Bukefalos 28 år!

ikk, hovar!

M

Mmajk

min häst går barfota bak och har gjort det i en evighet, har fått beröm för bra hovkvalité och massa massa. men nu, helt plötsligt har hanns hovar börjat fransa sig på ena insidan, vad ska jag göra nu?
jag funderade på att börja pensla på olivolja, har fått det rekommenderat, men vad med kan man göra och varför kom det nu efter att jag haft honom i 1½ år??
tips och råd på hur jag kan hantera hovarna utan att behöva slå på bakskor?
 
Sv: ikk, hovar!

Kan reagera vid väderomslag, blött-torrt ex. Prova med vattenbad för hovarna, har funkat bra för mig, när markerna varit torra.

Kanske behöver tätare verkningar nu än tidigare, hovarna växer olika fort olika perioder...

Får alltid min hovis gamla rasp så kan jag hålla efter lite vid kanterna själv! :love:
 
Sv: ikk, hovar!

tja tätare verkning känns inte jätte troligt, då han är ganska nyverkad.. men ska hålla på med vattenbad iaf och håller tummarna. tack för tips och råd!*ska höra om hovis har ngn gammal rasp han behöver bli av med*
 
Sv: ikk, hovar!

Om du kan fixa bilder är det ju lättare att gissa. Annars kan ett hett tips vara att höra med hovis vad h*n tror om saken :idea:
 
Sv: ikk, hovar!

hovis rekomenderar att jag håller hoven fuktig (så gott det går) tills han kommer, sköljer var dag sen olja in med olivolja, jag har fått tag på en rasp så jag kan fila den jämn, om det skulle bli ngt akut kommer han ut givetvis men han trodde på att hålla den fuktig efter som det bara är "småflis" .
 
Sv: ikk, hovar!

kan ha dragit på sig ledinfl el kanske är låst i rygg/bäcken och därför börjat röra sig annolunda o därav annat slitage på hov? som sagt det kan finnas olika orsaker till detta
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 150
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej alla nu behöver jag lite nya ideer, tips och trix. Min unghäst nu 4 men mer som 3 tappar otroligt snabbt orken/energin Vi har...
Svar
3
· Visningar
951
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 289
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp