Bukefalos 28 år!

Ingen spikrak avelsresa med Main Hillary – reproduktionsteknik öppnade möjligheter

Genom alternativa tillvägagångssätt har uppfödaren Helena Stjärnholm lyckats få tio föl undan Main Hillary – utan att stoet själv burit något av dem. I år har tre föl, efter olika hingstar, fötts genom tillverkning med reproduktionstekniken OPU/ICSI. En teknik som från 2025 längre tillåts grundregistreras i SWB.
 
Usch, detta gillar jag inte med aveln. Det finns många andra ston som kan tillföra något i aveln när tex detta stoet ej kan bära fram föl längre. Gillar inte heller att om detta inte gjorts så hade stoet tagits bort.

Mina ston tas aldrig bort om de är friska och mår bra bara för de inte kan bära fram föl längre. Det finns så mkt annat de är bäst på så som leda flockar, ta hand om snorungarna osv. När de inte vill ta hand om snorungar heller längre går de i en tantflock så länge de mår bra. Får alldeles för ofta frågan varför jag har kvar dom när de bara kostar pengar men för mig är dom guld värda och jag vill ge dom ett bra liv. Förstår inte alls det hela med att plocka vad man kan ur hästarna och sen tacka dem genom att avliva. Nej jag vet att en död häst lider inte men nej usch.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp