Hyresvärd anlitat flyttfirma som skadat saker.

lindaf

Trådstartare
Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat skador på möbler.

Jag vet inte hur jag ska gå tillväga med detta. Kontakta hyresvärd eller försäkringsbolag? Ersättningen kommer väl gissningsvis inte upp i summan som självrisken ligger på och även om det skulle göra det så ska ju inte jag behöva betala någon självrisk när det är hyresvärden som anlitat en flyttfirma som varit oaktsamma. Jag har aldrig behövt vara i kontakt med försäkringsbolag tidigare.
Hur fungerar det med ersättning? Hur räknas värdet ut? Jag vet att jag inte har kvitto på allt.

Hyresvärden uppmanade alla att ta upp saker som man är extra rädd om till lägenheten och jag tog upp en hel del saker som är ömtåliga, svåra att packa och saker som är mycket betydelsefulla för mig. De flesta är ju rädda om alla sina saker men det var naturligtvis omöjligt att ta upp allt till lägenheten och det ska inte behövas heller eftersom en flyttfirma inte ska hantera ex. möbler med oaktsamhet.


Nedan finns en lista på de aktuella möbler som skadats samt deras skador.

Hur fungerar det med en dörr som tillhör lägenheten? Behöver den räknas med hos ev försäkringsbolag när det inte är min dörr och inte jag som förstört den?

Ett skrivbord har fått massor av repor med bortskavd färg, framförallt på ena gaveln som de haft neråt. Det ser ut som att de dessutom dragit det eftersom det är längre skrapmärken på gaveln. Flera sidor/kanter har blivit repade/bortskavd färg. Även skrivbordets överdel (över/underdel var separerade) har fått repor.
Jag satte skyddspapper som täckte de stora sidorna på nederdelen av skrivbordet för att skydda mot repor. Det hade rivits bort på gavelsidan som de ställde neråt. Överdelen kunde jag inte sätta något skyddspapper på pga dess utformning.
Jag vet inte om kvitto finns kvar och kommer inte ihåg vad jag betalade. Kollade på Ikea och nu kostar skrivbordet med överdel ca 1700kr (överdelen finns ej i min färg).

En del som tillhör en sängram har fått sig en mindre smäll i hörnet och blivit lite intryckt och även fått färgskav, på andra delen är färgen lite bortskavd. Inga megaskador men de har ju fått synliga skador. De var oanvända och inpackade i samma skyddande förpackning som de levererades i samt ett täcke utanpå som extra skydd, med andra ord välpackade. Eftersom de tillhör min säng så vet jag inte värdet på bara dem.

Skadorna på möblerna gör en eventuell framtida försäljning omöjlig alternativ att de behöver säljas till betydligt lägre pris på grund av skadorna. Skrivbordet skulle jag inte ens vilja ha i min lägenhet pga alla dess synliga skador.
 
Eftersom det är hyresvärden som anlitat flyttfirman så lär det vara de som kan lämna in klagomål, så i första hand: meddela hv så fort som möjligt om skadorna och uppskattat värde på det förstörda.
 
Eftersom det är hyresvärden som anlitat flyttfirman så lär det vara de som kan lämna in klagomål, så i första hand: meddela hv så fort som möjligt om skadorna och uppskattat värde på det förstörda.
Hur beräknas värdet? Är det den summa jag betalade för skrivbordet (köpt på ikea), den summa det skulle kosta mig att köpa ett nytt på ikea nu eller en endast en del av någon av de summorna. Delarna som tillhör sängen vet jag ju inte värdet på. Har ingen aning om hur jag beräknar värdet på sakerna.
 
Hur beräknas värdet? Är det den summa jag betalade för skrivbordet (köpt på ikea), den summa det skulle kosta mig att köpa ett nytt på ikea nu eller en endast en del av någon av de summorna. Delarna som tillhör sängen vet jag ju inte värdet på. Har ingen aning om hur jag beräknar värdet på sakerna.
Eftersom det inte går att köpa gavlarna separat tar du hela värdet på sängen.
 
@lindaf OT, men hur funkar det här? Min BR ska eventuellt renovera källarutrymmen och där med också förråden framöver. Packade flyttfirman allt innehåll i förrådet, magasinerade och ställde sen tillbaka det, utan inblandning från dig?
 
@lindaf OT, men hur funkar det här? Min BR ska eventuellt renovera källarutrymmen och där med också förråden framöver. Packade flyttfirman allt innehåll i förrådet, magasinerade och ställde sen tillbaka det, utan inblandning från dig?
Förra året fick vi fylla i ett papper att vi godkände att de gick in i våra förråd och hanterade våra saker.
Det fanns flyttlådor som man kunde hämta via husvärd om man ville packa själv, annars packade flyttfirman. De magasinerade allt och satte sedan tillbaka det. De packade inte upp sakerna hos någon utan satte endast in det i förrådet. Vet dock inte om det alltid går till såhär.
 
Senast ändrad:
Jag har tyvärr slängt kvittona för både skrivbordet och sängen när jag rensat ut gamla kvitton. Sängen finns inte att köpa längre och jag har inte lyckats hitta uppgifter om vad den kostade.
Skrivbordet finns inte längre i min färg men i annat färgval kostar det 1795kr nu, jag minns inte vad det kostade när jag köpte det.

Hur beräknar jag då vad de är värda?
 
Förra året fick vi fylla i ett papper att vi godkände att de gick in i våra förråd och hanterade våra saker.
Det fanns flyttlådor som man kunde hämta via husvärd om man ville packa själv, annars packade flyttfirman. De magasinerade allt och satte sedan tillbaka det. De packade inte upp sakerna hos någon utan satte endast in det i förrådet. Vet dock inte om det alltid går till såhär.
Tack, bra att veta :)
 
Jag har tyvärr slängt kvittona för både skrivbordet och sängen när jag rensat ut gamla kvitton. Sängen finns inte att köpa längre och jag har inte lyckats hitta uppgifter om vad den kostade.
Skrivbordet finns inte längre i min färg men i annat färgval kostar det 1795kr nu, jag minns inte vad det kostade när jag köpte det.

Hur beräknar jag då vad de är värda?
Om du har köpt möblerna för några år sedan, och om man ska räkna som försäkringsbolagen gör (vilket man kanske inte alls gör i detta fallet), så är de nog värda väldigt lite vid det här laget tyvärr... Åldersavdraget är stort.
 
Jag har tyvärr slängt kvittona för både skrivbordet och sängen när jag rensat ut gamla kvitton. Sängen finns inte att köpa längre och jag har inte lyckats hitta uppgifter om vad den kostade.
Skrivbordet finns inte längre i min färg men i annat färgval kostar det 1795kr nu, jag minns inte vad det kostade när jag köpte det.

Hur beräknar jag då vad de är värda?

Du ska ange det värde de hade när du köpte dem. Om inte kvitto finns så leta reda på en likvärdig möbel och skriv ca före priset. Försäkringsbolaget gör sedan åldersavdrag vid behov.

/fd anställd på försäkringsbolag
 
Du ska ange det värde de hade när du köpte dem. Om inte kvitto finns så leta reda på en likvärdig möbel och skriv ca före priset. Försäkringsbolaget gör sedan åldersavdrag vid behov.

/fd anställd på försäkringsbolag
Ok men är det verkligen försäkringsbolaget som ska stå för det när flyttfirman som hyresvärden anlitat har varit oaktsam? Jag ska ju inte behöva betala någon självrisk heller.
 
Om det är saker som tillhör lägenheten, och som du kan bli ersättningsskyldig för om de inte är ok när du flyttar ut, är det viktigt att du kontaktar HV och får dokumenterat att det inte är dina skador.
Ja, precis det ska jag se till att de dokumenteras!
 
Ok men är det verkligen försäkringsbolaget som ska stå för det när flyttfirman som hyresvärden anlitat har varit oaktsam? Jag ska ju inte behöva betala någon självrisk heller.

Jo, det blir ju alltid ett försäkringsbolag. Men du ska inte nyttja din, utan det blir hyresvärden som får ta det vidare till flyttfirmans försäkringsbolag. :)
 
Jo, det blir ju alltid ett försäkringsbolag. Men du ska inte nyttja din, utan det blir hyresvärden som får ta det vidare till flyttfirmans försäkringsbolag. :)
Ok, då hänger jag med. Underbart att kunna få hjälp av en som faktiskt jobbat med sånt här. Tack!
 
Kom på en fråga som kan vara bra att ha koll på innan jag kontaktar hyresvärden. Hur går man tillväga om hyresvärden vägrar att ta på sig ansvaret och istället kanske vill hänvisa mig till att ta det med mitt försäkringsbolag för att slippa undan sitt ansvar?
 
Kom på en fråga som kan vara bra att ha koll på innan jag kontaktar hyresvärden. Hur går man tillväga om hyresvärden vägrar att ta på sig ansvaret och istället kanske vill hänvisa mig till att ta det med mitt försäkringsbolag för att slippa undan sitt ansvar?
Du kan kontakta konsumentvägledare på kommunen för att få fakta.
Envisas hv med att ditt försäkringsbolag ska ta det så kan du kontakta ditt fb och så kan de kanske driva det mot hv.
 
Du kan kontakta konsumentvägledare på kommunen för att få fakta.
Envisas hv med att ditt försäkringsbolag ska ta det så kan du kontakta ditt fb och så kan de kanske driva det mot hv.
Ok, tack för tipset! Min asperger gör att jag vill förbereda mig så mycket som jag kan inför samtalet så att kontakta en konsumentvägledare också låter bra.
Hittade sidan nedan, jag borde väl kunna kontakta dem? https://www.hallakonsument.se/kontakt/kontakta-oss/
 
För att vara säker på att inga missförstånd uppstått bifogar jag en bild på sängdelarnas skador. De utgör den dekorativa delen av huvudgaveln (eller hur man nu beskriver dem). Är det korrekt att jag anger ca 5000 kkri värde (se beräkning nedan) för skadorna som är "utseendeskador".


Jag har kollat efter en likvärdig sängram. När jag skulle köpa säng letade jag specifikt efter en brun säng som var 160x200 cm. Då bör ju en likvärdig säng ha samma krav, eller? Det finns dock inga sängar i den typen av bruna färgen men baserat på färgen brun och måttet 160x200cm fick jag dessa resultat:
https://www.ikea.com/se/sv/cat/saen...:160x200 cm_bed frames&sort=PRICE_LOW_TO_HIGH

Det står att man måste komplettera med ribbotten. Kan jag då ange ca 5000 som värde?
 

Bifogade filer

  • 20231014_165858.jpg
    20231014_165858.jpg
    174,2 KB · Visningar: 64

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp