Idealvikt?

Marvin

Trådstartare
Finns det några tumregler för när katten är i lagom hull? Jag har lyckats banta ner min fotboll rätt bra, det kanske räcker nu? Katt-BMI någon?

Sv: Idealvikt?

Jag skulle väl anta att det är likdant med katter som med hundar ungefär. Inga revben ska synas men man ska känna dem. Sen tycker jag det viktigaste är hur katten mår i övrigt, pigg och kry, och ifall den kan röra sig ordentligt.

Håller med Lilja, det märker man. Sk*t i idealvikten, om det nu inte handlar om en katt som ska ställas ut.

Tumregel: man ska känna/ana revbenen men inte ryggraden, när man klappar katten.

Tack!
Tror han har gått ner ett halvt kilo, vägde 4.7 eller nåt sånt hos veterinären i förrgår.

Anledningen till att jag undrade var att jag kunde känna hans ryggrad igår kväll. Han låg ihoprullad under täcket hos mig. När han står upp kan man ana ryggraden, men inte känna enskilda kotor. Samma med den andra katten.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 210
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 150
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka