Indelningen av dressyrprogramen

M

miamiamia

I programen idag så är alla uppdelade i 16 delar vilket ger totalt 160p. Under samma punkt så kan det ingå samladtrav, arbetstrav och halt. Detta innebär att domarna hela tiden måste sätta ett snittpoäng på alla rörelserna vilket är ganska svårt om någon rörelse varit underkänd (4). Varför kan vi inte skapa ett program som är mera likt riddressyrens? Åt minstone i lättklass där kvaliten på ekipagen varierar mycket och varje moment som görs bra borde belönas med bra poäng och inte dras ner bara för den ex. unga/nya hästen inte var helt stilla i halten. Då blir det lättare för kusken att se vad den behöver träna mera på.
Sen är ju lättklass programet i körning nästan ett skämt, det händer ingenting så det är svårt att hålla hästen allert hela programet. Det vore bättre att ha två program. Tidigare så fans debutant programet men där utgick man nästan ifrån att hästen inte skulle vara styrbar! Vi gnäller ofta på domarna men dom har det verkligen inte lätt.
 
Hej,tyvärr så har jag inte så mycket att tillföra denna tråden. Jag är fortfarande på gnälla-på-domare-stadiet. Däremot tycker jag att det du skriver verkar vettigt.
MEN det finns ju faktiskt 3 olika lätta dressyrprogram idag.
Ett för lagserien, ett inomhus och så nr2 "det vanliga".
När man börjar tävla är faktiskt nr 2 svårt nog. Inte programmet i sig men man ska komma ihåg det, hålla ordning på sin häst osv. Jag tävlade första gången -95 men hela programmet är ett stort svart hål...har det dock på video så jag kan se hur vi vinglade fram och hoppade över vattenpölarna. (videon är ej till salu)
Numera är ju programmet vansinnigt tråkigt...fast för den skull är det ju inte sagt att det går bra poängmässigt.
Jag har nollkoll på riddressyr. Kan du inte ge ett konkret förslag på hur det skulle kunan se ut?
 
det jag kan känna med det lätta programet att det är långt! efter halva börjar man fundera på om det inte är dags att sluta snart o hästen börjar fundera på om inte den där spånfläcken egentligen gömmer ett monster :P
.. specielt eftersom jag har shettis så är det låååånga transportsträckor ..
så det skulle helt klart vara trevligt om det var lite mera varierande, men så är det sant som föregående skrivare skrev att man som ny har nog med problem att hålla koll på hästen o allt .. så det ska ju inte vara för avancerat ..
 
Menar inte att vi skall göra ett program som är tekniskt svårare. Bara ett program som som innehåller lite mera variation. Det finns ju inget som säger att ett program måste innehålla en ökning el mellantrav från varje hörna snett igenom osv. Jag förstår att man har fullt upp när man tävlar första gångerna. Men vi har även de kuskar som blir kvar i lättklass i många år pga ex ekonomi och att man kanske inte har tid att träna en häst för högre klass eller inte intresserad av att avanccera i klasserna. För dessa så skulle det säkert vara roligt med flera program som är avpassade för lätt klass. I MSV och uppåt finns det flera program för arrangören att välja mellan. Framför allt så tycker jag att nya kuskar skall ha en chans att förstå domarens kritik. Därför kan man inte slå ihop olika rörelser och sätta ett snitt, för om man inte är så insatt hur skall man då veta vad domaren tyckte att man skulle gjort bättre?
Vill man inte ha kritik av domaren så skall man inte tävla. Det finns alltid sånt som kan bli bättre. Å i körning så får domaren se allt från hästar som inte går på töm till välarbetade stabila hästar i samma klass. Det kan inte vara roligt som domare att ge ett ekipage underkänt på alla rörelser för att hästen inte går på töm. Men det är ju grunden för dressyr så ingen form inga poäng!
Vill tillägga att jag inte är någon domare! Utan mest trött på folk som säger att den och den kan inte dömma. Vad har man för självkritik då? Eller är man för dåligt insatt i dressyrkörningen så man verkligen inte förstår varför man fick en 5a istället för en 8a?
:confused:
 
Har inget att tillföra originalfrågan, tror jag, har inte funderat så mycket på det. Men jag tillhör väl en av de kuskar som tävlat lätt klass för länge, delvis beroende på ekonomi, som du nämner. En annan stor brist har varit tillgången på medelsvåra tävlingar. Om man nu inte har ekonomi att åka till Skåne så är det svårt att hitta medelsvåra tävlingar att åka till. Och när vi väl lyckats har hästen blivit halt... Nu har han ju varit långhalt, så senaste årets tävlingstermin har jag noll koll på :( Fast flera av mälarområdets kuskar åkte väl till Gotland för att kvala till SM, och det känns också dyrt tycker jag...

Angående kritiken från domarna, det bästa är ju när domaren skriver utförligt vad de bedömt och varför. Håller nog med om att det kunde delas upp mer. Sedan lär man sig snart de olika domarna i distriktet och vet ungefär vad de kommer säga innan de sagt det :o de är inte så många...

Gärna fler lätta program. Även där kan man väl titta på rid-dressyren och ha Lätt 1,2,3 osv? Som det är nu är steget från lätt till msv ganska stort.

Grundproblemet är nog ändå att det finns för få tävlings-tillfällen totalt sett, både lätt och msv.
 
Inte bara för få tävlingstillfällen! Även förfå kuskar som det ser ut i vissa startfält.
/M
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp