Importera själv?

lundsbo

Trådstartare
Min leverantör av svepfilm till våra småbalar med hösilage har slutat importera plast.
Det verkar inte finnas någon annan i Sverige som har samma ensilageplast.
Plasten kommer från Österrike och jag funderar på om det är bökigt att beställa några pallar själv därifrån.
Jag har en enskild firma så jag har F-skattebevis om det spelar någon roll.
På Tullverkets sida kan jag läsa mig till att det inte borde bli någon tull.

Hemsidan hittar jag och jag kan även fixa lite tolk-hjälp av en bekant då min 25 år gamla skoltyska inte är något att skryta med...

Någon med erfarenhet av egen import?
 
Tull blir det inte så länge det är inom EU. Det borde inte vara något större krångel, de borde ju vara vana att sälja till näringsidkare utanför Österrike.

Tillägg: Många tyska webshoppar jag handlat ifrån har tom så att man kan fylla i om man är näringsidkare så fixas det med momsen på en gång (det har jag iofs aldrig gjort, jag kan inte motivera att det jag handlat ska användas i min rörelse :D).
 
Fast tänk ett varv till. Varför har din leverantör slutat importera plasten? Finns det bättre alternativ?
Man slutar ju inte köpa in en produkt utan anledning.

Vad har leverantören att erbjuda istället? Eller är det någon annan leverantör som fått agenturen?
 
Du kan ju kolla med Spedition Walter
Dom kör täta turer från Österrike
För fraktlösningar går det utmärkt att fråga Schenker och DHL också. Som pratar svenska...
//hon som de senaste 5 somrarna har fraktat stora mängder exportgods med destination Europa (typ tyskland och neråt, samt österut) från sin egen lokala Schenkerterminal ner till Schenker Malmö, där det sedan lastas om för vidare transport till respektive mottagare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp