Ingen uppslutning i stallet sommartid....

S

saxen

Denna sommar var det aviserat storstädning, förbättringar, reparationer, och ommålning av stallet när hästarna försvunnit ut på betet.... Men jag måste säga att jag har väl aldrig varit så ensamm i stallet som nu....

Har själv skurat hela stallet och skall nu sätta igång med målning.... Men inte en själ finns att uppbringa till hjälp ..

Fler som upplever samma fenomen??
 
Ja alla mina stalltjejer bara råkar vara bortresta den dagen vi skulle städa stalelt. Nu har jag städat och målat 2 av 3 stallar själv. Konstig nog så finns de på plats varje gång som det är träningar. Man kanske skulle byta plats på dagarna :devil: Det värsta var när de inte fattade de fina gliringara som de fick när de stod på vägen och tittade på mig, gravid i 7 månaden som stängslade in den nya sommarhagen med trästolp och allt. Måste gå en förtydningskurs :idea:
 
Många gånger :D

För lite mer än en månad sedan hade vi stallmöte och alla lovade att ställa upp. Vi skulle bl a plocka sten på ridbanan och i vissa av hagarna, kratta gårdsplanen och städa sadelkammaren.

De fingeravtryck som finns på krattorna härstammar från mig och Muffin, de andra hästägarna "är alltid så stressade"... :mad:

Immer
 
Nog känner man igen det fenomenet. Har ett annat starkt minne när en travbana skulle ha premiär och jag + mamma ställde upp som frivilliga vi och några till skulle plocka bort stora stenar på själva banan. Gubbe efter gubbe fick hemskt mkt att göra och vips borta!

Själv gillar jag att måla! Hade du bott nära hade jag gärna hjälpt till! :)
 
I mitt avtal står inskrivet att jag måste delta i arbetshelger när stallägarna anser att såna behövs. Det har aldrig varit det minsta problem. Men vi är också ett litet stall där det skulle märkas direkt om nån inte ställde upp - det går liksom aldrig att lita på att "nån annan" ska göra jobbet.

mandalaki
 
Sen bör man ju ha detta på en helg så man är ledig.
Det värsta är väl om man känner sig tvingad en vardag när
man är trött efter jobbet,
men jag håller med alla ska hjälpa till.
 
Det är faktiskt inte någon lätt fråga. Jag tror många, bla jag själv, tycker att om man betalar dyra pengar till stallägaren (i mitt fall 2000 kr kallhyra, ingår in- och utsläpp), så är det faktiskt stallägarens sak att stolpa hagar, se till att reparationer och målning utförs osv. Jag har ingen lust att göra detta och det betalar jag dyrt för!! Däremot så städar jag givetvis undan efter mig och min häst, men extrajobb får stallägaren sköta själv, jag är ingen gratis arbetskraft.
 
Håller med Ciazon till viss del, mängden arbete som jag utför beror alldeles på hyran jag betalar! :) Som jag har det nu, betalar bara kallhyra, så hjälper jag till mycket, städar upp runt stallet, släpar och sliter som sjutton men har samtidigt roligt! :D :)

Mvh Huntress
 
Men vet du inte vad som ingår i hyran? I synnerhet om man betalar hög hyra bör man ju vara noga med att avtalet reder ut vad man får för pengarna.

Står det inget om arbetsinsats i avtalet anser jag inte att man är skyldig att arbeta.

mandalaki
 
Ja hos mig är det ingen jättehyra anser jag själv... Och det som kan reta mig lite är att det finns väldigt mycket synpunkter på sånt som borde förbättrasoch snyggas till. Sånt som inte ingår i stallhyra.. Men när dessa förbättringar skall göras så är alla som bortblåsta... Skulle jag ta betalt för allt extra jobb jag har för att efterkomma önskemålen så skulle ju ingen ha råd att ha sin häst här...

Sen var det ju det där med städningen... Jag har själv mockat ut alla permaneta bäddar .... städat sadelkammaren... skurat alla boxväggar inför målningen...och fixat i alla utrymmen som alla har tillgång till... Det som jag tycker borde vara självklart att man hjälper till med...

Hmmmf kanske skall höja stallhyran till hösten så jag får lite betalt för allt jobbet... :D
 
Hej!

Bara sommartid?? Hos oss är det allas ansvar att fylla vatten och krossa korn och havre, ändå är det vissa som aldrig gör det. Fast jag kan på sätt o vis förstå dom, eftersom det inte klargjorts när man flyttade in att det var vad som krävdes.. Vi får också betala en hutlös sommarhyra om vi inte hjälper till med dragning av hagar o dyl. Detta har de lyckats lägga på dagar då jag antingen jobbat(trots att dom borde fattat att jag jobbar varannan helg efter 1 år-vi är bara 6 st. i stallet), eller varit på läger(varken jag eller pållan var hemma och inte fick jag veta att det skulle göras heller), så jag ser fram emot en hutlöst hög hyra, trots att jag hjälpt till med vatten(utan bil!!släpat 1.5 km!)och trots att jag erbjuder min hjälp när jag är där, men då finns det inget att göra, plötsligt! / Lavinia, som letar nytt jobb, så hon får råd med en bil och således kan flytta hästen någon annan stans!
 
Hos oss mockar var och en ut sin box och skurar den. Dock är stallägaren ensam ansvarig för hagarnas säkerhet men visst bankar man ner stolpar och fixar med tråden, jag menar vem vill ha bristfälliga hagar till sina djur :confused:. Fast inredning till stallet vilar även det på stallägaren. Vi mockar hagarna och snyggar till gödelstacken, rullar in ensilagebalar och tar in halm gemensamt. Alla gemensamhets utrymmen skurar vi tillsammans och kan man inte ena dagen kan man oftast den andra. Har värken varit extra otrevlig och jag inte klarar av att skura så kan jag städa foderkammaren eller röja med lien runt eltrådarna i hagarna istället.
Den som inte kommer när det är sagt får fixa eget stö och ensilage på annat håll :devil:och en sjuhelsikes utskällning ingår!
Har bara hänt 1 gång att personen uteblev
 
Vi är bara fyra stycken i vårat stall så alla får snällt hjälpa till när det är dags för städning, halmlastning, staketbyte osv! :)
 
Vi har inga sånna gemensamma arbetsdagar, stallägaren sköter allt sånt. Det man ska göra är att man gärna städar ur sin box om man lämnar den för sommaren (som jag gör, tar mina hästar på landet ca 2 månader), kalkar väggarna så det ser fräscht ut. Men många har sin häst kvar i stallet hela sommaren så då är ju inte det aktuellt. Sen i fjol målade vi om och då skulle var och en måla "framsidans" väggar på sin box.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 224
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 241
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 809
Senast: Ramona
·
Relationer Ja, jag kan inte vara den enda? Jag verkar ha träffat en kille, jättefin på alla sätt och vis och jag känner mig faktist alldeles...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp