Inget tryck under sadel, dålig passform ändå?

Puppan

Trådstartare
Försöker hitta hoppsadel just nu och har hittat en som inte gav några torra fläckar under sadeln, vilket de flesta andra gjorde.
Däremot ser den ut att ligga lite i bakvikt ändå.

Tycker inte den vippar eller rör sig åt något håll och som sagt var: hela anläggningsytan var svettig efter ridturen när de andra sadlar lämnat torra fläckar (tryck?) vid manken.

Är det väldigt illa med lite bakvikt på en hoppsadel?

Sv: Inget tryck under sadel, dålig passform ändå?

Ligger den i bakvikt passar den inte. Du ska ju inte enbart gå efter schabrakavtrycket när du väljer sadel, utan det kan man titta på om man misstänker att det krävs en mindre justering och då kan avtrycket indikera vad som behöver justeras.

Vad kan man säga är för fel i passformen om en sadel ligger i bakvikt men ändå släpper baktill? Alltså- om man tittar på sätet är sadeln i klar bakvikt- men den vidrör inte hästens rygg baktill.

Frågar eftersom jag inte hittat någon sadel som inte kommer i bakvikt på min häst utan att klämma i manken...

Jag vill se bild på hur du menar. En sadel behöver inte ligga an varje cm av bossan för att den ska ligga bra, men visa bild så vi inte missförstår varandra...

Har din häst väldigt hög/lång manke? För då kan det vara svårt att hitta en sadel som ger tillräcklig med mankfrihet i rätt bomvidd. Om man sadlar för långt fram kan sadeln också se ut att ligga i bakvikt, och det åtgärdas om man drar bak sadeln. Så visa bild på din häst + sadel samt häst utan sadel (från olika vinklar) så kanske jag kan hjälpa dig.

När ligger sadeln i bakvikt?

När den ligger på hästen? När du sitter i sadeln? Någon gångart eller alla gångarter?

Att titta på hur en sadel sitter när hästen bara står utan ryttare är ganska värdelöst..
En sadel kan ligga i bakvikt när hästen står still men ligga klockrent när man rider då hästen ofta höjer ryggen mer bak än fram.

*delvis kl*

Eller dessutom som min häst, bli skitsmal under ryttare :D Sadlar som ser smala ut stillastående ligger bra när han rids, de som ligger bra stillastående tippar fram under ryttare. Han var dock en av de extremaste som min sadelutprovare sett just på den punkten.

Ang schabrakavtryck, precis alla sadlar på alla hästar jag ridit har lämnat typ trekantsformade torra fläckar fram vid sidan av manken, kassa som utprovade sadlar. Är det alltid fel?

ÅÅÅ jag har samma "problem". Min hoppsadel lämnar torrafläckar på var sida av manken. Svettig under hela sadeln förutom på dom ställena. Varför blir det så? Är det dåligt?

Jag tolkar det som att sadeln ligger stilla där det är torrt, för det är nästan alltid blött längst bak där sadeln rör sig lite grann. Det behöver ju inte betyda att den klämmer bara för att den ligger stilla.

*KL*

Om de triangelformade, torra fläckarna vid sidan om manken skriver Olof Ingdam så här i Tidningen Ridsport;

"Efter ridning – ta en titt på vojlocken. Den ska vara ren på en
triangel från sadelns koppjärn och bakåt – en stor del av den yta där sadeln
ligger an mot hästen – då har sadeln legat still. I framkant, längst ner och
på bakre delen får den lov att vara smutsig, där rör sig hästen."

Läs hela artikeln här

http://www.ingdams.com/artikler/Passa%20in%20dressyrsadeln.pdf

Intressant!!

Fast inte blev det enklare för det. Ska försöka ta bilder när jag hittat min kamera:laugh:

Så det ska bli sånna torra fläckar? Det blir det under min hoppsadel också.. De liknar trianglar och är helt torra. Sadeln ska passa men blir helt orolig nu :confused:

Jag var och provade ut sadel hos en sadelutprovare, min häst hade problem med sin förra sadel, han vart svullen vid båda sidorna av manken lite längre ner om ni fattar. Det berodde på att när vi hoppade kom det alldeles för mycket tryck på just det stället. Han var väldigt svag i sin muskulatur där. Så därför provade vi ut en sadel som inte låg an lika mycket där och som hade bananformad stoppning på sidorna av sadeln. Så nu när jag rider får han triangelformade trorra områden där han förut vart svullen för att sadeln lämna mer plats där eller vad man ska säga, hoppas ni förstår :o

Ren ja, men torr oxå?

Min häst är nästan aldrig svettigt precis hela den fläcken, inte ens när han gått riktigt hårt i sommarvärme a al svettig över korset.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 972
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka