Bukefalos 28 år!

A

Alemf

Undrar bara om ngn snabbt kan svara på detta:

Hästen har vart halt i tre månader, är nu riden sen 19/6, "på allvar" sen 4 veckor tillbaka. Börja hoppträna försiktigt nästa vecka.
Tror ni att jag kan ställa upp i en fälttävlan om 5 veckor?
Endast Deb.
Hästen är i hyfsad kondition, hoppar deb höjden i sömnen.
Tacksam för svar ! :)
 
Sv: Igång?

Rent teoretiskt kan du säkert hoppa en debutant men om din häst varit halt i 3 månader så skulle åtminstone jag tänka mig både en och två ggr innan jag startade någon tävling alls. 3 månader tycker jag är en lång tid för en hälta.

Kanske bättre att ägna hösten åt återuppbyggnad och vänta med start till våren?
 
Sv: Igång?

Beror ju lite på vad det var för skada också, är det någon speciell anledning till att du vill starta en debutant i år? För om det inte är jätteviktigt kanske det är bättre att vänta till våren.
Bestämmer du dig för att rida så kan du ju också alltid ta det lugnt i terrängen, cantra runt banan lite långsamt bara. Det sliter ju inte mer än en vanlig hoppträning egentligen. Men då är det ju viktigt att det är bra underlag också.

Är du osäker så ring och fråga din veterinär :)
 
Sv: Igång?

Det beror ju på hältan.
Och har hästen varit halt i 3 månader, eller var den halt och sen vilade i 3 månader efter behandling? :confused:
 
Sv: Igång?

Hon hade kotledsinflammation och blev sprutad två gånger, när vi var inne tredje gången var hon typ en halv grad halt på vänster fram efter böjprov, så veterinären sa att vi kunde sätta igång försiktigt. På återbesöket 5 veckor senare blev hon helt friskförklarad, och nu har vi ridit relativt normalt under tre veckor. Så egentligen var hon väl bara halt (vilade) 6 veckor.. ;)
Jag tycker bara att det skulle vara kul att rida en fälttävlan, inte livsviktigt, men jag börjar hoppa lite lugnt så får jag se hur det känns. Tack för alla svar :)
 
Sv: Igång?

Okej.
Ja du känner nog själv om hästen är så pass bra i kondition att den klarar det. (bättre dock med 2dagars egentligen så det blir mer fördelat).

Men tänk på att ta det väldigt försiktigt, kotledsinflamationer kommer lätt tillbaka om man rider igång för hårt.
En häst med ledinflamationer bör man nog sätta igång minst dubbelt så långsamt än en häst som bara vilat.

Och det är väl bättre/roligare om du kan starta flera tävlingar nästa år, än att starta en iår och kanske riskera att hästen blir halt igen till nästa sässong?! :p
 
Sv: Igång?

Jag skulle ridit. Skall själv försöka starta i mitten av september med en häst som varit skadad lite till o från i sommar, o därför inte riden så mycket. Jag tycker att om man har en tävlingshäst och behandlar för en skada enligt vet´s rekomendationer, och sedan sätter igång, så ska man kunna tävla därefter. Har man en häst med avsikt att tävla, så ska den hålla för det. Man rider, och är allt bra kommer hästen att hålla sig frisk, håller den inte för tävlingsridning är det bättre att den får en annan uppgift ( skulle inte min hålla skulle jag sälja henne till någon som tex bara vill rida ut).
 
Sv: Igång?

Jag håller egentligen med dig, men samtidigt kanske hästen skulle ha hållt om man hade tagit det lite lugnare.
Det är ju det som är så svårt, att tävla lagom mycket, hästen måste få rutin och kanske komma igång till någon stor/speciell tävling men kan samtidigt inte gå hur mycket som helst och ändå hålla.

Har man en häst som är lite känslig kan man få den att hålla i många år ändå om man verkligen planerar sitt tävlande och rider sparsamt. Det är ju det TS får fundera på, hur viktigt denna tävlingen är och om hästen känns tillräckligt fräch
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 737
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 613
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 229
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 291
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp