Sv: Ingår tandvård i A1 försäkringens vet vård?
Men om hästen inte fungerar varken som kör eller ridhäst dvs förlorar sin användbarhet, ska försäkringen då inte täcka detta?? Det trodde jag. Det är alltså inte fråga om en vanlig kontroll eller tandraspning eftersom hästen inte kan ha ett bett i munnen utan att bli oerhört stressad och gapa samt att hon knappt blir styrbar.
Jag är ingen veterinär eller tandläkare men det jag har känt och det man kan se med blotta ögat på utsidan av munnen t o m, det buktar ut ordentligt, det ser ut som enorma hakar/förväxta kindtänder. Hästen är 14 år och jag har precis köpt henne och visste om att skötseln var eftersatt både av mun och hovar. Nu vill vi försöka börja på att rätta till hennes mun så att hon slipper ha besvär och kan fungera med bett i munnen så småningom. Därför funderade jag på om tandvården ingår i de fall där det är helt nödvändigt med behandling/åtgärd för att hästen sk kunna fungera. Vi har A1 + vet vård, tog över försäkringen direkt från förre ägaren så vi har inte hunnit få hem något försäkringsbrev ännu.
Har fått lite olika svar här så jag får kanske börja läsa "bibeln" ändå...