Bukefalos 28 år!

Igelkott-träning?

Mia_R

Trådstartare
Hur ska vi lyckas få hundkräken att låta igelkottarna vara? Förra året hade vi mest problem med ena unghunden, nu har den andra unghunden också fått spel om hon får syn på en igelkott. :mad: Jag räknade ihop så många som tre stycken på tomten förra året, så det är ju inte helt omöjligt att ngn är en hona med tanke på att de är revirhävdande enstöringar normalt. En vuxen kotte har de tack och lov inte lyckats skada, än, men finns det småkottar senare i år så blir jag vansinnig om de nyper ngn av dem! :devil:

Häromkvällen fick husse helt enkelt bära hem ena knasbollen när den vägrade komma när den skällde på en kotte och nu idag har jag hört dem slå sina skallar ihop mot groventrén där jag misstänker att en gömmer sig. Jag har ju ingen lust att jaga dem över tomten med långpisken för att freda kottarna, men de hetsar upp sig så väldigt att hörseln slutat fungera. :crazy: Visst förstår att jag kottar är extra spännande, de ser inte ut som andra djur, beter sig inte som andra djur och låter inte som andra djur, men nog ska väl hundkräken kunna höra när vi säger till när det annars inte är några fel på hörseln och nej betyder nej.
 
Sv: Igelkott-träning?

Bära en hund hem skulle jag nog aldrig göra, den kan gå själv.

Gäller det verkligen bara igelkottar? Finns det inget annat tillfälle när hundarna inte till 100% inte lyder?

Om inte annat, koppla hunden, gå runt i trädgården och korrigera när den kör ner nosen i backen. Vet du var kottarna bor, så går du mot boet, med kopplad hund, och korrigerar när hunden tänker "igelkott".

Jag skulle köra den övningen, tills hunden vänder sig åt andra hållet när man närmar sig boet, tills dess skulle den inte få vara lös på tomten.

Och framförallt, hetsa inte upp dig över en upphetsad hund, det gör bara saken värre. Så lämna långpisken hemma :)

Hur är det med övriga aktiviteter på hundarna?
 
Sv: Igelkott-träning?

De bryter när vi säger nej i vanliga fall, även när det var en lös höna på tomten och de låter bli katterna när de är ute. Jag har tyvärr ingen aning om var kottarna håller hus, vi har hittat dem på lite olika platser på tomten. Sambon bar in besten när hon envisades med att springa ner direkt igen till kotten. Det har varit mycket annat som tagit tid i vinter så hundarna har fått roa sig själv, även när vi är ute på tomten. Några utställningar och resor som de följt med på men lite träningar. Besten är för övrigt ganska jobbig då hon är precis året gammal, men hon har varit ett frö hela livet, betydligt jobbigare än de andra två tillsammans. Mellanhunden är mer glimten i ögat, besten är en jobbig skitunge som hittar på hyss och tidigare bet sönder saker om hon kom åt. Äldsta vill alltid vara till lags och leker visserligen vilt med de andra men vill helst bara vara med oss.
 
Sv: Igelkott-träning?

Har dom inte lyckats sticka sig på igelkottarna då?
För då brukar dom fatta ganska snabbt..

Missade när min hund gjorde det,såg bara att hon kastade sig iväg och tjöt till,när jag gick fram för att kolla vad det var,så såg jag en kotte..

Nu kan hon ligga på tomten,och igelkottarna och småbebisarna kan gå förbi precis vid nosen!
 
Sv: Igelkott-träning?

Precis sa gick det for forra hunden. Ett stuts fram pa igelkotten, stack nosen, ylade och backade forskrackt ivag. Hon fortsatte vara intresserad av dem, men vagade inte annat an forsiktigt nosa pa dem i fortsattningen.
 
Sv: Igelkott-träning?

Man får ju absolut bästa resultat om dom löser det själva,ja utan att skada vare sig själva eller den drabbade..

Min hund lärde sig om igelkottar..
Hon lärde sig även om elstaket,kom lite för nära vid ett tillfälle..
Blev livrädd när en häst luktade på henne,så där är hon också försiktig i närheten,men inte livrädd..
Hon tvärnitar då hon hår tåget i närheten,då hon vid ett tillfälle satt och sket en bit från banvallen och tåget kom,backen skallrade..

Och inte vid något av dessa tillfällen har jag behövt lära henne att akta sig! Allt har kommit precis i rätt tillfälle!
 
Sv: Igelkott-träning?

Tyvärr inte, mellanhunden attackerade en förra sommaren och som tur var så skadades den inte, men hundjäkeln verkar inte ha stuckit sig för hon var ju på den stackars kotten flera ggr. :mad: Jag tog hand om kotten, ringde djurskyddet för att höra vad jag skulle göra och hade den under observation innan den mätt och belåten på äggula släpptes ut igen. Hon skäller fortfarande som besatt på dem, men lyssnar bättre än besten när vi ryter till.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 989
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp