Inför fodervärdsskap :D

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare dream reality
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 859
D

dream reality

Snart får jag hem en häst på foder, och eftersom jag är planeringsberoende/kontrollfreak så vill jag veta säkert vad jag kommer att behöva till att börja med (lär ju bli mer och mer framöver :angel:) Jag får med sadel, ett schabrak, en grimma, ett träns med tränsbett, ett grimskaft. Tror i o för sig jag har koll på det mesta men skulle gärna se en lista eller liknande från nån som vet. Om någon har tid och ork dåra :)

Sv: Inför fodervärdsskap :D

Jag hade nog skaffat några fler shabrak :D och någon ny grimma :love:

Jag ska göra en lista! :)

Stallapotek - Mycket viktigt!
Hårt pressad bomull
Bomullstussar
Självhäftande linda
Koksaltlösning för sårtvätt - finns på apoteket
Kompresser
Helosansalva eller annan mjukgörande salva
Febertermometer
Fästingplockare
Brems

Ridutrustning
Sadel med tillbehör så som stigläder, stigbyglar och sadelgjord.
Schabrak/vojlock - minst 2 stycken så du kan tvätta
Träns med tillbehör så som bett och tyglar.
Ev. Benskydd
Ev. Benlindor - i så fall paddar att ha under lindorna också
Ev. Longerlina och longergjord/kapson om du ska longera

Utrustning att ha i stallet/hagen etc.

Grimma - Helst 2 stycken om någon skulle gå sönder
Grimskaft
Regntäcke - för regniga dagar
Vintertäcke - att ha vid minusgrader
Fleecetäcke/annat svettäcke - när hästen är blöt/svettig
Ländtäcke - För att skydda länden på vintern
Krubba till boxen
Vattenhink till boxen
Saltsten till boxen och hagen

Nu till sommaren är det även nödvändigt med flugspray och flughuva!

Det här var det viktigaste att ha, sen finns det ju miljoner av saker att köpa till! :D

Men... inte behövs det något regntäcke! Hästen är väl ändå ett djur, inte en porslinsfigur? ;) Har aldrig använt regntäcke, och har alltid funkat jättebra ändå :D Onödigt att lägga pengar på något man klarar sig utan; om man nu inte har pengar som ogräs, och vill skämma bort pållen lite :)

Men... inte behövs det något regntäcke! Hästen är väl ändå ett djur, inte en porslinsfigur? ;) Har aldrig använt regntäcke, och har alltid funkat jättebra ändå :D Onödigt att lägga pengar på något man klarar sig utan; om man nu inte har pengar som ogräs, och vill skämma bort pållen lite :)

Det beror väl på vad det är för häst? Vissa är frusna.

Mitt bidrag är Switch. Mot fästingar.

Det beror väl på vad det är för häst? Vissa är frusna.

Jojo, visst är hästar olika känsliga! Men jag tycker ändå att om man låter hästen gå utan, då klarar den sig utan. Den är trots allt ett vilt djur från början, och då var det minsann ingen som la på den något täcke... :) Inte heller cowboysen hade väl täcke på dom? ;)

Jojo, visst är hästar olika känsliga! Men jag tycker ändå att om man låter hästen gå utan, då klarar den sig utan. Den är trots allt ett vilt djur från början, och då var det minsann ingen som la på den något täcke... :) Inte heller cowboysen hade väl täcke på dom? ;)

Nae, det är klart. Men deras hästar var nog ganska tåliga, förutom att de fick stå ut med en hel del, det är ju 2008 nu. Vi har ju en del tunnhudade fullblod exempelvis, här uppe i norden. Det hade ju inte cowboysen :p

Nae, det är klart. Men deras hästar var nog ganska tåliga, förutom att de fick stå ut med en hel del, det är ju 2008 nu. Vi har ju en del tunnhudade fullblod exempelvis, här uppe i norden. Det hade ju inte cowboysen :p

Fast jag tror ändå att även dom där fullbloden skulle klarat sig. Har ett fullblod ute i stallet som aldrig har täcke, och han klarar sig utmärkt! :D Skaffar sig ett rejält lager päls på vintern ist ;) Men det förstås, vill man klippa sin häst och rida den normalt så är det ju djurplågeri att inte ha täcke på den under vintern! Eller under riktigt kalla vår-regn. Men annars tycker jag täcke är överdrivet! :D

Ja! Det är de kalla vårregenen! Det är bara 3-4 veckor sedan det hade spöregnat hela dagen. Jag tog in mitt halvblod som aldrig annars är frusen, han hade regntäcke på sig, och han är inte klippt i år, och hela hästen stod och skakade, täcket var visst inte helt på alla ställen, och då hjälpte inte ens det denna mörka dag. ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 828
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 487
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 858
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka