I stället straffades en kvinnlig domare

Ett antal män utnyttjade sina positioner inom ridsporten och hade sexuella relationer med minderåriga flickor. Under flera års tid var det olika personer som larmade om missförhållandena till förbundet men åtgärder mot männen uteblev.
Händelserna började istället diskuteras på sociala medier och en kvinnlig dressyrdomare straffades – inte männen.
 
En allmänn fråga...

Ridskolor / ridklubbar med anslutning till ridsportförbundet och med medlemmar...

Borde de ta upp denna fråga med sina medlemmar? Eller i sin egen styrelse?
Är det något de kan göra?

Eller är det bättre för dom att hålla käft så de inte blir uteslutna? Eller svartmålade? Eller vad som?

Jag följer en del svenska ridskolor på social media men inte en enda har skrivit ett ljud om var de står i frågan...

Jag tycker det borde skapas workshops ute på ridskolorna i ämnet. Främst med fokus på det som faktiskt händer just nu (förövarna går fria, förbundet går på den som berättar det alla vet). Därigenom kommer också fokus på hur tjejer (och fåtalet killar) i sporten på gräsrot själva upplever i sitt sportutövande. En lite kringgående manöver för att visa att det är helt fel att en ö h t blir utsatt, men också en skarp lampa på hur fel det blir när de som styr inte har medlemmarnas bästa för ögonen.

Det är ju också ett fokus som bör vävas ihop med det som informeras om ute på skolor och i andra sammanhang: freda våra ungdomar. Oavsett sport eller annan fritid, skola eller jobb. Behåll den i byxorna.
 
En allmänn fråga...

Ridskolor / ridklubbar med anslutning till ridsportförbundet och med medlemmar...

Borde de ta upp denna fråga med sina medlemmar? Eller i sin egen styrelse?
Är det något de kan göra?

Eller är det bättre för dom att hålla käft så de inte blir uteslutna? Eller svartmålade? Eller vad som?

Jag följer en del svenska ridskolor på social media men inte en enda har skrivit ett ljud om var de står i frågan...
Det finns ett initiativ som heter Trygg i ridsporten. Det handlar visserligen mest om mobbing och jag vet inte hur de tänker sig att det ska nå ut utanför ridskolorna. Jag har varit på flera utbildningar och fått olika små häften om Idrott på barns vis osv.
 
Kan säga att både Safesport och min advokat reagerat mycket på tonen som används mot och om mig. Det finns grunder för att anmäla för förtal men det är en alldeles för dyr process tyvärr.

Och jag tycker att förbundet ska hålla sig högt över varje misstanke om handlande som ens närmar sig förtal. Det är så bottenlöst (sic!) lågt att en ta mig tusan skäms för att ens som yngre ha betalt och varit med att finansiera den här verksamheten.
 
Som helghälsning den här veckan lämnar jag denna, och tänker inte-så-himla-osökt på den här cirkusen.
250566323_10158865875113071_6798452677718129629_n.jpg
 
Hur mycket behöver du
Det är skamligt att ekonomin ska stoppa en sådan sak
Det kan nog landa på flera hundratusen. För är det något jag är säker på är det att om förbundet förlorat i första instans hade de överklagat så långt de kunnat. Så det hade blivit en lång lång process och en vet aldrig om en kan vinna. Skulle jag förlora skulle jag för evigt vara ekonomiskt satt i skiten.
 
Det kan nog landa på flera hundratusen. För är det något jag är säker på är det att om förbundet förlorat i första instans hade de överklagat så långt de kunnat. Så det hade blivit en lång lång process och en vet aldrig om en kan vinna. Skulle jag förlora skulle jag för evigt vara ekonomiskt satt i skiten.
Medan förbundet som till stor del bygger på ideella krafter i grund och botten gladeligen försörjer en hel advokatbyrå :rage:
Det stinker verkligen ruttet :mad:
 
Kan säga att både Safesport och min advokat reagerat mycket på tonen som används mot och om mig. Det finns grunder för att anmäla för förtal men det är en alldeles för dyr process tyvärr.
Ibland önskar jag att jag hade pengar i överflöd, då skulle jag lätt kunnat stå för fiolerna men nu är det tyvärr inte så. Men om det blir aktuellt så bidrar jag gärna även till detta.
 
Ibland önskar jag att jag hade pengar i överflöd, då skulle jag lätt kunnat stå för fiolerna men nu är det tyvärr inte så. Men om det blir aktuellt så bidrar jag gärna även till detta.

En tanke bara… Skulle man kunna få tex Antonia på Lövsta eller de som äger All In (dvs HM) att engagera sig med pengar?
 
En tanke bara… Skulle man kunna få tex Antonia på Lövsta eller de som äger All In (dvs HM) att engagera sig med pengar?
Med tanke vilka namn som står på den där listan så är nog det här större och trassligare än vad man kan föreställa sej.
Tror inte heller man vill eller vågar öppet ens ta ställning. Tyvärr.
 
Med tanke vilka namn som står på den där listan så är nog det här större och trassligare än vad man kan föreställa sej.
Tror inte heller man vill eller vågar öppet ens ta ställning. Tyvärr.
Är det bara jag som får Ryssland, NordKorea, Kina, Iran, whatever totalitär regim vibbar av SvRF. Det låter som om folk är livrädda för att säga något och sitter hemma och hukar i rädsla för konsekvenserna.
Vet inte om det är så men tystanden som ekar från intressanta håll är slående och skrämmande
 
Är det bara jag som får Ryssland, NordKorea, Kina, Iran, whatever totalitär regim vibbar av SvRF. Det låter som om folk är livrädda för att säga något och sitter hemma och hukar i rädsla för konsekvenserna.
Vet inte om det är så men tystanden som ekar från intressanta håll är slående och skrämmande
Ja eller i alla fall att det är någon slags exklusiv klubb där man avlagt nåt slags löfte att alltid skydda varandra eller nåt :cautious:
för det finns ju garanterat många skelett i garderoberna :meh:
 
Ja eller i alla fall att det är någon slags exklusiv klubb där man avlagt nåt slags löfte att alltid skydda varandra eller nåt :cautious:
för det finns ju garanterat många skelett i garderoberna :meh:
Njä alla landslagsryttare, sponsorer, hästägare osv bör inte kunna vara med i en sådan exklusiv klubb. Om så skulle det läkt ut att den finns. Det måste vara någon annan mekanism med i leken och hot är, tyvärr, en logisk sådan och en som diskuterats en del på senare tid om än i förtäckta ordalag.
 
Njä alla landslagsryttare, sponsorer, hästägare osv bör inte kunna vara med i en sådan exklusiv klubb. Om så skulle det läkt ut att den finns. Det måste vara någon annan mekanism med i leken och hot är, tyvärr, en logisk sådan och en som diskuterats en del på senare tid om än i förtäckta ordalag.
Du har nog rätt för det är verkligen skrämmande att ingen varken media eller kända namn uttalar sig. Vi har väl ändå annan media som inte är i säng med SvRF?
 
Jag tror att en del av 'hålla om ryggen' tänket kommer från 'boys-will-be-boys' tanken. Dvs, alla gör väl fel ibland? Att ligga med någon man inte borde. Så himla farligt är det väl inte? Vad surar kärringarna om egentligen? Som att de är perfekta hela tiden.

Självklart kan mindre fel ursäktas och till viss del vara både förståeliga och accepterbara. MEN. Det ligger ju då i sakens natur att utnyttja minderåriga är 'en mindre sak'. Ungefär jämförbart med att glömma att skicka in ett papper för påskrift innan helgen och skicka dem på måndagen istället.

Det är ju där det skaver. Att den här exklusiva klubben som "stöttar varandra" inte inser att det inte är några små fel de gör. Utan riktigt vidriga handlingar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp