Inavelsgrad.

Sv: Inavelsgrad.

I RAS står:
Målsättning
Verka för en låg andel nära släktskapsparningar för att därmed bibehålla en låg inavelsgrad inom
rasen. Medverka till att enskilda individer eller grupper av närbesläktade individer inte överutnyttjas i
aveln.
Öka utnyttjandet av den tillgängliga avelsbasen.
Svenska Schäferhundklubben bör lyfta frågan internt om vilken inavelsgrad som är accepterbar för att
få valphänvisning.

Svenska Kennelklubben har som rekommendation att det maximala antalet avkommor efter ett
avelsdjur inte överstiger 5% av den totala registreringssiffran under 5 år, denna målsättning avsluter
sig Svenska Schäferhundklubben till.

De verkar inte ha någon klar gräns.
Inavelsgrad nämns heller inte alls på deras infosida för valphänvisning: http://www.schaferhundklubben.se/index.php?option=com_content&view=article&id=84&Itemid=91

Senast ändrad:

Enligt SKK så bör inga valpar födas med mer än 6,25 %, om jag minns rätt.

Vet att det inte var det du frågade om, ville bara poängtera det för ev andra läsare av tråden.

mvh

vet att de kan skilja i olika länder (har själv hart hund som har haft både hel och halvsyskonparningar i sin stamtavla:( nu vet jag dock bättre)

Jag skulle inte köpa en hund igen som har sånt i stamtavlan flera ggr. Jag skulle definitivt inte köpa en hund med över 6.25% i inavel från föräldrarnas parning. Skulle kolla hd/ad statestiken också.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 507
Senast: Tiger tok
·
  • Låst
Hundavel & Ras Danmark har ställt sig upp för att föda upp Schäfrar som kommer hålla genom lågkonjukturen! Avel över rasgränser för att en Schäfer som... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 822
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 400
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 687
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka