Ink, xxterra?

Bison

Trådstartare
Används det fortfarande?
Hittar bara gamla resultat när jag söker.

Min häst har haft en liten platt upphöjning under ena ögat sen slutet av sommaren.
Senaste månaden har den börjat växa och blöder lite till och från. Misstänker att det är en ink.

Vi ska göra en vetcheck snart och veterinären ska titta på den i samband med detta.

Hur ser era erfarenheter ut?
Skära i den känns inte jättekul iom att det är så nära ögat.
 
Kompisens häst behandlades med xxterra förra vintern (stod i samma stall som mig). Det var nog inte skönt, för hästen reagerade ganska kraftigt och protesterade ganska mkt vid behandling. Vid ett tillfälle kom hon åt att klia sig runt det behandlade området och drog upp ett sår som var ca 2*10cm stort (vet misstänkte att xxterran hade gjort huden tunn/ känslig).

Inken försvann dock och på så sätt fungerade den som utlovat.
 
Används det fortfarande?
Hittar bara gamla resultat när jag söker.

Min häst har haft en liten platt upphöjning under ena ögat sen slutet av sommaren.
Senaste månaden har den börjat växa och blöder lite till och från. Misstänker att det är en ink.

Vi ska göra en vetcheck snart och veterinären ska titta på den i samband med detta.

Hur ser era erfarenheter ut?
Skära i den känns inte jättekul iom att det är så nära ögat.
Ja det används fortfarande, men beställs endast genom veterinär.
 
Kompisens häst behandlades med xxterra förra vintern (stod i samma stall som mig). Det var nog inte skönt, för hästen reagerade ganska kraftigt och protesterade ganska mkt vid behandling. Vid ett tillfälle kom hon åt att klia sig runt det behandlade området och drog upp ett sår som var ca 2*10cm stort (vet misstänkte att xxterran hade gjort huden tunn/ känslig).

Inken försvann dock och på så sätt fungerade den som utlovat.

Usch! Tror inte det skulle vara några problem att behandla honom. Han är väldigt obrydd även när jag tvättat den nu när den börjat blöda.
Den är fortfarande liten så jag hoppas det blir enkelt att behandla.
 
Används det fortfarande?
Hittar bara gamla resultat när jag söker.

Min häst har haft en liten platt upphöjning under ena ögat sen slutet av sommaren.
Senaste månaden har den börjat växa och blöder lite till och från. Misstänker att det är en ink.

Vi ska göra en vetcheck snart och veterinären ska titta på den i samband med detta.

Hur ser era erfarenheter ut?
Skära i den känns inte jättekul iom att det är så nära ögat.
Frågan är väl om man vågar använda det nära ett öga. Det är väl rätt starka grejor?
 
Skulle INTE använda xxterra vid öga. Använt det till ink vid skapet och det var väldigt effektivt. Men aldrig att jag skulle använda det vid öga. Haft en häst med ink på ögonlocket och den fick opereras, fanns inga behandlingar man ville använda på eller i närheten av ögat då iaf.
 
Skulle INTE använda xxterra vid öga. Använt det till ink vid skapet och det var väldigt effektivt. Men aldrig att jag skulle använda det vid öga. Haft en häst med ink på ögonlocket och den fick opereras, fanns inga behandlingar man ville använda på eller i närheten av ögat då iaf.

Jag läste om en häst med ink vid samma ställe som min där xxterra användes. Tror det var här på buke.
Därför jag tänkte på det men om veterinären avråder ska vi såklart inte göra det.
 
Jag fick av egentligen en slump bort en ink på min ena häst med hjälp av skillingarydsalva. Den satt ungefär vid naveln och blev hästens första sommar här irriterad av flugorna så jag satte två gånger per dag en rejäl klick skillingarydsalva på den för att den skulle få vara ifred för flugorna i väntan på att vi skulle kunna behandla den under hösten med xxterra. Då för 10 år sedan ville man iallafall inte behandla med så starka medel sommartid. Döm om min förvåning när inken plötsligt föll bort! Jag minns inte exakt hur lång tid det tog men säg en månad eller kanske två.
 
Jag läste om en häst med ink vid samma ställe som min där xxterra användes. Tror det var här på buke.
Därför jag tänkte på det men om veterinären avråder ska vi såklart inte göra det.
Det var jag. Novans satt från tårkanalen och en bit upp över ögat. Hon fick ett ärr men inga andra problem.
sidepull1.jpg
 
Min har jag behandlat med xxterra på en ink under magen, det blev en ganska kraftig svullnad, men hon var obrydd över det hela. Nu håller vi på och behandlar en i örat, den kom ca 6 mån efter att den under magen försvann. Till den använder vi Aldara, då xxterre inte ska användas i örat. Lång behandlingstid och hon är rätt så besvärad av när man pillar. Ingen svullnad men det blidas typ sårvätska som tränger ut ur huden runt om.
 
Nu har vi varit hos veterinären. Det är antagligen ett melanom och inte en ink.
Han ska få ett vaccin mot den och om det inte hjälper kommer den opereras bort.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Viva
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 296
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
914
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp