Illa berörd!

Shettisar

Trådstartare
Är detta vanligt eller? Hittade en annons på Bl**et :
PGA ändrade förhållande måste vi sälja våran
supergoa B-ponny som är ett gotlandsruss.
Han är 2,5 år gammal och är e: Tor U: Farinas
Madicken. MKT Hanterad. Riden grund och har inga
olater. Reg, pass, AVM + vacc regelbundet.
Mycket snäll, älskar och bli ompysslad. Ny
körsele ingår.
*******************
Är det vanligt att man rider och och grundrider en 2,5årig ponny???? Tycker det är lite väl bråttom med den saken.Varför inte låta de utvecklas färdigt?? :mad: :cry:
 
Instämmer.
Alla hästar borde få en ärlig chans att växa färdigt innan de ska börja jobba.

Jag vet inte hur man gör med ponnyer, men vad det gäller stora hästar rider man numera in dem allt tidigare - de ska ju visas i treårstestet och då ska de ju kunna ridas i alla tre gångarterna....

Immer
 
åh, inte bara jag som reagreade på detta. fast det förstog man ju kanske.
helt sjukt!!
 
Jag tror på att börja använda dem tidigt för hållbarheten men inte belasta. Kanske har angett fel ålder?
 
Hållbarheten MINSKAR om man belastar tidigare. Det är min uppfattning.

Det ska bli intressant att se vart utvecklingen går. Jag tycker mig ha lagt märke till att de flesta av de hästar som placerat sig i topp i treårstest och fyraårschampionat och allt vad det nu heter, plötsligt bara försvinner. De som gick LA som fyraåringar för tre år sedan borde väl gå minst MSV idag, eller hur? Varför gör de inte det?

Immer
 
allt för tidligt,dom måste ju få sjans att väksa klart först,iallf väksa upp till 3 år som är vanlig tid att börja inridningen
 
Jag tror det är en fråga om HUR man använder hästen. Att belasta tidigt och träna tidigt är två helt skilda saker i mina ögon. Många hästar står ju uppstallade tidigt i små hagar och då blir det nog väldigt fel.

Tror inte att det skadar en unghäst att sitta på den en minut någon gång i veckan.

Men visst pressas många hästar för hårt för tidigt.
 
Jag tror att hästar skall tränas på lämpligt sätt från dag ett. Med det menar jag stora kuperade hagar gärna med naturliga hinder som tex stockar som de måste hoppa över.

Jag tror INTE på att rida hästar så tidigt som ofta görs idag. Jag tror det mest är en ekonomisk fråga. Det är för dyrt att hålla en häst så man vill rida in tidigt för att kunna sälja tidigt.
 
Visst kan man börja med, att som du säger, sitta på unghästen någon minut i veckan. Det mår den säkert inte alls dåligt av.
Om hästen dessutom bara har en minimal hage att gå i kan man "träna" den på andra sätt än att rida, exempelvis tömköra eller promenera i terräng. Men att treåringar ska vara fullt tävlingsklara (åtminstone kunna gå ett dressyrprogram) - nej!

Problemet är att många inte fattar var gränsen ska sättas, de har helt enkelt inte de hästkunskaper som krävs.

Immer
 
Jag har från barnsben fått lära mig att ponnier ska få utvecklas i sin takt utan någon som helst belastning på ryggen.Däremot så kan man köra in de vid 2 års ålder men man ska ju alltid arbeta försiktigt och med förstånd.Jag tog så illa vid mig så jag mailade till ägaren med en förfrågan om det stod rätt ålder och en liten fråga om varför de ridit in och arbetat han i så pass ung ålder.Får se om det blir något svar.Tyvärr så figurerar det en del hästhandlare i Skåne som säkert säljer ponnier med felaktig och missvisande info.Men aldrig att jag skulle få för mig att belasta en så ung ponny.Oavsett ras! :cry: :(
 
Precis, inte tävlingsklara. Nu har jag förvisso en ponny och tanken är att hon ska kunna gå en LC dressyr nästa år samt kvalitets men för ponnyerna är det ungefär samma som ridprovet på treårs för stor häst. Vinna lär vi inte göra för jag vill inte knyckla ihop henne sådär som de vill se :smirk:

Våra unghästar är ute mkt i skogen och tömkörs (dödstrist hage) och så får de låna de andras kuperade hagar så fort vi kan och då rusar de runt så man tror de ska bryta benen av sig (men det är härligt att se vilken kroppskontroll ponnyn har, den är nästintill perfekt :love: )

Ponnyn går med två halvblod, födda 00 oc 01 och de är "lugnt" tagna, den jämnåriga är ngt mer riden än ponnyn men hon är lika liten och kompakt så hon bär sig kanonfint för egen maskin, är dräktig så det blir en naturlig paus för henne sedan. Den yngre tömkörs i skogen med ponnyn och matte hängde på henne igår, hon satsar på treårs (för att ha ett mål) men det beror helt på hur hon växer och utvecklas, ingen stress.

Men visst är det svårt...
 
svaret från säljaren

Här är svaret från säljaren på frågan om åldern var rätt och varför de påbörjat ridningen på så pass ung häst.
Hej, det är ingen fara med han rygg. Träningen går ut på att hantera honom
så att inridningen blir smidig till våren. Han tränas 4 dgr i veckan, i
ridhus och ute i paddock. Longering, skogspromenader, miljötränas bilar,
cyklar, mm mm inte mycket tömkörd. Trafikvan. En belastning på c.a 20 min
är helt ok
:confused: :crazy:
Vad jag kan förstå i detta svar så är han då inte grund riden eller vad???
 
Re: svaret från säljaren

han kanske bara skrittas? för på bilden så verkar den inte spciellt van att bli riden?
 
Re: svaret från säljaren

Hur kan du kritisera någon annans sätt att hantera sina hästar på det viset? Du vet ju egentligen inte alls hur de har gjort med ponnyn.

Jag tycker inte heller att man ska börja träna de unga för tidigt men de måste ju hanteras och miljötränas!

malu
 
Re: svaret från säljaren

Jag kritiserar inte jag, ifråga sätter huruvida detta är vanligt. :pDessutom skrev jag till annonsören och frågade (läs inlägget)vilket inte många gör annars utan sitter och kastar skit utan att ta reda på hur det ligger till. :devil: Så ditt påhopp var obefogat :mad:
 
Re: svaret från säljaren

För drygt 15 år sedan blev jag uskälld och sedan ustlängd från ett stall där ägaren födde upp halvblod och har ridskola. Varför?
Jo, jag började sitta på min 3 åring vid påsk.
Hon är född 4 februari.
Då tyckte h*n att det var för tidigt.
Nu rider h*n in sina 2 åringar under sommaren och på hösten tränar h*n dom för 3års testen.
H*n rider för instruktör 2 ggr/vecka och både löshoppar och hoppar uppsutten varje vecka.
På min fråga varför h*n ändrat uppfattning om när man bör börja rida in sina hästar svarar h*n:
Nu har det kommit nya rön som säger att hästarna mår bättre av att man börjar jobba med dom tidigare. Och så får man ju numera tävla sina 3 åringar.
Snacka om att man baxnar!!!
 
Den annonsen fick åxå mig att höja på ögonbrynen.
Håller med många av er här att det är skillnad på träning och träning,men med en rejäl hage med "stock å sten" och lite promenader/tömkörning osv. mest för att vänja sig vid saker är helt OK, däremot sätter jag mig imot TRÄNING alá ridhus,dressyr osv.

Har en familji stallet vars 4åring tränar hårt 2gånger i veckan och sen står han i 4dagar...skrittas dagen innan träning osv.
Visst hästen rids inte varje dag....men 2av dom tre dagarna han går så går han hårt....jag betvivlar att hästen kommer hålla....men vad gör man :confused:
 
Re: svaret från säljaren

Men du skrev det upprörda inlägget INNAN du kontaktade annonsören och därmed var det flera andra som också reagerade.

Det är bra att diskutera tidig inridning och så vidare. Men man måste inte kopiera en verklig annons och diskutera utifrån det, om man inte vet bakgrunden. Annonsören kan ta väldigt illa vid sig av sån "behandling".

Som du säger när du kontaktade annonsören att de bara har belastat några minuter i taget. Då är det ju inte grundinridning, vad jag skulle säga. Det jag kallar grundinridning är att hästen går att rida i alla gångarter. PÅ vad det verkar av svaret från annonsören, så är hästen "insutten"

:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp