Bukefalos 28 år!

Inför eksem säsongen Islandshäst!

Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Eftersom du ser spår av att hästen har kliat sig, och enbart i svansen nu så är det nog mask du bör kolla nu. Hästar kliar sig om de har mask.
 
Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

IslandsMalin: jag gjorde faktiskt sommaren som va, snodde min pappas långkalsonger och satte på frambenen (magen till exemtäcket över grenen på byxorna) och en remm över manken, funkade skit bra faktiskt, han höll sig riktigt fin på frambenen... men de e juh lite svårare att göra något åt bakbenen..

jag använder en huva ja köpt på h**ks.. den är blå med öron och beige vid ögonen och ett hål för luggen ,
istället för att leta huva varje dag och köpa ny varannan vecka som ja fick göra förr så funkar dessa jätte bra.. relativt billiga åxå.. jag behövde bara 2 att byta mellan i sommras :)

hade ja varit kunnig nog skulle ja sy en helpyamas åt min häst.. där bara typ läpparna näsan och hovarna syntes... men så kan man juh inte ha de häller.. stackarn hehe..

ska ta mig en riktig funderar på de där med ökozon.. har trotts allt 2 medryttare som kan hjälpa mig i sommar (ska ha barn 30april) så de skulle nog kunna funka :) dock var väl priset lite vääääl.. men tycker NI att det funkar (?) och är värt det så är de värt det fö rmig med.. allt för min lilla kärlek som ser ut som en åsna på sommrarna (me täcke) hehe..

sköt om er alla! Kram
 
Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Fettso,
Jag kan lova det inte är knottfritt här heller :p Min valack kommer nog alltid vara irriterad vid skymningen när det är som mest knott och mygg, och precis då har jag oftast ridlektion :crazy: men han skakar bara på sig och så är han nöjd. Irriterad på knotten blir ju även jag :mad:

strösslet,
:rofl: långkalsonger :bow: du ser, du gjorde det jag tänkte.... och jo, det är definitivt värt det!! Jag har spenderat så mycket pengar på andra produkter och det hjälper ju sådär... men kliandet fortsätter så man lindrar ju bara och hur mycket pengar har inte det gått åt för det...MASSOR. Ökozonet verkar ta bort "kliandet" och det är ju det hästarna lider av. Jag har haft atopiskt eksem så jag vet verkligen hur det är att klia sönder sig och jag hade nog använt ökozon på mig själv om jag hade haft eksemet kvar :idea: Ja då har du två underbara saker att invänta, en mysig liten bebis och en liten "åsna" som mår bra:laugh:
 
Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Det kanske var lite otydligt, men NU kliar sig hästen inte, det är bara det att svansen högst upp är dm lång, precis likdant som under manen. Nu är hon helt kli-fri!
 
Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Det är kruxet att köpa häst på vinterhalvåret, du kan aldrig riktigt veta om hästen har eksem eller ej. Mitt ungsto e. Isar har unghästkliat svansen, likaså en annan av unghästarna, men det har de gjort för att det är "skönt", men som Boj sa, kolla upp med mask, det är den troligaste orsaken om din häst inte är en unghäst. Har förstått att vissa hästar kliar sig precis när gräset börjar komma, men sen försvinner det när de "vant" in sig med gräset och då kan det vara en sån sak som din häst har då det är dm-långt. Eller så har hästen haft mask och så har håren växt ut:) eller så har den pälsätare/haft pälsätare.

Måla in f*n på väggen än, de flesta svenskfödda hästar får inte eksem. Men jag kan förstå att man blir orolig för allt när man nyss köpt hästen. Jag hoppas det inte är någonting och jag skulle nog inte förebygga om det inte var så att det var en import. Att lindra med flugtäcke och UltraShield är nog aldrig dumt...;)
 
Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Men tycker du jag ska börja i Mars eller April?:)
 
Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Såg att jag missade svara på den frågan:angel: Jag skulle nog se det på hästens reaktion istället för i vilken månad du ska börja. Allt är ju beroende på hur sent eran vår kommer och hur hästen reagerar. Köp paketet och börja ge fodertärningar redan nu och så schamponerar du när du får möjlighet till det och så börjar du med Lazosanet osv. Men starta redan dagen du får paketet med tärningarna och få henne mjuk i man och svans. Nu i övergången från vinter till vår är det tydligen många som reagerar, men det gör inte mina. Men så fort det blir lite torrt ute så börjar eksemen titta fram och i år ska jag vara före eksemen *haha:devil:*

Så tänk inte bara vilken månad utan se hur hon reagerar och börja när snön börjar försvinna. Titta i din kalender när det Passar att börja, för det tar ju lite tid i anspråk i början när man inte kan produkterna än. Som sagt gjorde jag ett fyraveckors schema och markerade på det vad som skulle göras vilken dag och markerade även NÄR jag gjort det, på så sätt såg jag om jag hade glömt en dag eller att använda ett visst preparat....
 
Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Ett tips, varför köpa i Svedala när det går att få tag på Ökozon billigare på annat håll. Hur får man googla sig fram, men man kan tjäna upp till 1500 kr i bästa fall på ett stort paket.;)
Det finns ju inga konkurrerande företag i Sverige, men däremot på annat håll som dessutom är långt mycket billigare än vad man betalar för här hemma.
 
Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

:love:Jag älskar dig Boj:)

Jag får väl ta och googla för min man sa samma sak, är så lat bara
men det är klart då kanske det lättar lite i plånboken.:)

Har du hittat så får du väldigt gärna PM:a:bow:
 
Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Hittar du ngt billigare så pma gärna mej. Har bestämt mej för att pröva ökozon på min häst i år.
Hoppas verkligen att det funkar, orkar inte med en sån jobbig sommar igen å se häststackaren må dåligt :cry:
 
Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Jag minns inte vad det stod i de borttagna inläggen, men det kanske var nån som gjorde reklam för sin egen produkt eller så,vilket man ju inte får på buke.

:laugh:
 
Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Boj. Har tidigare läst dina inlägg angående Ökozon. Jag trodde i min enfald att en moderator skulle ha en saklig hållning i de frågor och diskussioner som dyker upp. Och inte ägna sin tid till att smutskasta.

Ett av dina inlägg lyder:

- "För mig är det tvärtom, jag ser mest ökozon som ett sätt att pressa pengar
av folk. Speciellt när man gör paket, och det inte går att köpa enstaka
produkter. Detta skulle de tjäna mer på, om det gick att komplettera under
användning. Sen har jag aldrig sett det där gudomliga resultatet som påstås hända, jag har nog fn samma gudomliga resultat med linfröoljan känns det som".


Pressa pengar av folk! Vad grundar du det på?
Vi såg att du hänvisade till att köpa Ökozonet billigare utomlands via nätet.
Hur räknar du när du får fram en prisskillnad på 1500:-?. Har du funderat på fraktkostnader?

Vore intresserad av att höra dina kommentarer.
 
Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Ja då inklusive frakt kan priset bli upp till 1500 kr billigare, beroende på när man beställer det. Ja konkurrensen är fri nu när gränserna är öppna, och såvitt jag vet har väl TS fått sin dos billigare än här i Sverige.;)

På vad sätt anser du att detta är smutskastning? Jag som konsument har den åsikten, jag tycker att Ökozon är dyrt och inte alls givit samma resultat som det vi använder idag.

Jag tycker också att det är skit att man inte kan komplettera utan hela tiden måste konsumenten köpa hela paket för att få det eftersökta, det är min åsikt som konsument. Därför blir det otroligt dyrt när det plötsligt fattas någon enstaka produkt i paketet som anses vara viktig för behandlingen och ett nytt paket måste inhandlas för flera tusen kronor.
 
Senast ändrad:
Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Jag håller med Boj, inte i egenskap av användare utan som betraktare. Vi har ju inackorderingar som köper detta, och just nu så finns det efter 3 säsonger massor av olika flaskor kvar från tidigare paket men det kommer ändå att krävas ett nytt inköp för att få det hela komplett.

Det är dyyyrt, vansinnigt dyrt. Men folk med eksemhästar är otroligt toleranta nästan på gränsen till naiva, och protesterar inte utan betalar snällt. För mig som betraktare är detta vansinnigt, och nog ser det ut som att man pressar pengarna av användaren genom detta förfarande.:devil:
 
Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Men det är inte konstigt, för har man en eksem häst så försöker man med alla medel att få någon lindring för den stackaren.

Jag har provat Ökozon till vår häst, och resultatet var inte bättre än det som vi har idag. Jag gav efter en säsong när mycket av produkterna fanns kvar men det krävdes ändå ett nytt inköp för att kunna behandla.

Detta preparat är som med allt annat, vissa får hjälp och andra inte. Det är helt enkelt ingen mirakelkur, det är ett val man gör. Funkar det så håller man fast vid ett vinnande koncept, annars söker man vidare.
 
Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Sommareksemet varierar så oerhört utifrån hur många knott som kläckts och vilken art av knott det rör sig om. Det är bara några arter som sticker häst.. Det i sin tur varierar utifrån väder. markfukt och vind. Så om ett stall använder ett medel en sommar och tycker att alla eksemhästar blir bättre så kan det lika gärna bero på den sommarens klimat, därför måste man göra kontrollerade studier om man ska kunna säga att något fungerar.

Det finns några få åtgärder som undersökts och visats ha effekt i studier.
Att skydda hästen för knottbett gm täcken, insektsrepellerande medel, blåsiga öppna beten eller installning.

Att ladda hästen med fleromättade fetter av den typ som finns i linfröolja med start 2-3 månader före säsong.

Cortison.

Sen vet man från människa och andra djurslag att om huden hålls mjuk oavsett vad man blandar i salvan så lindras eksemet mer eller mindre.

Ökozon har inte undersökts i ngn kontrollerad studie. Inte heller vill man (åtm så sent som förra sommaren) uppge vad salvan innehåller.

Men hästägare är faktiskt ett väldigt lättpåverkat släkte! HH
 
Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Ärligt talat så undrar jag hur viktigt innehållet är i produkten om alternativet är lidande och eventuell slakt???

Nu fick jag ett mail av en tjej som fått ta bort sin häst pga eksem vilket jag anser är helt uppåt väggarna... Tänk om jag fått mina klor om den hästen, då kanske den hade levat idag och mått toppen. Att missunna andra den möjligheten och ge folk en vad jag anser Fel bild av Ökozon, är tråkigt!

Jag anser det är värt varenda krona och då handlar jag hellre från Sverige för där kan jag få feedback om något strular, jag kanske är lite nationalist där, men jag betalar hellre lite mer för att gynna sverige:cool: och ändå är jag inte alls förmögen. Man ska veta att normaldosen kanske inte fungerar för alla hästar, utan man får testa sig fram och gärna i samråd med återförsäljaren, men då förutsätter det att du köpt produkten i Sverige.

Att jag överhuvudtaget tänkt i banorna att ökozon var dyrt, skäms jag över idag, just för att jag kunnat underlätta för mina hästar redan långt tidigare, men jag valde att vara snål...:(
 
Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Fast du måste ju ändå vara medveten om det faktum att Ökozon tyvärr INTE hjälper alla eksemhästar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp