impregnera täcken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Silly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 927
S

Silly

förstör man andasfunktionen om man impregnerar täckena?? kan man använda samma som man har till typ skor eller måste man köpa speciellt?

Sv: impregnera täcken

Det beror väl på vad man använder för impregnering...jag brukar tvätta mina regntäcken under sommaren, då tvättar jag dom i något medel som friluftsfolk använder till jackor som andas...det fungerar super....men de är väl troligen inte de du söker utan sånt du kan spraya på täcket nu...det borde ju gå att läsa sig till på flaskan...jag har någon spray från Equlips (eller va de nu heter) och de har jag haft och sprayat över sömmar osv. ..fungerar bra.

Tror att spray tar bort andasfunktionen,
så det man ska använda är sånt som man
stoppar direkt i maskinen.

det är en oerhört bra fråga.

vi hade denna diskussion på forumet en annan gång i vintras tror jag.

har själv frågat i ett antal hästsport affärer, och samtliga skrattade åt mig när jag frågade om att impregnera spraya på täcken tog bort andas effekten. de sa att andas effekten mer har att göra med vilken typ av innerfoder som är i täckena, och att det är underförstått att man ska sprey impregnera när man köpt ett nytt ute täcke. de gjorde jämföreslen med när man köper ett par nya vinter kängor som ska hålla i vått och slaskigt vinterväder = självklart förväntas man impregnera sina skor innan man börjar använda dom.

har därmed alltid följt det rådet dvs jag spray impregnerar. har aldrig haft problem med det, hästarna är alltid torra och varma och inte på NÅGOT sätt funktiga eller instängda under dessa täcken...

så jag tror på det.
det enda jag ifrågasätter är teflon täckena: tror inte att de hör till kategorin som behöver spray impregneras då ute materialet är så pass anpassat...?

det är vad jag hört.

ok, tack så mkt :) blir till o impregnera nya täckena då.. kan man använda samma som man har till skor?? de e spray alltså

Ja iallafall är det som sagt vad jag hört och alltid levt by, och det verkar funka utmärkt. men jag vet sen förra debatten att många säger att man INTE ska impregnera... men som sagt, jag gör det, och de verkar andas lika bra ändå. de gånger jag inte gjort det (i början innan jag frågade om saken osv) så läckte regntäckena som såll efter nån dags regnande... men som sagt - vet att en del säger att man inte ska, men jag har hört att man ska.

Jag skulle gissa att du kan använda det.... en del i vårt stall använder sånt man impregnerar tält duk osv med och det funkar också.... själv använder jag de dyra flaskorna från ridsport butiken :eek: du ska spreya på RIKLIGT, alltså inget duttande bara om du vill att det ska riktigt funka, utan verkligen heltäckande och noggrant.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 780
Utrustning Någon som har erfarenhet av detta och har använt det? Fungerar det? Hur blir hållbarheten? Jag har en fyraåring som lever rövare i hagen... 2
Svar
24
· Visningar
1 040
Senast: Sassy
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
241
Senast: Jeps
·
Utrustning Någon som gjort? Med vad? Eller är det kört om de börjat ta in lite vatten? Har hört att dagens täckesmateriall på de flesta täcken inte...
Svar
3
· Visningar
723
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka