Importera släp från utlandet

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare burton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 17 496
B

burton

Hej hej.
Finns det någon som har importerat ett släp från utlandet??

Var det svårt? Hur fungerar det med att svensk regga det sen?
Vi har tänkt köpa ett helt nytt av en viss modell som verkar ganska svår att kunna köpa i sverige.

Vi tänkte främst på köp ifrån Danmark.

Tacksam för svar!

Sv: Importera släp från utlandet

Detta är jag också intresserad av att höra om!

Men jag funderar istället på hur krångligt det är att ta in o registrera ett släp från Norge. Jag har varit i kontakt med norrmän o fått bra pris tycker jag, men tvekar eftersom jag hört att det kan vara krångligt från länder utanför EU.

Finns det nån som gjort nåt sånt här själva?

Om du köper ett släp som har en generalagent eller är tillverkare här i landet måste du be dom skriva ut de nödvändiga papprena till dig för att kunna "svenskregga" den.. Utan de papprena så kan du inte regga den, speciellt inte om den är ny.. Ytterligare skärpta regler vid privat import, mkt krångligt :crazy: o typiskt vv :D

Är det en släpmodell som redan finns i Sverige ska det vara skapligt enkelt, annars kan det bli både dyrt och besvärligt.
Vet du vilken modell det rör så kan du kontakta Bilprovningen och fråga.

Jo vars, men dom har skärpt reglerna from månadsskiftet jan/feb för "privat import" vilket gör proceduren ngt längre , krongligare o , hmm.., dyrare att gå.. :smirk:
Säljs släpet precis som "Fredag" sa här i Sverige så kontaktar du bara generalagenten eller tillverkaren, men finns det inte här så kan det bli MKT krångligt... Då får du kontakta tillverkaren för de papper som behövs för en svensk reg.besiktning. Det kan bli mkt dyrt å krångligt... :crazy: Likaså om du får problem med vagnen så har du ju ingen att vända dig till för reparation/reservdelar...
Kan du inte hitta ett likvärdigt släp som finns här i landet?

Det fabrikatet jag är mest intresserad av har en svensk importör, men jag fick tyvärr inte nåt stort förtroende för dem, vilket gjort att jag halvt som halvt gett upp där och hittade då istället mycket tillmötesgående säljare i Norge som hade mycket hemma att välja på, även just den modellen/utrustningen som jag är så intresserad av.
Jag skulle kunna hämta den inom en vecka, vilket känns väldigt lockande.
De hade även ett stort reservdelslager hemma jämt, vilket känns bra.
Jag känner de som tyvärr fått vänta lite för länge på delar i sverige.

Jag skulle gissa att även om släpmodellen redan finns i landet så är det nog ändå upp till mig att skaffa fram papper på den.

Det finns nog inte många importörer oavsett märke som är pigga på att hjälpa en som helt tydligt kringgått (förrått?) dem i sitt köp.

Man får nog lösa situationen på egen hand och antingen kontakta fabriken som byggde släpet direkt eller återförsäljaren i landet där man köpte den.

Då är det nog inga problem alls. Ring för säkerhets skull Bilprovningen först och fråga så du inte åker på en obehaglig överraskning.

Lycka till! :)

Klart du måste skaffa papperena på släpet, men det i sig är väl inga större problem?
Jag menade att det behöver inte bli dyrt och krångligt om modellen finns i Sverige redan - rätt stor skillnad (för bilar i alla fall).

vi åkte ner och köpte ett Humbaur släp från Danmark. det var inga problem alls.

Hm... efter att ha läst svaren här så kanske jag ska ta mig en allvarlig funderare innan jag förhastar mig i nåt.
Man bör nog vara rätt insatt verkar det som.

Fast jag har ju läst om dem som utan problem verkar ha hämtat husvagnar o campingvagnar utomlands.

Man kanske bara bäddar för en massa problem om man hämtar saker av fabrikat som inte finns här hemma. Tänkte knappt på vad jag gör om den packar på nåt sätt...:o
En händig pojkvän fixar väl det mesta typ...

Skogshuggarn: du får gärna återkomma om hur det går med ditt köp

Jag har alldeles nyligen importerat ett släp från Norge. Det finns en svensk återförsäljare av det här fabrikatet som jag dock alldeles tappade förtroendet för. Gick jättebra. Tullverket (ring tullsvar) var mycket hjälpsamma då jag behövde en del hjälp att fylla i blanketten (kan skrivas ut från tullverkets hemsida, www.tullverket.se) som skulle lämnas i tullen. När jag kom till tullen (var och hämtade släpet själv) så fick jag betala den svenska momsen där. Eftersom vi har EFTA-avtalet så är det tullfritt att importera från Norge. Färden hem blev laglig genom att jag ordnade en sk "pröveskilt" från nork vegvesen (www.vegvesen.no). Den kostade ett par hundringar och gällde för färden hem. Registreringsbesiktningen här hemma gick galant och jag fick då välja vilken vikt jag ville regga släpet på. Besiktningen kostade 1200 kr (tror det var 1208 kr för att vara exakt). Detta är ett bromsat boggiesläp. Allt som allt så blev det lite dyrare än om jag skulle köpt den i Sverige men den svenska återförsäljaren tycks inte kunna leverera några släp alls längre. Validitetsproblem.. Den norska återförsäljaren är mycket serviceminded och om jag behöver reservdelar så skickar de till mig omgående. Ett stort och solitt företag som har det mesta på lager- och om inte beställer de. Vill man ha ett speciellt märke och inte får tag på det här hemma kan jag verkligen rekommendera detta!

Senast ändrad:

Återförsäljaren i Norge skaffade fram alla papper jag behövde direkt från fabriken. Bl a ursprungsintyg som man måste ha för att slippa betala tull.. Inga problem

Det spelar ingen roll att Norge inte tillhör EU då både Sverige och Norge omfattas av EFTA-avtalet som underlättar handel mellan alla EFTA-länder

Åh, tack så mycket!! Känns ju hoppfullt nu!
ÅF i Norge sa nåt om att det skulle vara ännu enklare för oss eftersom vi har företag:confused: Fattar inte detta riktigt ännu, måste ta reda på det.

Det där om totalvikten, när vi ringde bilprovningen tidigare idag så sa de att vi var tvugna att se till så att släpet redan var reggat i norge med den totalvikten vi vill ha, för det går inte att typa om den.
Sa de nåt om det till dig?
Han sa att svenska vägverket för bara över uppgifterna från det norska registreringsbeviset till det svenska.
Nåt om att det var bara släp gjorda före 2005 som gick att typa om.
Känner du till nåt om det?
Det skulle i princip vara omöjligt att typa om en utlandstillverkat släp i sverige enligt honom. Kan det verkligen stämma?

Nej, mitt släp var inte registrerat i Norge (mer än en slags preliminär besiknting fast utan vikttypning) utan helt fabriksnytt. Det fick jag göra här i Sverige och valde då att typa ner det på en vikt (1500 kg) som är min bils tjänstevikt (har bara B-kort) och det var inga problem. Hade då ringt Svensk bilprovning och fick prata med en ingengör där som berättade vad för slags papper de behövde för registreringen. Bl a behövdes tekniska data somvärden för kultryck, axeltryck och nåt bromsvärde. Dessa ordnade åf från fabriken och det fick jag med när jag hämtade släpet. Ett par veckor efter att jga passerat tullen så fick jag ett reg.bevis från vägverket samt registreringsskylt. Och då ringde jag och beställde tid hos besiktningen.. Det svåraste var att fylla i tullens blankett med olika koder men jag ringde tullsvar och de var jättehjälpsamma. Skulle vara skoj att höra hur det går för dig!

Du skriver att det kostade ca1200 att besikta släpet. Jag har hört att att det skulle kosta ca 1500kr att svenskregga. Skicka in pappren, betala 500kr för att de ska börja behandla ärendet och sen 1000kr till.

Betyder det alltså att det kostar först 1500:- att svensk regga och sen 1208:- till för att besikta det?
Hur fungerar det med skatten då? Kostar den första påställningen något extra?

Nej, kostade inget att få släpet inreggat hos vägverket. Fick skyltar och ett vanligt reg.bevis på posten (ett sånt med ett gult och ett blått ex) utan kostnad. Det är hos bilprovningen som man sen får betala 1208 kr (eller var det 2012 kr.?) och sen är det bara att tuta och köra. Jag har inte fått skatt på den ännu (reg.besiktade i förrgår) så det vet jag faktiskt inte.. Kan höra av mig när jag fått skatteinbetalning som borde komma vilken dag som helst..

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 844
Senast: Murray
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Jag behöver era råd inför en förestående separation och flytt. Funderar kring vilken boendeyta som är rimlig att tänka sig som singel...
Svar
19
· Visningar
1 043
Senast: tomte
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 380
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår