Bukefalos 28 år!

Icke klumpbildande sand

Sv: Icke klumpbildande sand

Icke-klumpbildande sand ar valdigt vanligt har (typ det enda man kan kopa i "vanliga" affarer) och jag hade det ett langt tag till mina katter innan jag hittade en valsorterad djuraffar som hade klumpande sand.

Jag brukade alltid grava ut och upp bajset forst, sen far man likson skyffla och skrapa det rena som ar kvar till ett ent horn av ladan och sen skotta bort allt det blota...vilket garna sitter som cement i botten pa ladan :grin:
Det ar ok om man ar van vid det men det ar sant som du sager att det ser inte lika fracht ut och det gar at storre mangder trots att man inte har alls like tjockt lager som man har om man har klumpande sand.

Jag hade 3 katter, varav 2 var ute dagtid, och vi gick nog igenom en 5kg sack pa en vecka.
Nu har jag 5 katter, 2 ute dagtid och av de 3 som ar inne alltid ar tva kattungar = mindre skit, nu gar jag igenom en 15 kg sack pa ca tva veckor.
Kommer att bli saaa skont nar kattungarna ar stora nog att vara ute dagtid ocksa, kommer att spara massa sand och ladstadande :laugh:
 
Sv: Icke klumpbildande sand

Tycker det är många märken här i Sverige som har det oxå. Jag brukar få kolla noga så det inte blir fel.
 
Sv: Icke klumpbildande sand

Ja, jag har bara hittat en typ av sand som jag vill ha nu och jag maste aka en bit for att fa tag pa denna sand ocksa.
Det som finns forrutom den jag har ar antingen icke klumbildande eller sa ar den parfymerad och jag tycker att det luktar riktigt illa :crazy:

Vad kostar sand hemma?
Den sanden jag har nu som ar bra kostar ca 12 euro for 15kg (lite da o da har de utforsljning for 9 euro istallet och da brukar jag kopa hem ett par sackar)
Den icke klumbildande kostar val en 3-8 euro for en 10L sack...denna sand vager inte lika mycket sa 10L ar nog bara 5kg eller sa.
 
Sv: Icke klumpbildande sand

Väldigt varierande priser. Allt från 25 kronor upp till ca 80 kr (både 5 kg och 10 L) har jag sett i mataffärer i alla fall. De klumpbildande finns nog inte bland de billigaste.

Köpte en jättebra på COOP. Tror den kostade i det övre skiktet. Men håller sig fräsch ganska länge.
 
Sv: Icke klumpbildande sand

Mina katter har kutterspån i sina lådor. Man får plocka bajs men kisset sugs upp iaf och luktar inte. I alla fall känner inte jag av det och inte någon annan i huset heller. Dock blir det massa skräp på golvet :p Men och andra sidan är det massivt billigt om man köper 25kg bal för 50-80kr på Granngården eller vad det heter nu för tiden.
 
Sv: Icke klumpbildande sand

Hur är det att "mocka" i spån?
Är det lätt att hållas frächt?

Spån har jag ju i stallet och en bal här går på ca 9 euro så nog hade det varit billigt :laugh:

Min katter har lådor som är övertäckta och med lucka så tror nog inte att de grisar ner mer med spån än med sand. Vi dammsugar ju ändå var/varannan dag som det är...:grin:
 
Sv: Icke klumpbildande sand

Det är bara till att dra på sig en påse på handen alá hundbajspåsar och gräva runt tills man finner bajset. Kisset sugs in i spånet och klumpar sig till slut i botten om man inte städar ur lådan på ett tag. Vet inte hur pass mycket det luktar i en varmare lägenhet eller så men jag känner absolut ingen kisslukt från lådan varken när jag är i närheten av den eller när jag stoppar ner näsan i lådan (gjorde det precis för att känna lukten, som var obefintlig). Men en låda med höga kanter är att rekommendera om man ska ha spån, katten har fått en postbox från citymail som låda (egentligen mest för att förhindra henne från att dra ner omkringliggande föremål i lådan).
 
Sv: Icke klumpbildande sand

Icke-klumpbildande sand ar valdigt vanligt har (typ det enda man kan kopa i "vanliga" affarer) och jag hade det ett langt tag till mina katter innan jag hittade en valsorterad djuraffar som hade klumpande sand.

:eek::eek: Jag köper mitt klumpbildande på Willys och flera Icaaffärer :confused:
 
Sv: Icke klumpbildande sand

Jo men ska hon åka till ica eller Willys lär hon få åka låååångt då det står att hon bor på Irland:D
 
Sv: Icke klumpbildande sand

Jo men ska hon åka till ica eller Willys lär hon få åka låååångt då det står att hon bor på Irland:D

Jaha haha :angel: Jag reagerade mest på att hon skrev att det nästan bara finns icke klumbildande i vanliga affärer, för så är det verkligen inte här ;)
 
Sv: Icke klumpbildande sand

Nu då jag blivit lite snål så blandar jag både klumpbildande och ickeklumpbildande sand i lådan. Då bildas de fortfarande klumpar medans det drygas ut av billigare sand. Jag tycker det luktar mindre med icke klumpbildande sand också.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hjälp! Jag vet inte vad jag ska göra. Tuva bajsar och kissar på köksgolvet, precis brevid lådan. Inte varje gång, men flera gånger i...
2
Svar
34
· Visningar
1 867
Senast: sthu
·
Hemmet Jag ska kasta ut min nuvarande och köpa ny säng. Men hur i hela fridens namn väljer man en ny bekväm säng? Det är ju sjukt dyrt! Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
677
Senast: Piaff
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 455
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
912
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp