Inhoppning..

Vita_N_6520

Trådstartare
När tycker ni man kan "hoppa in" hästarna.
Är det okej att skutta över bommar på ca 20(-30) cm ett par ggr om året när den är bebis? (Åring)
Bara så den lär sig att komma över bommarna osv...

När kan man sen börja göra det lite mer seriöst?
 
Sv: Inhoppning..

När tycker ni man kan "hoppa in" hästarna.
Är det okej att skutta över bommar på ca 20(-30) cm ett par ggr om året när den är bebis? (Åring)
Bara så den lär sig att komma över bommarna osv...

När kan man sen börja göra det lite mer seriöst?

Jag har ingen erfarenhet men det kan väl inte skada att gå över pyttehinder. Så länge det inte blir svårt är det bara bra att titta på nya saker... Mycket beröm, gå långsamt fram och korta stunder så tror iaf inte jag att det blir något problem :)
 
Sv: Inhoppning..

Nej vi tänkte ju inte göra det så svårt för henne.
Tänkte mest om det var "bra el dåligt" att sklutta över lite hinder.

Om man vänjer dem vid tidigt ålder så lär de sig ju på ett annat sätt. Tänkte oss då som vanlig löshoppning med en bra häst som hon tycker om framför. Plus att man då leder dem första gångerna.

Men det jag är lite fundersam över är om benen på ngt sätt kan ta skada av det.. :confused:

Kan tillägga att hon hoppade redan första veckan uppför stallgångskanten (några dm hög) så hon vet hur hon ska hoppa iaf ;)
 
Sv: Inhoppning..

Men det jag är lite fundersam över är om benen på ngt sätt kan ta skada av det.. :confused:

Det vet jag inte... Ingen annan som vet? *nyfiken* Om inte annat kanske du kan ringa o rådfråga veterinär, de borde ju veta! Berätta gärna svaret om du gör det! ;)
 
Sv: Inhoppning..

Peia fick gå och skutta över bommar och hinder från det att hon var några månader gammal. Hon gillade det skarpt redan då ;)
När hon var drygt ett halvår gammal hoppade hon ut ur hagen, typ 1,10 m högt staket. Diesel den mesproppen hoppade inte efter :p (Han är en vuxen hopponny ;) )
 
Sv: Inhoppning..

När tycker ni man kan "hoppa in" hästarna.
Är det okej att skutta över bommar på ca 20(-30) cm ett par ggr om året när den är bebis? (Åring)
Bara så den lär sig att komma över bommarna osv...

När kan man sen börja göra det lite mer seriöst?

Löshoppning kan du börja med när hästen är runt året. Inga höga hinder utan bara känna på bommarna. Ta hjälp av en kunnig person som vet hur man gör, så du inte skadar hästen.

Jag brukar hoppa in hästarna när dom är runt 3,5år, beroende på hur dom är. Dom ska kunna gå alla gångarter i balans. Hoppning kräver balans så har den inte det så gör det mer skada än nytta. Börja lågt med en kunnig ryttare..
 
Sv: Inhoppning..

Löshoppning kan du börja med när hästen är runt året. Inga höga hinder utan bara känna på bommarna. Ta hjälp av en kunnig person som vet hur man gör, så du inte skadar hästen.

Jag brukar hoppa in hästarna när dom är runt 3,5år, beroende på hur dom är. Dom ska kunna gå alla gångarter i balans. Hoppning kräver balans så har den inte det så gör det mer skada än nytta. Börja lågt med en kunnig ryttare..

Jag är nog en av de som kan mest om löshoppning på klubben så det blir nog inga problem.. ;)

Det värsta är att det inte är min häst utan min systers, och jag är så rädd att hon ska gå för fort fram med henne (Min hästs bebis) :p

Så det kommer förmodligen komma tusen frågor till här under åren :angel:
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 881
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: Amanda_F
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 637
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 734
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp