Inget brandlarm på ridskolan tillåtet?

M

mija87

På ridskolan där jag har min häst uppstallad så har vi inget fungerande brandlarm vilket jag tycker är uruselt! Men är det tillåtet? Och hur fungerar det med brandförsäkringen som ridskolan enligt uppstallnings avtalet har för våra hästar?

Man väntar bara på att det en natt ska ringa någon som säger att stallet brinner.. Än värre så var det för ca1 månad sen ett elfel så det hade börjat förkolnas bakom en lysknapp. Som tur var upptäckte en 10 åring att det rykte där ifrån och de kunde då bryta strömmen..

Trots detta så har inte larmet fixats...
 
Sv: Inget brandlarm på ridskolan tillåtet?

Eftersom det är en ridskola tror jag att det måste finnas brandvarnare, brandsläckare, nödutgångsskyltar och informationstavlor.

När jag jobbade på ridskola var de i alla fall tvungna att rusta upp sin brandsäkerhet, och det byggdes om en eller två dörrar, det sattes upp gröna nödutgångsskyltar och alla brandvarnare byttes ut.

Jag tror det kan bli problem med försökringsbolaget ifall det inte finns ordentlig brandskyddsutrustning.
Det går inte att kolla på försäkringsbolagets hemsida?
 
Sv: Inget brandlarm på ridskolan tillåtet?

För två år sedan kollade jag detta med brandlarm i stallet. Det finns ett fåtal larm som är godkända för att användas i djurstallar, och dessa larm är tämligen dyra. Priser mellan 15 000 och 25 000 handlar det om.

Jag tvivlar på att det skulle vara obligatoriskt med brandlarm på en ridskola alt. ett större stall. Dock bör den ansvariga (ridskolechefen eller styrelsen?) se till att elinstallationerna är korrekta och att jordfelsbrytare finns!
 
Sv: Inget brandlarm på ridskolan tillåtet?

jag vet int vilket försäkringsbolag vi har... men jag ska kolla det och sedan ringa dem.
Har man inget direktlarm till brandkåren så är ju chansen väldigt liten att hästarna skulle gå att rädda om branden skulle vara framme..
 
Sv: Inget brandlarm på ridskolan tillåtet?

Tror inte det är särskilt vanlöigt med direktlarm från några stall...
 
Sv: Inget brandlarm på ridskolan tillåtet?

ja då är de ju inte konstigt att hästar brinner inne. Vi har ett direkt larm men som är urkopplat. Jag tror att de festa ridskolor har direkt larm.. eller borde ha det iaf. det är väldigt mycket pengar som går upp i rök annars..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp