Ingen analys på hösilaget... hur gör jag?

S

Sidney

Personen som äger mitt stall ville inte göra analys på ensilaget vid skörd (tyvärr fick jag veta det för sent för att själv kunna ta prover), så nu har vi ensilage som inte är analyserat :(

Jag har bestämt mig för att själv skicka in ananlys, men det tar ju lite tid innan det kan bli gjort i och med att jag måste ha prov från flera balar.

Men hur ska jag göra i väntan på analysen? Det kommer ju att ta någon månad (vi gör av med en bal i veckan ungefär). Hur gör ni andra som ännu inte gjort analys och ska börja fodra med årets ensilage? Vad ger ni era hästar?

Jag har ett treårigt halvblod som är ganska rund, och rids 2-3 dagar i veckan. Just nu fodrar jag med HorseHage, luzern hack och mineraler. Han går ute dygnet runt, är enormt pigg och ser ut att må bra.
 
tänkte precis lägga in en tråd om samma sak. skickar det ju på analys, så fort som möjligt, men de måste ju äta under tiden.... :confused: :crazy:
 
Du kan ta hem lite ensilage och testa ts-halten själv. Väg det innan du lägger in det i ugnen på svag(!!) värme. Och när allt vatten verkar vara avdunstat så väger du det igen och får på så sätt fram ts-halten. (man får räkna lite, kommer inte ihåg exakt just nu)

Under tiden får du ju helt enkelt fodra så som du tror- alltså inte att rekommendera. Men ge så mkt silage att det kommer upp i rätt ts värde och så lägger du på lusern etc på det och håller ett mkt vakande öga på hästens hull.

Det sägs ju att man kan göra hål på balarna och sedan tejpa igen, men hur bra det är vet jag inte.. Annars är det ju bara att frysa in proverna tills du har tillräckligt mkt och skicka in på en måndag.

Lycka till med analyserandet, jag skickade själv in i torsdags/fredags(hö)..! Vi har kvar fjolårshö med höga värden som räcker långt in i september. :smirk:
 
Du kan faktiskt låna hem en höborr och ta prover från flera balar. Var bara noga med att tejpa igen hålen ordentligt efter dig ganska omgående.
 
Jo... hade det varit mina egna balar så, men kan inte tänka mig att stallägaren skulle gå med på det. OM det sen skulle visa sig att det finns mögel när vi väl öppnar så skulle det inte kännas så kul för mig heller. Näe... jag får nog vänta och ta prov då jag fått ihop från flera olika balar.

Jag tycker min häst börjar bli lite tjock nu... men han får inte så väldigt mycket mat, så jag vet inte hur jag ska göra med det :confused: Någon som är i samma situation?
 
Okey... verkar som en god idé i väntan på analysen. Ska göra det och försöka ta reda på exakt hur man gör för att få fram det exakta värdet... :confused:

Undrar varför en del väljer att fodra med ensilage som inte är analyserat. Det är ju så lätt att skicka in ett prov då man skördar :crazy:
 
man blir fundersam när man blir så förblindad av analys på foder.. man kan undra hur hästarna har klarat sig till att överleva till nutid???

Sunt förnuft kommer man långt med.....
morzan...
 
Jovisst, men när det nu är så pass lätt att analysera foder så vet jag inte varför man inte ska göra det? Jag vill analysera främst för att kunna minska på kraffodret och inte ge på måfå. Jag vill ge min häst de bästa förutsättning, och vad är det som är så fel med det??

Visst, förr analyserade inte heller jag fodret, och mina hästar har alltid haft bra hull och mått bra. Men det var då det, och nu finns möjlighet till analys och då tar jag den.

Stirrar mig blind på den gör jag dock inte, men det är ett väldigt bra instrument då jag fodrar min häst!

Vill du fodra utan analys så är det självklart upp till dig. Sen tycker jag att det är skillnad på att överleva och få de bästa förutsättningar då det gäller foder, men det är jag det...
 
I väntan på analys så fodrar jag i överkant sålänge. Eller, vad jag TROR Blir i överkant. Så. kraftfoder, och så fri tillgång på grovfoder. Lägger kraftfodret på en normalnivå, oftast vet man ju från föregående år hur man behövt komplettera olika analyser, och hur mycket/lite kraftfoder som krävs. Så jag utgår från "normvärde" på höet/hösilaget, lägger dem på fri tillgång och så "toppar" jag med 1 - 2 kg kraftfoder.

Oftast har jag dock bara en vecka mellan leverans och analys, men som du säger tar det lite längre tid med hösilage, man få frysa in prov från en bal tills man komemr till nästa osv.
 
Man har analyserat i herrans många år, det är först nu på senare tid som det börjat bli vanligare och vanligare att man gör det.

Får jag fråga dig hur du ser att hästen får en bra balans mellan t.ex. kalcium och fosfor när du inte har en aning om vad höet innehåller?

Sunt förnuft, är det att inte analysera då eller?

Eftersom grovfoder kan variera så i värdena så kan man inte veta hur mkt och vilket krafftfoder man ska ge. Man måste alltså överutfodra(vilket kan bli fel ändå), och du ser tyvärr inte alla brister på hästen. En ponny kan t.ex. se go och rund ut av näringsbrist. Proteinbrist ser du inte förrän hästen har tappat muskler. Visst kan man se det snabbt om man är vaksam, men vanligast är att det går flera månader innan hästägaren reagerar- och då oftast med att öka havren, när de kanske istället borde lägga på rent proteinfoder.

Nej nu orkar jag inte längre.
 
I Gösta Bengtssons bok "ABC om hästar" från 1961 understryker han vikten av fodermedelsanalyser.

"För att kunna utfodra ett djur på ett tillfredsställande sätt måste man känna till de använda fodermedlens innehåll av näringsämnen."
Taget från en upplaga utkommen 1993

Jag tror inte någon (vettig) människa följer analysen blint. Man måste ju självklart se på hästen! Dock är en analys en väldigt bra hjälp för att inte hamna snett i utfodringen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 433
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 025
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 396
Senast: caradan
·
Foder & Strö Hej! Vi har ett lite komplicerat problem i vårt stall. Stallägaren tillhandahåller egenproducerat hö. I september förra året reagerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 116
Senast: AnnDerry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp