag undrar bara vilket intresse det brukar vara för att hyra hästtransport?

Någon som hyr ut sin och kan berätta vilka regler mm man ska tänka på :confused:

Saken är den att jag fundrar på att köpa en relativt ny och superfin transport. :love: Men den kommer att stå i stort sätt oanvänd ena halvan av året när pållen är hos tränare.

Sv: Hyra ut hästtransport?

Jag hyr bara ut min till kompisar som jag vet har lättlastade hästar. Det är inte kul att stå där med en transport som både det ena och det andra gått sönder på. Visst kan man skriva kontrakt men för att du sedan ska kunna kräva dom på skadestånd om de inte betalar frivilligt så bör du ju heller inte ha hyrt ut den svart.

Nej svart tänkte jag inte, jag har en enskild firma så på det viset är det inga problem ;) Man vet ju inte vad man kan råka ut för annars :crazy: Finns det någon speciell försäkring man ska ha ??

Jag har för mig att vissa försäkringsbolag har tagit fram försäkringar för invändiga skador orsakade av annat än trafikolyckor nu. Vet inte om de är dyra faktiskt, men förr fanns inga försäkringar som täckte en söndersparkad mellanvägg tex. Det är nog mycket att tänka på om du ska täcka in det mesta! En bekant lånade ut sin kärra till en bekant som inte ens skulle köra häst, men han körde som en vettvilling på skumpiga grusvägar med följden att ägaren blev tvungen att byta dragstång. Inte så kul...

Hyrde ut vår till en kompis och nu är den sönderrostad p.g.a att de inte låst en sak. En sådan självklar grej är inte alltid självklart för andra:crazy:

Förut lånade vi ut transporten, inte alls numera!
Ett tips- låt hellre transporten stå än låt någon annan förstöra den!

Misstänker skarpt att du inte ens kan ta en vanlig helförsäkring på ditt släp om du har det i uthyrningsverksamhet. Självriskerna brukar uppgå till minst ett basbelopp, d v s mer än de flesta reparationer.

Låt du släpet stå, det kommer i alla fall inte att kosta dig varken pengar eller irritation...

Jag brukar hyra ut min för 100kr/gång om det ej är långa körsträckor då brukar jag ta 200 istället.

Jag har en gammal trane enaxlad visserligen nyrenoverad med den är inte värd så mycket och lätt reparera ifall skador uppstår.
Jag har bara en liten lapp som hyraren får skriva på, det står bara att transporten ska återlämnas i samma skick som den lånas i (dvs urstädad/ev spolad) annars tar jag ut en städavgift på 100kr) och att hyraren får reparera efter mina instruktioner eller betala för skadorna om jag fixar dom. Det är ett "löpande" kontrakt som gäller tillsvidare så man inte behöver skriva nåt varje gång.

När jag köper min nya transport (nästa år :) ) kommer jag inte hyra ut den men istället kan jag tänka mig att köra åt personen mot bensin pengar och nån hundring för däckslitaget på transporten.
Funderar nästan på att behålla den gamla kära tranen för att hyra ut :P

Men iom att din transport står sån lång period utan att du behöver den så är det nog inget problem att hyra ut den men skriv ett kontrakt där det klart och tydligt står att hyraren ska betala för skador invändigt som utvändigt och ej normal slitage på vagnen samt att den skall vårdas på lämpligt sätt.
Tänk även på att skriva in ev uppsägningstid, vem som betalar ev böter på den (parkeringböter etc) att hyraren skall bestiktiga om det infaller under hyr-perioden, hatt hyraren skall hålla transporten låst eller inlåst etc

Bästa vore ju om du tecknade en försäkring på den helst en som täcker både yttre (stöld, brand, påbackning etc) samt inre (sprakskador) och att hyraren ska isf stå för självrisken.
Ta ut en hyra som täcker dina utgifter, skatt, besiktning försäkring ev lån du har på den. Nåt ska du ju "tjäna" på det.
Tror att det kostar från runt 800/mån och uppåt att hyra en vagn av de som hyr ut (tex VV)

Vi lånar inte heller ut vår transport om det inte är nödfall, dvs en häst är svårt skadad och inget annat alternativ finns. Även om den som lånar har intentionen och ekonomin att laga det som går sönder så kanske det tar lite tid. Vad händer då om min egen häst måste köras akut? Då står jag utan transport innan tex en mellanvägg hunnit komma hem. Det är bättre att behålla sina vänner som vänner och be dem hyra på en bensinstation istället.

Nog brukar det hända att folk frågar om de får hyra ens transport, det är klart skönare för de i stallet att låna av någon på plats och slippa det här med att åka och hämta/lämna en hyrtransport på macken.

Jag hyr dock inte ut min transport. De flesta går med på att ersätta ev skador, ok om det blir stora skador som måste åtgärdas. Små repor och rispor är inget man byter ut en vägg för, men det känns ändå tråkigt att få en ny och fin transport repad för ett par ynka hundralappar.

Hm vi lånar ut vårat släp till dom vi känner. Men vi tar rätt så bra betalt för det slits på mattan, däcken, spånet går åt mm, och ska man ha släpet över natten kostar det 100 kr extra. Men annars går det bra, man får bara överdriva med vad dom får göra/inte göra... så det inte blir missförstånd :angel: :cool: Annars går det bra hittils... men känner flera som inte lånar ut sina hästsläp eftersom dom har lagt ner så mycket pengar på repetioner osv att dom inte lånar ut dom.. :idea:

Vi lånar inte heller ut vår transport om det inte är nödfall, dvs en häst är svårt skadad och inget annat alternativ finns. Även om den som lånar har intentionen och ekonomin att laga det som går sönder så kanske det tar lite tid. Vad händer då om min egen häst måste köras akut? Då står jag utan transport innan tex en mellanvägg hunnit komma hem. Det är bättre att behålla sina vänner som vänner och be dem hyra på en bensinstation istället.

Håller helt med!
Jag har inte köpt transport för att andra ska komma "billigt" undan.
OM de behövs kör jag till djursjukhus och dyligt. Sen har jag en 1900 kg vagn vilket gör att alla inte kan köra den. Helt perfekt, då behöver man inte komma med "ursäkter" varför man inte lånar ut.

SEN finns det ju alltid undantag, det finns flera som jag inte skulle tveka att låna ut till, som jag också vet att det aldrig skulle vara problem om jag behövde hjälp/lån tillbaka.

Om min vagn skulle stå en längre tid skulle jag hellre leta en plats att ställa av den på än att låna eller hyra ut den. Det blir alltid slitage och garanterat tjafs om vem som gjort vad och vem som ska betala.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
4 037
Senast: cassiopeja
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 130
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka