inflamerad hårsäck?

Fibusen

Trådstartare
min hund har hafft en liten knöl på ryggen ett tag,trodde att det var en vanlig sårskorpa,då han gillar att slänga sig i den HÅRDA snön,och brukar vara ganska duktig på att få småsår..:angel:

den satt precis på ryggraden,på en kota,trodde det skulle försvinna av sig själv,men igår så var den stor så att pälsen runt om stog rakt upp,så jag kollade noga efter. fram med starkaste lampan,och ser något konstigt..det är nått svart i såret,jag plockar fram pincett och börjar rota.. först så chockas jag av att all päls ca 5 mm utanför såret trillar av jättelätt..:confused: jag kan bara dra loss det med fingrarna,och han blir helt kal runt om,och hårsäckarna på de hårstrårna ser inte allt för fräscha ut,utan dom är lite geggiga... när jag plockat bort det lösa håret så ser jag såret betydligt bättre,och inser att det faktist ligger nått i där,rotar lite till,och får upp ett hårstrå som är riktigt vidrigt! en STOOOR varKLUMP sitter på hårsäcken på det hårstrået,och då menar jag verkligen en hel klupm.. effter att ha tagit bort det så blir det som en liten sår-grop kvar efter,blöder inte,men blir lite blöt.. jag tvättar av det,sen vara det inte mkt mer med det..


nu kollade jag igen,och nu så har det varat lite,inte så att det har runnit,men gropen är täckt,och har blivit som en skorv över såret av var,och ännumer hår har börjat blivit infekterade! :eek: vad ska jag göra?? nu är såret som en lillfingernagel ungefär,alltså inte stort,och själva sårsåret är litet,MEN om det sprider sig?
 
Sv: inflamerad hårsäck?

Tvätta med sårvårdsmedel och följ med utvecklingen. I de flesta fall fixar det sig själv men om det blir värre behövs nog lite veterinärhjälp.

Min hund hade ofta såna där "pormaskar" förut och en gång var jag tvungen att uppsöka veterinär för att allting runtomkring blev inflammerat.
 
Sv: inflamerad hårsäck?

Bara att observera och kolla att hunden inte blir allmänpåverkad. Kan ha fått en sticka eller ngt som det sedan blivit en inflammation runt alt att det var håtsäcken.
Eftersom det är var i såret kan du gott tvätta med lite sprit men fortsätt sedan sårvården med koksaltlösning.
Om det verkar som att varet och svullnaden inte försvinner kanske du behöver veterinärhjälp för att få rent såret ordentligt (hunden kan ju behöva lugnande då) samt lite antibiotika.

Jag hittade en liten "knöl" på bogen på min hund en gång och såg ngt litet svart i mitten, jag klämde på den och en gammal mumifierad fästing ploppade ut med var runt om. Bland det äckligaste jag varit med om! (och jag har sett en del)

Igår morse när jag vaknade hade jag ont i ljumsken och hittade en stooor inflammerad hårsäck, kunde säkert trycka ut en halv tesked med var men sen gjorde det inte ont alls då det ordnar sig säkert :)
 
Sv: inflamerad hårsäck?

Jag hittade en liten "knöl" på bogen på min hund en gång och såg ngt litet svart i mitten, jag klämde på den och en gammal mumifierad fästing ploppade ut med var runt om. Bland det äckligaste jag varit med om! (och jag har sett en del)
Igår morse när jag vaknade hade jag ont i ljumsken och hittade en stooor inflammerad hårsäck, kunde säkert trycka ut en halv tesked med var men sen gjorde det inte ont alls då det ordnar sig säkert :)

okeeeej,fräscht.. jag hade faktist tänkt att börja med maten nu..! :crazy: :mad:


:D


än så länge är han inte svullen,men det varar lite,men han är inte röd eller nått sånt speciellt mkt,så den riktiga "infektionen" har nog försvunnit,får hålla ett öga på den så att det inte är nått mer som borde komma ut..
 
Sv: inflamerad hårsäck?

okeeeej,fräscht.. jag hade faktist tänkt att börja med maten nu..! :crazy: :mad:


:D


än så länge är han inte svullen,men det varar lite,men han är inte röd eller nått sånt speciellt mkt,så den riktiga "infektionen" har nog försvunnit,får hålla ett öga på den så att det inte är nått mer som borde komma ut..

Solly :/, inte meningen...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp