Inga haklappar eller förkläden på förskolan

På dotterns fsk har de hakklapp och förkläden. Någon byxa som fått målarfärg på som inte gått bort, annars funkar det bra.

Varje kväll skrubbar jag barnens kläder med galltvål, låter ligga tills det är dags att tvätta. Det allra mesta i matväg går faktiskt. Sen har barnen såklart inte sina finkläder på fsk.

Hakklapp kan jag förstå att man inte orkar med varje måltid. Men förkläde tycker jag de ska ha om de målar.
 
Jaså, det har jag inte märkt? Kanske smörjde in dottern för lite i somras 😅
Är väll mest på de vita/ljusa kläderna som det blir gula fläckar på. Har så många fula t-shirts av det som man egentligen bara vill slänga. Men då kan man ju med gott samvete ha på dem till förskolan :p
 
Först angående tomatsåsfläckar. Häng dem i solen! Solen är magi på sådana typer av fläckar.

(För den som ifrågasätter att solen öht existerar denna november så fungerar det även i molnigt väder, även om det tar mycket längre tid än i direkt solljus.)

På vår förskola erbjuds de minsta barnen haklapp, men tror inte att personalen insisterar om barnen inte vill. När jag var med på inskolningen så verkade de barnen som var så små att de satt i barnstol också ha haklapp typ.

Baserat på hur min sons kläder ser ut vid hämtning så utgår jag från att han har på sig haklapp. Annat vore orimligt 😅 Han har hellre Aldrig protesterat mot det hemma.

På småbarnsavdelningen har de förkläden när de målar (med vattenfärg och liknande) Tror att det är en regel i stil med att man tvättar händerna innan maten. Men källan är min 6-åring 😉 Fast verkar stämma om man tittar på bilderna de lägger ut i appen osv.
 
Håller med om att det kan vara bra med "skräpkläder" på förskolan.

Förkläde är på vid målning i regel. De som accepterar haklapp vid maten har det men brukar lyckas söla ned sig ändå. De är bra på att ta av sig haklapparna också 😅

Vid måltider hatar jag förklädena då de är så dryga att stå och diska/tvätta efteråt. Och är det mannagrynsgröt vid frukost t.ex. så är det både in-och utsidan man måste tvätta. Eller om det varit soppa eller något såsigt. Byter hellre bajsblöjor och torkar nästan hellre kräks 🙈😅.

Förlåt. Bidrog nog egentligen inte med något svar. Kanske du kan fråga om de kan tänka sig att ta på haklapp/förkläde om ni skickar med hemifrån? Dock kanske barnet vill vara utan som de andra 🙂. Men är hon fortfarande riktigt liten så kanske hon inte börjat känna så än.
 
Men vad för typ av färg använder man på förskolan som inte går att tvätta bort? Tycker det finns mängder med barnvänliga färger idag, dvs färger som enkelt går att tvätta bort från kläder.
 
Min unge använder snällt haklapp på förskolan, vilket han bara vägrar hemma. På hans första förskola använde de inte det, på den andra gör det.
Jag såg inga barn som bråkar om det nu utan de bara gillade läget :o
De har oxå förkläden vid målning.
 
Vår förskola har inte heller haklapp. Det gör mig faktiskt lite irriterad 🙈🙃
Men men. Skickar inte med de finaste kläderna och de mesta går bort i tvätten, och tomatfläckarna tar solen, som många skrivit. 👌
 
Vår förskola har haklapp på de små barnen, inte på de större. Det märktes tydligt hemma vid matbordet när sonen inte behövde ha haklapp på förskolan mer ”INTE haklapp! Jag är inte bebis!!” 😆

De har förkläden (utan ärmar) i målarateljén så jag antar att de oftast använder dem. Har fått hem enstaka kläder med målarfärg som tyvärr inte gått bort i tvätt, men det har varit mindre fläckar. Inte i den mängd som om de inte använt förkläden alls.

I våras målade de med utomhusfärger en gång. Då kom sonen hem med målarfärg på skor, byxor, Pop vindfleece, keps osv. På skorna och fleecetröjan gick det inte bort. Nu var förvisso samtliga kläder utom kepsen inköpta begagnade, men jag hade gärna fått en heads up om målandet innan. Vi valde dock att inte säga något om det, det har enbart hänt en enda gång. Och vi försöker ha så oömma kläder som möjligt på förskolan, oavsett. Just nu går det hål på ALLA knän, för sonen älskar att springa och sätta sig på knänen och glida 🤠 Utekläder och skor är ju dock oftast lite dyrare även om de är second hand.
 
Men vad för typ av färg använder man på förskolan som inte går att tvätta bort? Tycker det finns mängder med barnvänliga färger idag, dvs färger som enkelt går att tvätta bort från kläder.

Nu har jag inte hunnit tvätta den ännu men har svårt att tro att denna kommer bli fläckfri. Vi får se!

IMG_1983.jpeg
 
Vår förskola har haklapp på de små barnen, inte på de större. Det märktes tydligt hemma vid matbordet när sonen inte behövde ha haklapp på förskolan mer ”INTE haklapp! Jag är inte bebis!!” 😆

De har förkläden (utan ärmar) i målarateljén så jag antar att de oftast använder dem. Har fått hem enstaka kläder med målarfärg som tyvärr inte gått bort i tvätt, men det har varit mindre fläckar. Inte i den mängd som om de inte använt förkläden alls.

I våras målade de med utomhusfärger en gång. Då kom sonen hem med målarfärg på skor, byxor, Pop vindfleece, keps osv. På skorna och fleecetröjan gick det inte bort. Nu var förvisso samtliga kläder utom kepsen inköpta begagnade, men jag hade gärna fått en heads up om målandet innan. Vi valde dock att inte säga något om det, det har enbart hänt en enda gång. Och vi försöker ha så oömma kläder som möjligt på förskolan, oavsett. Just nu går det hål på ALLA knän, för sonen älskar att springa och sätta sig på knänen och glida 🤠 Utekläder och skor är ju dock oftast lite dyrare även om de är second hand.

Ja, utomhuskläder hade gjort mig lite irriterad också. Jag hade tänkt att dottern skulle få bo i ull-underställ i vinter men jag får nog tänka om nu.

Överlag har jag svårt att prata om slit-och-släng kläder för barn. Någonstans är ju alla kläder slit och släng eftersom det är barn som har dem. De ska leka, kladda, klättra. Men det behöver ju inte betyda att vi vuxna också är oförsiktiga med dem. Det pratas ju mycket om fast fashion, PoP och andra märken pratar om flera barn i varje plagg. Jag tycker det är rimligt att sträva emot även om det såklart har sina utmaningar med barn. Men om vi vuxna också behandlar kläderna som skräp så kommer det ju också bidra till att föräldrar vill köpa så billigt som möjligt, och även om vi också handhar mycket second hand så är det ju inte så ofta kläderna närmast kroppen överlever till de hyllorna. Kläder går som sagt sönder i knän och kring dragkedjor. Men ärligt, om de gjordes med högre kvalitet så kanske de inte skulle gå sönder lika lätt. Ligger just nu i sängen bredvid sonen som har en pyjamas i merinoull som just gått sönder i knäna, men då är han tredje barnet i plagget.

Ja, lite tankar bara. Barn är som sagt barn och det innebär fläckar och nötta knän. Jag har varken saker hemma eller kläder som jag blir allt för ledsen om det går sönder, för sånt är livet med barn. Jag tänker bara att vi borde sträva mot mer hållbarhet och här kan ju vi vuxna hjälpa till. Både vad jag som förälder väljer att köpa och klä på barnen när de ska till förskolan, och här kan jag bli bättre. Men också hur kläderna behandlas där.
 
Ser ut som att dottern hr haft roligt i alla fall! :heart Vi har aldrig vita kläder på förskolan, utan helst lite mörkare färger.

Ja, de målade med fingerfärg ☺️ Vi har inte köpt nya kläder till dottern sen i början av året så då fanns inga tankar om det här med förskolan. Men jag tror att vi framöver kommer både köpa andra kläder och kanske tänka till mer kring vad hon får ha på sig där.
 
Jag tror att de använde haklapp i början men nu är barnen något större och det ser ut på kläderna som att det inte används längre😅

Barnet har ofta färgglada, mönstriga kläder på sig, det döljer fläckar som inte går bort ganska bra. Förvillar ögat lite. 😁
 
Vi använder hakklapp på det allra yngsta säg det som är mellan 1-2 år sen så använder inte vi det. Vi har sådant liggandes i lådan. Men just nu där jag jobbar har vi inga barn under 3 år längre. Det måste dock ha förkläde på sig när det målar med färger i ateljen och även när vi målar utomhus.
 
De använde aldrig det på dotterns förskola. Inte nu i skolan heller såklart. Hon har dock alltid varit väldigt noga med att inte bli smutsig så var inte särskilt mkt kläder som blev förstörda.

Men minns att när jag var barn hade man förkläden, typ blå med långa ärmar som man trädde på och satte fast baktill med kardborre 😄
 
Har faktiskt ingen aning om huruvida de använder förkläden på barnens förskola 😂🙈 Men av fläckarna att döma tror jag inte det vid måltiderna iallafall. Färg och tuschpennor brukar de framförallt ha fläckar på händer/armar så jag gissar de är täckta då.

Men, oavsett skickar jag inte barnen i jättefina kläder, helst inte ljusa enfärgade, och vita kläder har jag nog aldrig klätt dom i :eek: Det skulle ju inte funka hemma heller liksom, som att be om fläckar, men det är kanske jag som har grisiga barn :D

Ofta är det fettfläckar som inte riktigt går bort hos oss, eller tomat, men de kläderna får återanvändas i förskolesammanhang tills de går sönder, har de en fläck gör det ju inte direkt något om det blir fler...
 
Nu har jag inte hunnit tvätta den ännu men har svårt att tro att denna kommer bli fläckfri. Vi får se!

Visa bifogad fil 131373
Tråkigt om färgen inte skulle gå bort. Jag kan förstå förskolans anledning att inte använda förkläde men då tycker jag dock att dom är skyldiga att endast använda färg som ska kunna gå att få bort med vanlig tvätt.
 
Ja, utomhuskläder hade gjort mig lite irriterad också. Jag hade tänkt att dottern skulle få bo i ull-underställ i vinter men jag får nog tänka om nu.

Överlag har jag svårt att prata om slit-och-släng kläder för barn. Någonstans är ju alla kläder slit och släng eftersom det är barn som har dem. De ska leka, kladda, klättra. Men det behöver ju inte betyda att vi vuxna också är oförsiktiga med dem. Det pratas ju mycket om fast fashion, PoP och andra märken pratar om flera barn i varje plagg. Jag tycker det är rimligt att sträva emot även om det såklart har sina utmaningar med barn. Men om vi vuxna också behandlar kläderna som skräp så kommer det ju också bidra till att föräldrar vill köpa så billigt som möjligt, och även om vi också handhar mycket second hand så är det ju inte så ofta kläderna närmast kroppen överlever till de hyllorna. Kläder går som sagt sönder i knän och kring dragkedjor. Men ärligt, om de gjordes med högre kvalitet så kanske de inte skulle gå sönder lika lätt. Ligger just nu i sängen bredvid sonen som har en pyjamas i merinoull som just gått sönder i knäna, men då är han tredje barnet i plagget.

Ja, lite tankar bara. Barn är som sagt barn och det innebär fläckar och nötta knän. Jag har varken saker hemma eller kläder som jag blir allt för ledsen om det går sönder, för sånt är livet med barn. Jag tänker bara att vi borde sträva mot mer hållbarhet och här kan ju vi vuxna hjälpa till. Både vad jag som förälder väljer att köpa och klä på barnen när de ska till förskolan, och här kan jag bli bättre. Men också hur kläderna behandlas där.
Min erfarenhet är att på förskolan behandlas kläderna som skräp, man är inte varsam om dem öht. Det får man leva med. Vi hade bara begagnat i princip till barnen, och allt de hade på förskolan behövde tvättas varje dag. Kläder de hade hemma kunde ofta hålla ett par dagar, åtminstone byxorna. Utan att direkt klä barnen i lumpor på förskolan, så sparde vi alla plagg i nyskick för hemmabruk, medan kläderna på förskolan fick bli såna plagg som redan är inne på sitt tredje barn, så att säga. Hemma, med sina egna barn, så finns helt andra möjligheter att vara rimligt varsam med kläderna och skydda dem när man ska göra något särdeles kladdigt. Tomatsås tror jag knappt vi serverade när barnen var riktigt små, just för att kläderna blir så förstörda. De hinner äta tillräckligt med pasta med tomatsås senare i livet, jag lovar!
 
Min erfarenhet är att på förskolan behandlas kläderna som skräp, man är inte varsam om dem öht. Det får man leva med. Vi hade bara begagnat i princip till barnen, och allt de hade på förskolan behövde tvättas varje dag. Kläder de hade hemma kunde ofta hålla ett par dagar, åtminstone byxorna. Utan att direkt klä barnen i lumpor på förskolan, så sparde vi alla plagg i nyskick för hemmabruk, medan kläderna på förskolan fick bli såna plagg som redan är inne på sitt tredje barn, så att säga. Hemma, med sina egna barn, så finns helt andra möjligheter att vara rimligt varsam med kläderna och skydda dem när man ska göra något särdeles kladdigt. Tomatsås tror jag knappt vi serverade när barnen var riktigt små, just för att kläderna blir så förstörda. De hinner äta tillräckligt med pasta med tomatsås senare i livet, jag lovar!
Klart de inte är varsamma med kläderna, iaf våra pedagoger har fullt upp med att vara varsamma om barnen som bär kläderna.. jag håller med dig fullt ut i allt annat förutom att inga kläder vi har är kläder vi är rädda om, och även kläder med fläckar har skänkts vidare till andra barn. Och tomatsås har vi ätit 😂
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp