Inflammation i framknä

Ingen av oss har ju någon aning. Det verkar som att veterinärerna tror att knäet var ursprungsskadan, och då kan det ju vara en vrickning som kanske inte upptäcktes direkt. Eller så är det något annat. Vem vet.

Känns bara onödigt att gissa varken det ena eller det andra utifrån vad som är beskrivet i tråden.
Tycker du? I en tråd där Ts efterfrågar just det.
 
Nej ryggen är inte röntgad...Equterapeut hittade en låsning I bäckenet som var lätt att lossa enligt henne...
Menar du låsning vid manken?
När framknäet bedövades hos veterinären blev han hur fin som helst.
Så det känns som problemet sitter där.
Men blir så ledsen och fundersam eftersom han blev så mkt mer halt efter spring I hagen.Gör en ledinflammation så pass ont, att det räcker med ett feltramp för att det ska bli sämre igen?
🥺
Om ryggen inte är röngtnad kan man dock inte utesluta att den kan ha Kissing Spines. Jag hade ett stort vart en veterinär höll hårt på att hon minsann inte hade kissing spines, för så fin musklad över ryggen etc. Hästen hade då en frambens hälta. Bytte veterinär sen och hästen hade mycket kissing spines som tyvärr inte blev bättre pga trauma (häst landade på ryggen i ett skutt två gånger) och fick tas bort. Har dock andra stall kompisar med KS hästar, som fungerar fint idag. Jag hade dock personligen röntgat ryggen i ditt fall, så man vet och kan lägga upp träning etc utifrån detta.
 
Lite ot men jag vet att man blir så orolig av att läsa att det kan vara vad som helst och att veterinärerna kan ha fel. Min blev behandlad i vänster framknä, två kortisonbehandlingar och hon var helt bra. Oftast lugn i hagen, men inte alltid under behandlingen
 
Tack alla för era input.
Jag känner förtroende för den veterinären vi har ,så tvivlar inte på att den primära skadan sitter just i carpus.
Men det var först när de sekundära hältorna var borta , som vet helt kunde fastställa det.
Det jag undrar är just om någon har erfarenhet av hur känslig en skada i carpus är. Om den lätt "går upp" vid bus o spring.
Det har jag fått svar på nu 🙂, så tack.
Jag inser ju också att han säkert kan behöva både 1 eller 2 behandlingar till.
Jag får prata med veterinären och överväga mindre hage, om han inte kan hålla sig lugn..
Men han är 18 år och behöver röra sig lungt...
Jag har även tänkt låta han vila i väldigt stor sommarhagen med lugna kompisar.
Jag kommer görs allt för att han ska bli bra!
Tack än en gång för era svar!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 999
Senast: Josofinito
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 500
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 387
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp