Igångsättningafunderingar

Jag har ju också den sortens häst och min senaste veterinär är rätt realistisk. Exploderar han på töm ska jag driva honom ur det för att sen få procentuellt fler minuter "lugna och talbara" jmf med att till varje pris hålla en överladdad häst i skritt.

Jag har successivt lagt in små travövergångar innan han exploderar och har på så sätt fått bort det nästan helt. Jag har resonerat så att "smygtrav" i 5-10 steg på rakt spår måste slita mindre än att göra känguruskutt två meter rakt upp och landa med skruv. Har också tagit dem på töm tills de är uppe i sån intensitet att man kan rida bort det utan risk för livet.
På töm är det inga problem, hon får pleg innan så hon sköter sig fint!
Hagen är värre.. Kan ju inte hålla henne drogad hela tiden liksom😉
 
På töm är det inga problem, hon får pleg innan så hon sköter sig fint!
Hagen är värre.. Kan ju inte hålla henne drogad hela tiden liksom😉
Så minska hagen tills den är still eller bygg "labyrint"? Är inget kul att låta dem stå i ruta men kan ju behövas för att få igång läkning. Annars se om den kan få lugnande innan hagen också?
 
Så minska hagen tills den är still eller bygg "labyrint"? Är inget kul att låta dem stå i ruta men kan ju behövas för att få igång läkning. Annars se om den kan få lugnande innan hagen också?
Det spelar ingen roll hur hagen ser ut. Hon exploderar på stället om utrymmet är mindre, får visserligen inte upp fart men jättestor risk att hon istället fastnar i staketet. Hon har liksom retat överbenet i boxen genom att köra rodeo på stället..

Periodvis har hon fått lugnande till hagen och om det är nödvändigt gör jag ju så. Nu verkar hon ändå bli bättre (om än långsamt) trots explosioner då och då. De allra flesta dagar är hon lugn, är nog i snitt någon dag i veckan hon ballar ur. Ibland några dagar på en vecka.
Tycker inte det är hållbart att sedera henne varje dag utifrån det.
 
Spontant hade jag haft i större "stimulerande" hage, helst med sällskap. Försökt avbryta explosionerna med grovfoder eller ev lite kraftfoder/morötter/gott. Sitter överbenet på insidan hade jag satt på välventilerade skydd för att undvika att hon sparkar på det. Kylt varje dag efter hage samt ridning. Och sedan (om ni överlever & vet okej:ar) skrittat ut längre turer i skogen med stabilt sällskap.
 
Spontant hade jag haft i större "stimulerande" hage, helst med sällskap. Försökt avbryta explosionerna med grovfoder eller ev lite kraftfoder/morötter/gott. Sitter överbenet på insidan hade jag satt på välventilerade skydd för att undvika att hon sparkar på det. Kylt varje dag efter hage samt ridning. Och sedan (om ni överlever & vet okej:ar) skrittat ut längre turer i skogen med stabilt sällskap.
Större stimulerande hage med sällskap är helt uteslutet. Jag släppte ut henne i sådan hage i november då hon var ohalt, hon drog upp skadan och blev sämre än någonsin.

Nuvarande haglösning är det bästa av alla dåliga alternativ. Hon trivs och är tillfreds, för det mesta är hon i stillhet eller skrittar omkring lite lugnt. Då och då exploderar hon, jag gör så gott jag kan för att undvika att det händer (tex tar in tidigare om det ska blåsa storm) men ser inte hur jag ska kunna få bort det helt..
 
Är tacksam för all feedback som gäller just igångsättningen! Hagsituationen har jag nog vridit och vänt på så mycket det är möjligt, det får vara som det är nu helt enkelt.

Nu verkar det ändå bli 3 veckors skritt pga hennes påhitt med det andra frambenet, för säkerhets skull. Då har jag några veckor på mig nu att fundera på bästa upplägg framåt :)
 
Det har aldrig varit tal om att operera överbenet?

Jag tänker på egen erfarenhet av brutet griffelben där det jäklades och varken strömsholm eller veterinär jag hade ute i stallet sa operation men sen tog jag eget beslut i kontakt med ännu en klinik.
 
Det har aldrig varit tal om att operera överbenet?

Jag tänker på egen erfarenhet av brutet griffelben där det jäklades och varken strömsholm eller veterinär jag hade ute i stallet sa operation men sen tog jag eget beslut i kontakt med ännu en klinik.
Inte mer än att man kan operera om det ställer till med problem i framtiden, tex om det skulle börja trycka på någon sena eller liknande. Som det är nu så känns det inte aktuellt, hästen blir ju bättre och bättre hela tiden även om det såklart är frustrerande att det tar så lång tid.
Å andra sidan, hade det varit en sena eller något då man VET att det kommer ta evigheter så hade jag nog inte gått och funderat över tidsaspekten på samma sätt. Överben som tar såhär lång tid hör man ju inte direkt talas om hela tiden, men det är tydligen förväntat.

(När man pratar om "överben" tänker ju de flesta på små knölar som inte ställer till med några bekymmer. Folk ser ut som frågetecken när jag säger att det är ett överben som spökar för Nelly)

Vet ju inte heller om det har varit en fraktur från början. Det är bara gissningar. Man har aldrig sett någon fraktur trots att benet är röntgat flera gånger under hela processen.
 
Inte mer än att man kan operera om det ställer till med problem i framtiden, tex om det skulle börja trycka på någon sena eller liknande. Som det är nu så känns det inte aktuellt, hästen blir ju bättre och bättre hela tiden även om det såklart är frustrerande att det tar så lång tid.
Å andra sidan, hade det varit en sena eller något då man VET att det kommer ta evigheter så hade jag nog inte gått och funderat över tidsaspekten på samma sätt. Överben som tar såhär lång tid hör man ju inte direkt talas om hela tiden, men det är tydligen förväntat.

(När man pratar om "överben" tänker ju de flesta på små knölar som inte ställer till med några bekymmer. Folk ser ut som frågetecken när jag säger att det är ett överben som spökar för Nelly)

Vet ju inte heller om det har varit en fraktur från början. Det är bara gissningar. Man har aldrig sett någon fraktur trots att benet är röntgat flera gånger under hela processen.

Okej, tänker att det verkar ställa till med problem ändå. Men har de röntgat flera gånger borde de ju sett eventuella lösa benbitar.
Men vad skulle hon fått överben av om inte en fraktur?

Till mig sa de ju att det skulle läka ihop av sig själv och såg inga problem efter de röntgat tre gånger. Det blev bättre men sen tyckte jag själv det blev långdraget, operationen var enkel och vanlig. Där hittades benbitar som veterinären rensade bort och efter det läkte hon snabbt.

Säg till om du inte vill prata om det förresten, blir ju lite OT. Jag tycker det är intressant därför jag frågar :)
 
Okej, tänker att det verkar ställa till med problem ändå. Men har de röntgat flera gånger borde de ju sett eventuella lösa benbitar.
Men vad skulle hon fått överben av om inte en fraktur?

Till mig sa de ju att det skulle läka ihop av sig själv och såg inga problem efter de röntgat tre gånger. Det blev bättre men sen tyckte jag själv det blev långdraget, operationen var enkel och vanlig. Där hittades benbitar som veterinären rensade bort och efter det läkte hon snabbt.

Säg till om du inte vill prata om det förresten, blir ju lite OT. Jag tycker det är intressant därför jag frågar :)
Ja alltså det har ju inte läkt färdigt än, men jag tror inte att det anses onormalt. Nu utgår jag bara från vad veterinären sagt men hon har pratat om att det kan ta kring ett halvår eller uppåt ett år för överben att läka ut helt, och att hästar som inte håller sig lugna får en längre läkningstid.

Lösa benbitar finns definitivt inte. Benet är röntgat från alla håll och kanter vid flera tillfällen (av tre olika veterinärer) och det enda man ser är överbenet som sett lite olika ut beroende på fas. Hon är också kollad noga med ultraljud. På första röntgenbilden såg man bara en blödning i benhinnan. Det behöver ju inte alls vara någon fraktur för att överben ska bildas, men det är tydligen ganska ovanligt att överben bildas just på griffelbenet utan fraktur. Däremot på tex skenbenet är det jättevanligt med överben utan fraktur.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
343
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 813
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
905
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
958
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp